Bakgrund och introduktion

Qatar Airways är av flera olika aktörer rankat som världens bästa flygbolag så det gör att förväntningarna var ganska upptrissade inför den här flygningen. Vi hade bestämt oss för att resa till Hanoi i Vietnam och fick möjligheten att åka Business Class från Landvetter.  På Landvetter är Qatar Airways unika med att erbjuda dagliga avgångar med plan som har ”riktiga” business-class-säten som går att fälla helt och hållet. Det vanliga för oss göteborgare är annars en kortare anslutningsresa i ekonomisäten med mittstolen fri till någon större flygplats i Europa för att där byta till långdistansflyg.

På flygplatsen

Vi hade lite otur på väg ut mot flygplatsen eftersom det var stopp i trafiken i centrum och inga flygbussar kunde köra som vanligt. Efter att ha väntat en halvtimme så gav vi upp och tog taxi ut istället. Incheckningen var smidig och personalen trevliga i sitt bemötande. Vi fick våra boardingkort och kunde ta rulltrappan upp till säkerhetskontrollen. Landvetter förtjänar en eloge för sin nya säkerhetskontroll som ofta går snabbt men framförallt så har de sett till att göra den till en ganska trevlig upplevelse. Inredningen är sobert stilren och samtidigt har de gjort mycket för att ge en avstressande miljö med ljuddämpande material på golv, tak och väggar. Tiden var ganska knapp så vi hade inte tid med några loungebesök utan gick direkt till gaten.

Ombordstigning och första intryck

Landvetters nya terminalbyggnad börjar ta form men det är fortfarande ont om gater så det blev buss ut till flygplanet. Business-passagerarna fick gå ombord först vilket i praktiken betyder att man får stå eller sitta på bussen längre än alla andra passagerare. Det kan diskuteras om detta verkligen är ett privilegium eller en mildare bestraffning. Det första man slås av när man stiger ombord är att det är mycket luftigt i kabinen. Högt i tak och en snyggt dämpad belysning. Stolarna är konfigurerade i ett fiskbensmönster 1-2-1. Reser man ihop är det trevligast att ha två mittensätet för att kunna prata med varandra. Reser man ensam och vill vara lite för sig själv är fönsterplats att föredra men mittenplatserna har också en avdelare som gör att de känns privata. Dessa är uppfällda som standard och fälls ner om man så önskar. Innan avresa erbjöds något att dricka. Det fanns både vanlig ljus champagne och rosé samt olika fruktjuicer eller läsk. Olika internationella dagstidningar delades ut till de som så önskade och vid ingången fanns ett litet bibliotek för business-passagerarna med olika magasin. Till varje säte fanns också en flaska evian-vatten, en lila gosig fuskpäls-filt och en liten necessär. Månadens upplaga hade produkter från Monte Vibiano och ett litet rosa band för att uppmärksamma bröstcancer.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var mycket bekväm att sjunka ner i och till vänster om armstödet sitter en panel med en massa knappar för att styra olika funktioner. En sak som är värt att uppmärksamma är att benutrymmet är mycket väl tilltaget. När stolen fälls helt så sjunker man ner under stolen framför. Det finns också två ordentliga fack att lägga saker i. Skärmen är stor och har hög kvalitet. På det hela taget är det ett underhållningssystem som är i topp-klass och kan lätt sysselsätta alla typer av passagerare betydligt längre än flygtiden normalt varar. Den enda smolken i bägaren är att touch-funktionen inte riktigt fungerar optimalt. Skärmen har svårt för att känna av mina fingrar men det finns en kontroll som ser ut som en liten smartphone som funkar betydligt bättre.

Måltider och Service

Qatar Airways tillämpar a la carte-servering och on-demand. Det betyder att man kan beställa vad som helst på menyn, när man så önskar och i vilken ordning som helst. Eftersom vår avgång var kl 16 så var det bekvämt att kunna välja sin middagstid. Efter att vi lyft så serverades varma nötter och mer champagne för den som önskade. Det fanns två olika förrätter att välja mellan och tre huvudrätter. Man kunde också välja soppa, ostbricka och tre olika desserter. Menyn var en blandning av  västerländska, asiatiska och mellan-östern-inspirerade rätter. Vinlistan innehöll tre vita, tre röda och två olika dessertviner. Det var ett varierat vin-utbud och alla var av hög kvalitet. Det som ändå framförallt höjer upplevelse är personalens avslappnat korrekta och trevliga bemötande. Servicen är snabb och alltid med en elegant finish.

Ankomst

Väl framme i Doha så dockade flygplanet vid en av gaterna och vi kunde snabbt komma in i terminalbyggnaden. För Business Class är det möjligt att gå igenom en arrival lounge och få lite snabbare service i migrationskontrollen. Vi hade planerat in ett dygns stop-over i Doha och tack vare den smidiga processen så var vi framme på hotellrummet ungefär i vanlig tid för att krypa ner i sängen.

Slutsats

Jag kan ärligt säga att jag var mycket imponerad av hela upplevelsen. Att komma högst i flera rankingar gör att kundernas förväntningar trissas upp men det goda ryktet är välförtjänt. Inte minst är det personalen som lyfter resan till något alldeles extra.