Bakgrund och introduktion
Jag skulle semestra i Berlin en vecka i Augusti. Då jag besökte min hemstad Karlstad veckan innan blev det smidigt att flyga från Karlstad och slippa omvägen till Arlanda, Landvetter eller Gardemoen. Biljetten blev inte så fasligt dyr heller ca 2600 kronor, köpt med relativt kort varsel som (Agehall får blunda) Lufthansa code-share. Rutten Karlstad – Frankfurt är relativt ny och startades våren 2014. Den kommer nu också att utökas till två dagliga avgångar i vardera riktning.
På flygplatsen
Snabb incheckning p.g litet 135 flygplan. Ingen prioincheckning finns på Karlstad flygplats. Bmi har enbart ekonomiklass och ekonomi-flex på rutten Karlstad – Frankfurt. Tydliga utrop gjordes om att gå till gate. Inge lounge finns på Karlstad flygplats.
Ombordstigning och första intryck
Ingen prioombordstigning, sannolikt p.g ingen businessclass. Platen var en något sliten Embraer 135 -kärra med svenska kapten, utropen blev således på svenska och engelska. Kabinfaktor på 60-75%, en flygvärdinnan. Inget erbjöds innan avgång.
Stolen och underhållningssystemet
Standard ekonomiklassstol, 1-2 konfiguration, hyfsat benutrymme. Inga särskild underhållning el funktionalitet.
Internet ombord
Nej
Måltider och Service
Utmärkt service, först bjöds alla passagerare på en varm handduk för att fräscha upp sig. Sedan fick man välja mellan två mackor, rostbiff eller gravlax. Jag misstänker att de caterades i Karlstad för de var mkt. fräscha. Jag valde gravlax och den smakade utmärkt, sedan blev det dryckesservering, Enbart en serveringsomgång gjordes + påfyllnad av kaffe eller te, men flygvärdinnan var tydlig med att det inte var något problem att be om mer dryck. Både icke-alkoholhaltig och alkoholhaltig dryck ingick. En passagerare (ej undertecknad) beställde in ett par omgångar whisky.
Sömn
ej tillämpligt, dagflygning.
Ankomst
Bussgate, anlände enligt tidtabell.
Slutsats
Kan varm rekommendera linjen Karlstad – Frankfurt för alla Värmlandsbaserade resenärer.
Ja lite galet, Köpenhamnslinjen försvann och då har lokalpolitikerna letat med ljus och lykta efter en linje söderut. BMI har fått en förlustgaranti vilket innebär att skattebetalarna i Värmland garanterar 15 milj om det går dåligt och BMI tar vinsten om det går bra.
Hade ingen aning om att det gick att flyga Karlstad-Frankfurt, galet 🙂
Ja och i det här fallet det enda alternativet!
Ja, det var praktiskt för den anslutande flygningen till Berlin gick från 1 A så nya boardingkort hämtades från en transferautomat sen var det bara att gå till Senator-loungen vid A.
Låter ju väldigt bra! Vi får väl hoppas att det blir något samarbete med i alla fall Lufthansa Miles & More i framtiden.
Är det terminal 1 som används i Frankfurt?