Bakgrund och introduktion

Denna förträffliga sajt har gjort mina kreditkort hårt belastade. Därför är det extra trevligt när utgifterna är riktiga fynd, BA Club World LHR-ICN för det facila priset av 777 pund för att få delta i flygningen med Boeing 777. En ny linje för BA som jag förstod det och ett introduktionspris säkerligen. 6-9 december blev ut- och hemresan, vilket gav 2 dagar i Seoul. Inte mycket men tillräckligt för att få en känsla för staden tycker jag.

På flygplatsen

Heathrow T5 är en trevlig flygplats tycker jag. Det som ställer till det är oftast säkerhetspersonalens totala avsaknad av servicekänsla och hjälpsamhet. De är alltför ofta sura robotar som inte ens gör sina jobb vilket får till följd att det många gånger tar onödigt lång tid att ta sig igenom kontrollen. Incheckning gjordes kvickt i en av BA’s många diskar avsedda för business class.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Jag fick prioriterad boarding com resande i Club world och blev visad till min plats väl ombord. Däremot blev jag nästan chockad över konfiguration som är 2-4-2 med alla gångsäte framåtvända och övriga bakåtvända. Jag gillade inte det. Det är ganska trångt för att vara C tycker jag nog….eller så är det bara en känsla när man sitter och stirrar på sin medpassagerare snett mittemot.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen är bekväm, ingen snack om saken. Det fälls helt plan och är helt ok att sova i. Normala inställningsmöjligheter och tillräckligt med plats för mina 187 cm. Underhållssystemet får också godkänt. Jag kan dock tycka att skärmarna är lite väl små.

Måltider och Service

Det inleddes så klart med Champagne innan take-off. Maten var faktiskt genomgående fantastisk god med räkor till förrätt och fisk till huvudrätt (jag hoppade dessert). Det fanns ytterligare val av både förrätt och huvudrätt. Meny låg i stolsfickan med tillhörande vininformation. Personalen var uppmärksam och effektiv utan att vara påstridig eller påskyndande.

Sömn

Stolen var bra på denna flygning och gick att fälla helt. Man sitter lite öppet mot gången men jag sov alldeles utmärkt i några timmar.

Ankomst

Vi flög in en del av förseningen och med endast handbagage var jag snabbt land side. Det som förvånade mig mest var passkontroll med få luckor öppna och väldigt low tech mot vad jag hade förväntat mig i Sydkorea med några av världens största elektronikföretag och en enormt välutbyggd data-infrastruktur. Nä här vad det papper och pennor och stämplar och mer papper och häftapparater och annat krafs….Som resande i business class så hann man ju före resterande 250 pax på planet och därför tog det ”bara” 15-20 minuter att ta sig igenom.

Slutsats

En anslutning på ett par timmar blev tre efter en försenad turnaround (vilket påpekades i min feedback till BA customer services som resulterade i 10 000 avios som plåster på såren). 11G stod på boarding-passet och även om jag hade sett den konstiga kabin-konfigurationen med bakåtvända säten var jag ändå oförberedd och besviken på hur trångt det känns och hur nära man sitter den som är snett framför…
Många verkar gilla säteskonfiguration i C men jag är inte övertygad. Jag ska faktiskt göra ett nytt försök att gilla den har jag bestämt. Då en fönsterplats bakåtvänd som vissa lovprisar. Inredningen var ljus och trevlig annars tycker jag med små trevliga detaljer som den här lampan.