Bakgrund och introduktion

Jag och några vänner med sina respektive åkte en weekend till Gdansk med Wizz Air. Alla i gruppen känner varandra från början genom internet där vi länge har spelat olika rollspel, livespel på cherrycasino.se, osv, vilket gör att vi utgick från lite olika städer i mellersta Sverige. Av den anledningen föll det sig naturligt att vi skulle åka från Skavsta. Det var inte en alltför lång tur dit för någon av oss och det gjorde att vi kunde flyga tillsammans. Eftersom vi skulle flyga från Skavsta så var Wizz Air vårt enda alternativ dagarna som det passade oss. Wizz är billigt, men utöver det så var upplevelsen med dem en stor besvikelse.

På flygplatsen

Vi fick problem med Wizz Air redan innan vi kom till flygplatsen. Flygbolaget ville att man skulle checka in digitalt senast fyra timmar innan avgång. Vi hade glömt att checka in kvällen före, men tänkte att vi hade tid att fixa det på morgonen. När vi väl skulle checka in (nära inpå fyra timmar innan, men ändå med ganska god marginal) så hade de redan stängt den digitala incheckningen. Vi grubblade inte så mycket över det, utan tänkte bara att de hade fått något tekniskt fel eller dylikt och att vi skulle kunna checka in som vanligt över disk istället. Så var inte fallet.

Väl på flygplatsen så fick vi veta att vi skulle behöva betala flera hundra kronor i incheckningsavgift. Vi försökte förklara situationen så gott det gick, men de var orubbliga och hänvisade oss endast till att kontakta deras kundservice i efterhand. Ville vi åka med så fanns det helt enkelt inte mycket annat att göra än att betala. Efter vår weekendresa kontaktade vi givetvis flygbolaget för att få tillbaka pengarna, men icke.

Så, om någon planerar att flyga med Wizz Air, håll koll på alla extraavgifter som de kan ta betalt för och räkna inte med någon tillmötesgående respons om något skulle gå fel.

Ombordstigning och första intryck

Ombordstigningen var långsammare än vad den borde varit och utan något egentligt system, men det var inte hela världen. Första intrycket i planet var ungefär som förväntat. Det var vad vi hade betalat för helt enkelt – ett lågbudgetflyg. Planet var lite slitet och aningen nedgånget, men ändå helt okej. Det var inte ett fullbokat flyg vilket alltid ger ett lite luftigare och bättre intryck.

Stolen och underhållningssystemet

Det fanns ingen form av underhållningssystem vid stolen, men för en så pass kort flygning så vet jag inte om det behövs, då klarar man sig rätt långt med en tidning, bok eller en podcast i lurarna.

Stolsutrymmet var faktiskt bättre än förväntat. Det kan visserligen ha känts så för att jag hade en ledig plats bredvid mig, men oavsett så var det inte på något sätt obekvämt. Stolen var inte toppmodern, men den kändes inte heller smutsig eller ofräsch på något sätt. Kort och gott så var det helt okej för priset.

Internet ombord

Det fanns inget internet ombord på planet.

Måltider och Service

Med tanke på att flygningen varade i lite drygt en timma så var det ingen mat som serverades ombord. Personalen ombord var inte på något sätt otrevlig, men samtliga av dem kändes aningen bittra.

Ankomst

Inga egentliga konstigheter vid ankomst.

Slutsats

Jag kommer inte åka med Wizz Air igen om det skulle finnas andra alternativ tillgängliga. En biljett med Wizz är visserligen billig, men för det priset – med det bolaget – så får man nästan räkna med att någonting kommer att krångla.