Bakgrund och introduktion

Efter att ha åkt Swiss från Arlanda till Zürich och vidare till Bangkok var det nu dags att åka hemåt igen. Denna gång med Austrian Airlines via Wien med deras uppfräschade trippelsjua. Austrian moderniserar kabinen i deras long haul-flotta och efter att ha kontrollerat via deras hemsida kunde jag konstatera att denna flygning skulle ske i den ”nya” kabinen. Denna resa till Bangkok var av semesterkaraktär men också en del av ett litet ”sommarprojekt” – nämligen att flyga ihop ett ”guldkort” via Aegean Airline och deras bonusprogram Miles & Bonus. Något som jag lyckades slutföra i och med denna flygning.

På flygplatsen

Hade kvällen innan avresa försökt att byta sittplats och samtidigt checka in on-line via Austrians hemsida men lyckades inte med detta. Om det var pga. att jag använde min iPad och sidan inte var kompatibel med denna eller om det var något annat problem vet jag inte. Via Lufthansas sida kunde jag dock välja sittplats och till min glädje fanns ett enkelsäte ledigt i den bakre kabinen av de två kabiner som huserar business class. Incheckningen gick smidigt, två diskar var öppna för business class och för passagerare med guldstatus inom Star Alliance. Samtidigt som mig checkade även en medelålders man in i disken bredvid, jag överhörde konversationen och han var tydligen också intresserad av en enkelsäte. Fick boarding card (med Lufthansas logotype), ett frikort till priority lane vilket ger snabbare säkerhets- och passkontroll samt en muntlig inbjudan till Thai Airways Royal Silk lounge. Det var väldigt lite resenärarer (med Suvarnabhumi-mått mätt) och jag var airside på några minuter. Kanske berodde det på att det var en dagflygning? Många flyg till Europa avgår annars runt midnatt och då är det ofta väldigt hektiskt på flygplatsen. Efter att ha läst på mig på det eminenta forumet tillhörande denna sida visste jag att jag även hade access till Singapore Airlines Silver Kris lounge till vilken jag begav mig. Passade även på att besöka den Thai Airways-lounge som jag blivit hänvisad till.

Ombordstigning och första intryck

Efter de med speciella behov och barnfamiljer fick passagerare med guldstatus inom Star Alliance och vi som reste i business class gå ombord. Det finns som sagt två delar av kabinen som huserar passagerare i bussiness class. De skiljs av galley och den bakre kabinen består av tre rader och totalt 16 platser. Ekonomipassagerare passerar genom den bakre business class-kabinen. På den rad som jag satt på (rad 9) är det endast fyra säten i bredd. De två platserna med fönster är enkelsäte och kallas inofficiellt för the throne. Jag fick ett imponerande intryck av den nya, och knappt oanvända, kabinen. Pre-flight drinkar erbjöds, jag valde ett glas champagne (Duval-Leroy Fleur de Champagne Brut) och därefter kom den kock som arbetar ombord ut i kabinen och delade ut menyn för dagens flygning. Han kom senare tillbaka och tog emot beställningarna för varmrätten. Även purser gick runt i kabinen och hälsade samtliga välkomna med namn.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen påminner om de stolar som Swiss har på sina Airbus 330/340 om än i en modernare tappning. Själva stolen är mörkgrå/svart och antimakassen är i vinrött tyg. Övriga delar av denna gigantiska fåtölj är av matt aluminiumfärg. Förvaringsfacken är i samma tjusiga röda färg som antimakassen och de har ett vackert sigill på sig. En läslampa sitter i huvudhöjd. Stolen manövreras via en kontrollpanel med touchfunktion. Denna är läckert upplyst i blå färg. Stolen är av full flat-modell och utöver massagefunktion kan man även ändra sätets hårdhet. En bekväm stol som jag både satt och låg bra i trots att jag är drygt 190 cm. Om stolen och kabinen i övrigt var väldigt iögonfallande var det dock den 15 tums stora skärmen som imponerade mest. Helt klar och knivskarp bild . Skärmen har touchfunktion. Ett tillräckligt utbud av film och musik, givetvis AVOD. Några spel och en väldigt detaljerad flight map fanns också. Underhållningssystemet hängde sig dock några gånger, kanske var det inkörningsproblem? Ett par riktigt bra hörlurar med noise cancelling-funktion lånades ut. Kvalitétskänslan var överväldigande.

Måltider och Service

Austrian anlitar cateringfirman Do & Co och måltiderna ombord gjorde mig inte besviken. Ombord finns även en kock som tillagar (eller åtminstone förbereder) maten. Tre huvudrätter fanns att välja på vid den första serveringen. Kabinpersonal dukade upp med linneduk, inga brickor användes. Innan varmrätten serverades aperitif och nötter. Det fanns flera val av förrätt, vilka serverades från vagn, och man fick välja det man önskade. Kabinpersonalen som serverade la upp rätterna väldigt vackert på tallriken. Efter huvudrätt serverades efterrätt och ost. Även dessa fick man välja från vagnen. Maten var väldigt god och upplägget gjorde måltiden fulländad.  Till detta fanns även ett stort utbud av röda och vita viner, öl och alkoholfria alternativ. En rolig detalj är att det även finns ett stort utbud av kaffe ombord, och en speciell kaffemeny delas även ut. Jag valde en wiener eiskaffe vilket är en dubbel espresso med vaniljglass och grädde. Kabinpersonalen var väldigt serviceminded utan att vara påträngande, de passerade obemärkt förbi i gången och men var ändå observanta. Innan landning serverade en enklare varm måltid och det fanns två val.

Sömn

Då det var en dagflygning sov jag inte men stolen var bekväm så jag tror inte att det är några problem att sova under nattflyg eller om man känner för det.

Ankomst

Flyget landade enligt tidtabell. Passagerare i business class deboardade först och då jag skulle vidare till Stockholm fick jag passera säkerhets- och passkontroll. Passagerare i business class kunde nyttja fast track i säkerhetskontrollen men då det inte var någon kö spelade detta ingen roll för tidsåtgången.

Slutsats

Jag är väldigt imponerad av den nya uppfräschade kabinen, den goda maten signerade Do & Co samt kabinpersonalens väldiga bemötande. Jag rekommenderar denna produkt till andra och var så nöjd att jag skickade ett mail till Austrian där jag berömde deras personal och att jag tyckte att deras koncept var top notch!