Bakgrund och introduktion
På väg till Hong Kong för en dryg veckas kurs (med några dagars ledighet innan kursen började). Första gången för mig i Hong Kong och även första gången jag sätter min fot i Kina (Beijing). Air China benämner klassen First men det är inte internationell First utan domestic – dvs att jämföra med Business. Biljetten var bokad via SAS.
På flygplatsen
Landade vid 13 och hade 2.5 timmar innan flyget till Hong Kong. Inte helt klockren skyltning till passkontroll för transferresenärer men kom fram. Lite kö då endast en lucka öppen. Anslutande säkerhetskontroll hade en Fast track men det var inte så mycket som var ”fast” direkt. Tillbringade sedan en knapp timme i Air Chinas business lounge i T3. Låg en rulltrappa upp ovanpå butiker och var öppen ut mot övriga terminalen. Rätt stor lounge som även hade matservering som jag dock inte provade på. Självserveringsbar. Mycket folk och rörelse vilket tillsammans med att loungen var öppen ut mot terminalen gjorde att jag upplevde det som rätt stökigt. När det var dags att gå till gate var det en rätt bra bit att gå.
Lounge: Air China Business Class Lounge, Beijing Capital International (PEK), Terminal 3E
Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.
Läs mer om den besökta loungen »Ombordstigning och första intryck
Var en bussgate 🙁 fanns en prioutgång men där blev jag upplyst om att priobussen redan gått (jag var inte särskilt sen) och jag blev hänvisad till den vanliga bussen. När jag väl stod intryckt i denna så kom en minivan till prio utgången men jag valde då att inte försöka slå mig ut. Väl framme vid planet så var det rätt stökigt. Boardingpass skulle kollas en gång till innan man fick gå upp på trappan. Knuffar och rätt hetsig stämning. Behövde dock inte gå längre än till 2A. Helt ok första intryck av businesskabinen. Kabinen var helt full. När det värsta stöket var över kom en FA och frågade om jag ville ha något att dricka och jag tog då bubbel. Någon presentation av sort gjordes inte och man fick drycken serverad i glas från galley.
Stolen och underhållningssystemet
Stolen var en business stol i konfig 2-2 i 3 rader. Recliner stol av den typ jag stött på i domestic business i asien förr med fotstöd. Ok men inte så mycket mer. Underhållningssystem var i tak och det var lite blandade kortfilmer jag inte ägnade så mycket tanke.
Internet ombord
Nej.
Måltider och Service
Efter take-off delades meny ut. En västerländsk rätt och en kinesisk varav jag valde den senare som var räkor i någon sötsur sås. Efter det att beställningen var gjord så serverades dryck och nötter till de som ville. Tog ett glas bubbel till. Till maten bad jag om rött vin vilket serverades men utan att ge några alternativ. Även nu (och vid påfyllningen) gjordes påfyllning ute i galley och med nytt glas varje gång. Smakade dock ok så jag brydde mig inte om att kolla vad det var för vin. Servicen var ok även om språket inte var direkt enkelt. Förrätt var laxrullar med färskost med sallad. Efterrätt var lite färsk frukt. Maten var riktigt god och med bra kryddning.
Sömn
Var inte aktuellt.
Ankomst
Landade på utsatt tid. Vi i First kabinetten fick gå av först som sig bör. Immigration gick relativt smidigt. Bagaget kom bland de första även om det tog ca 25 min.
Slutsats
Detta var första gången jag flög med Air China och jag hade kanske inte så höga förväntningar men när vi väl var i luften så tyckte jag det var en riktigt behaglig flygning på 4 timmar.
Nej, tvåkabinklass flight mellan Beijing-Hong Kong klassas aldrig som First och Economy, utan som Business och Economy.
Det är bara Kina inrines (exkl. Hong Kong, Macau och Taiwan) samt Beijing-Pyongyang som har First och Economy på tvåkabinklass flight.
Ja, det är en tvåklassflygning även om de envisas att kalla det F i vissa sammanhang. Hette C när jag bokade med USDM vilket är mer rättvisare.
Om jag minns rätt, båda flygbolagen använder samma cateringsfirma.
Både Air China och Air Macau har bara Business class på utrikes version av Airbus A320/321.
Både Cathay Pacific och Dragonair har First class på Beijing – Hong Kong. Cathay Pacific använder dessutom Boeing 777-300ER (77W) på denna rutt.
Dragonair First class: Hong Kong-Beijing | BusinessClass.se forum | 300 000 inlägg om resor
Gissar att du har rätt, har provat åka både Air China och Air China operated by Macao Air eller vad det nu var. Det sistnämnda var bättre men inte så markant.
Ser helt OK ut!
Dock undrar jag om inte Cathay Pacific/Dragonair är lite vassare på samma sträcka med fler val och med rätterna serverade separat.