Bakgrund och introduktion

Turkish Airlines publicerade under våren 2013 ett mycket attraktivt erbjudande i Business Class på den nya rutten till Kuala Lumpur. Då dessa erbjudanden sällan kommer ofta, så tog det inte lång tid innan undertecknad tryckte på bokningsknappen. Det var minst sagt en trevlig sommarresa till Malaysia och Singapore, men efter 9 allt för korta dagar blev det dags att bege sig hemåt.

På flygplatsen

Efter en bekväm nattflygning från Kuala Lumpur anländer jag till Istanbuls internationella flygplats, strax efter kl 5 på morgonen. Trots att jag lyckades klämma in mer än sex timmars sömn på flygningen så känner jag mig ändå ganska sömnig. Då min transfertid var exakt sju timmar lång så hade jag möjlighet att ta del den fria hotelltjänsten som Turkish Airlines erbjuder sina Business Class passagerare, men efter ett besök till hotelldisken visade det sig att det enda tillgängliga hotellet låg i centrala Istanbul. Då allt för mycket tid skulle gå åt till diverse transferbussar så valde jag att avstå från hotellet, och begav mig istället till den fantastiska CIP Loungen.

Loungen var relativt tom denna morgon vilket är ganska ovanligt då de flesta Asienflyg brukar anlända vid denna tidpunkt på dygnet. Som Miles&Smiles Elite korthållare med Business Class biljett gavs jag förtur till ett av dagrummen. Reglerna för att använda dessa är tämligen komplicerade då endast transitpassagerare med ett byte som varar längre mellan 4 till 7 timmar kan använda dessa. Tillgång ges endast till Miles&Smiles Elite Plus eller resande i Business Class, och som statusmedlem i Mile&Smiles ges förtur till dessa, samt duscharna.

Det blev en tretimmars tupplur följt av en kall dusch, innan jag bestämde mig för att utforska frukostalternativen. Matutbudet i loungen är minst sagt imponerande, men då jag fortfarande var ganska mätt från frukosten ombord, så nöjde jag mig med en Mozzarella Pannini och ett par koppar kaffe.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Efter sex timmar i loungen blev det dags att bege sig mot gaten. Vid gaten sker en ytterligare passkontroll för alla passagerare, vilket tycks vara standard för alla Turkish Airlines flygningar till Europa. Damen vid podiet ställde frågor om min något märkliga resrutt, varvid jag svarade ”det var billigast så”; ett svar som ofta fungerar vid den här typen av situationer.

Efter drygt en halvtimmes väntan i gaten fick vi äntligen tillåtelse att stiga ombord flygplanet. Prioriterad ombordstigning ropades ut för Business Class passagerare och Star Alliance Guldmedlemmar, men som alltid på Turkish var detta inget som följdes. Lyckligtvis nog stod jag nära gaten och kunde diskret smita förbi kön som hade bildats.

Väl ombord på planet fick jag ett kyligt välkomnande av den kvinnliga pursern, något som man mer eller mindre kan förvänta sig på Turkish Airlines. Det kyliga välkomnandet kompenserades dock av att A321:an på denna flygning var ett fabriksnytt exemplar med den nya inredningen, som inkluderar riktiga fåtöljer i Business Class och underhållningsskärmar i varje säte. Kabinen var i toppskick och stolarna var mycket bekväma, helt klart den bästa Business Class produkten man kan finna inom Europa.

Efter att ombordstingningen avslutats serveras välkomstdrinkar av kocken. Drinkarna bestod av apelsinjuice, citronlemonad eller jordgubbsdricka. Ingen Champagne finns på brickan sedan ett år tillbaka, men det är möjligt att få det om man frågar. Det visade sig att en handfull ekonomipassagerare hade satt sig på tomma stolar i Business, och efter att dessa förts tillbaka till sina respektive säten längre bak, visade det sig vara ganska tomt i Business Class denna förmiddag.

Stolen och underhållningssystemet

Stolarna på denna Airbus A321-200 är av Recliner typ. De erbjuder generöst med benutrymme och gott om inställningsmöjligheter för rygg, ben och nackstöd. Stolskontrollerna var manuella och man fick trycka ganska hårt för att ställa om stolen. Stolen var väldigt bekväm i den upprätta positionen, men jag hade svårt att hitta en ordentlig ”lounge position”. Detta är ett problem som jag ofta har med dessa typer av stolar, vilket gör att jag ofta känner mig mer bekväm i att sitta i en vanlig ekonomistol med blockerat mittensäte.

Underhållningssystemet var av Audio Video On Demand typ och visade sig vara den senaste versionen av Planet IFE, samma underhållningssystem som finns ombord på flygbolagets Boeing 777-300ER och Airbus A330-300. Utbudet av filmer och TV-serier var generöst och jag uppskattade det till strax över 100 filmer och program. Filmtitlarna inkluderade både bioaktuella filmer och Hollywood klassiker. Videoskärmarna finns belägna under armstödet, och systemet var påslaget under hela flygningen från ombordstigning till ankomst vid gaten i Warszawa. Då flygtiden var för kort för att hinna med en film, så nöjde jag mig med ett par TV avsnitt och dokumentärer.

Måltider och Service

Turkish Airlines har gjort sig kända för sin utomordentligt fantastiska måltidsservering, och på denna flygning rådde inga undantag. En flygande kock fanns tillgänglig i Business Class kabinen, och han tog hand om alla måltids och dryckesbeställningar. Menyer delades ut i samband med ombordstigningen, och serveringen på denna flygning bestod av en förrätt [Mezze tallrik med lax tartar], tre val av varmrätt, ost och dessert.

Förrätten smakade utmärkt, i synnerhet lax tartaren som gick bra ihop med Champagnen [Charles Heidsieck Monopole Blue Top]. Valet av varmrätt föll på kycklingen som även den var god, om än aningen torr. Måltiden avrundades med en kopp kaffe och ett glass Bailey’s som avnjöts tillsammans med desserten.

Det kyliga välkomnandet vid ombordstigningen satte tonen för servicen under resten av flygningen. De kvinnliga besättningsmedlemmarna var kyliga i bemötandet, medans den manlige kocken som tjänstgjorde i Business Class kabinen var tillmötesgående och vänlig. Servicen tenderar att variera mycket hos Turkish Airlines, så även om man ibland kan ha tur och få en fantastisk besättning, så föreslår jag att man håller förväntningarna låga.

Ankomst

Efter behaglig flygning med god mat och Champagne var det dags för inflygning och landning på Warszawas Chopin Airport. Ankomsten skedde enligt tidtabell, och Business Class passagerare gavs tillträde att lämna planet först. Köerna till passkontrollen var långa då vår ankomst skedde samtidigt som Emirates flyg från Dubai. Efter drygt 10 minuters köande infann jag äntligen mig i ankomsthallen, och jag kunde snabbt hoppa på bussen till centrala Warszawa.

Slutsats

Turkish Airlines levererade även denna gång en angenäm upplevelse. Med ordentliga läderfåtöljer, Champagne och en måltidsservering som lätt skulle kunna misstas för vad andra flygbolag serverar på långdistans, kan man enkelt säga att Turkish Airlines erbjuder den bästa Business Class upplevelsen inom Europa.