Bakgrund och introduktion

Mina förhoppningar med denna resa var att snabbt och smidigt flyga till London från Arlanda. Tyvärr motsvarade inte min upplevelse mina förväntningar. Planen var att åka torsdag morgon, närvara på ett affärsmöte klockan 16.00, jobba en del på fredagen och sedan njuta av London stad hela lördagen och söndag förmiddag. Vad jag istället fick hantera var en mycket irriterande försening och medioker service. Tack och lov kunde vi boka om mötet och ta det på fredagen istället, men mina andra planer blev lidande.

På flygplatsen

Arlanda är alltid Arlanda. I mitt tycke är det en helt okej flygplats. Den är inte jättestor och man hinner ofta springa om marginalerna sviker en. De har en del bra käk (även om priserna inte är att leka med) och här finns också en ganska schysst taxfree. Som vanligt köpte jag med mig en flaska Jameson att bjuda på i London och bemötandet i butiken var trevligt.

 

Värre blev det när det började närma sig avgång och avgången fick den ena nya tiden efter den andra. När det var 40 minuter försenat försökte jag få svar i informationsdisken om vad som var problemet, men kunde inte få några bra svar. Strax därefter stod det på tavlan att planet var inställt. Eftersom jag inte kände att informationsdisken var särskilt behjälplig förra gången försökte jag leta upp SAS egna villkor på nätet. Jag brukar vara väldigt nöjd med SAS och tänkte att de säkert hade bra regler. Jag ser också att andra har diskuterat detta i forumet, så jag antar att jag är långt ifrån ensam…

 

Jag hittade till slut en sida med info om hur det låg till med SAS inställda flyg och ersättning där jag kunde på svart och vitt. Där stod det bland annat att det har varit galet mycket förseningar senaste tiden och detta beror på att det är så många fler flyg som går. Spontan känsla – varför flyger ni mer än vad som går att hantera? Men där stod också att man enligt EU-regler har rätt till 250 till 600 euro i ersättning som passagerare om ens flyg är försenat, inställt eller överbokat.

 

Så jag gick tillbaka till informationsdisken, bad dom fixa ett nytt flyg till mig senare idag och sedan berättade om ersättningen jag läst om. De ordnade ett flyg som avgick en timme senare och och jag fick matkuponger att käka lunch för på Arlanda så länge. Gick på Alfredos eftersom jag sett att flera har rekommenderat det här på BusinessClass. Vid infodisken sa de också att jag skulle spara alla mina värdepapper och sedan notera ankomsttiden, eftersom ersättningen och rätten till ersättning varierar på hur lång själva förseningen blir. Sedan hemma i Sverige kunde jag kontakta dom igen. Så jag ska se hur detta går!

Ombordstigning och första intryck

När jag väl kom ombord på planet var det precis som vanligt. SAS är ju sällan superlyxiga men det är stabilt. Det rör ju sig också en mycket kort flygning. Jag hade ok med benutrymme, det fanns en tidning att läsa (även om jag läste min egna bok), och vi fick lite fika och te/kaffe. Smakade helt ok! Personalen var trevlig och gav ett väldigt professionellt intryck. Har inget att anmärka på själva flygningen.

Internet ombord

Det fanns ett sådär fungerande internet ombord som var tillräckligt stabilt för att kunna besvara några arbetsmail. Kunde ju meddela hotellet att jag inte skulle komma fram i tid och maila Londonborna jag skulle möta upp att jag inte kommer i tid utan att vi får ta det imorgon istället (tack och lov kunde de), och bokade även en restaurang på Shepherd Market för kvällen där vi kunde ha lite After Work. Kan verkligen rekommendera!

Ankomst

När jag väl var framme var jag totalt tre och en halvtimme försenad. På Heathrow var det sedan att göra som vanligt. Inga konstigheter. Gick bra att ta sig fram till hotellet och det var inte heller några problem att få rummet.

Slutsats

I det stora hela var det väl ingen höjdarupplevelse. Att vänta på Arlanda var väl inte hela världen, men det är just hur allt annat påverkas. Hela planeringen blir skev och man hinner inte med det som var planerat. Första dagen blev ju nästan helt förstörd nu. Jag hoppas att flygbolagen styr upp detta snart!