Bakgrund och introduktion

Efter en vecka i Aten var det dags att flyga till stockholm med mellanlandning i Zurich. Avgångstiden med Swiss är kl1325 vilket är en behaglig tid att flyga hem. Mellanlandningen i Zurich hade endast 40 minuter mellan flighterna, jag är alltid en aning oroad när det är s.k short connection, min oro var befogad som det senare kommer visa sig.

På flygplatsen

Atens flygplats är fräsch, ljus  och modern. Det var i stort sett ingen kö till  Economy,  Business check-in kön  var tom så jag valde den senare  eftersom jag har *A Gold status.  Jag bad specifikt om en short connection tag på baggaget, vilket jag också fick.Blev incheckad snabbt och smidigt och fick boardingkort till båda flighterna. Blev erbjuden ett nödutgångssäte utan att ens  fråga, vilket var välkommet.

 

Efter en stund i Lufthansa’s Business lounge så gick jag till säkerhetskontrollen. Jag måste säga att personalen i säkerhetskontrollen fick högsta betyg.  Ingen kö, mycket artig personal och ingen stressad hantering. Jag påtalade även detta för Supervisorn och fick ett leende samt ett tack tillbaka.

När jag anlände till gaten annonserades ett gate byte vilket gjorde mig oroad att anta att en försening var på gång.

.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

När jag väl kom till den nya gaten som var 5 min promenad bort ungefär sp upptäckte jag att den var på nedre våningen och luftkonditioneringen var ur funktion så utrymmet runt Gate blev väldigt svettigt. Efter en stund annonserades boarding för endast Star Alliance Gold och Business passagerare. Jag klev ombord och vi åkte en en separat buss till A321 som stod på plattan en bra bit bort.

Ungefär 10 minuter senare  anlände övriga passagerare. Gott om tid att göra sig hemmastadd.

En Antonov 124-100M stod bredvid vår position på plattan, se bifogad bild. Hela crew inklusive kaptenen stod och beundrade monstret!

Boardingen dröjde därefter 30 minuter extra, detta förmodligen pga gate bytet. Det verkade vara rörigt, anledningen oklar.

Stolen och underhållningssystemet

Stolen var av standard modell och skön för att vara i Economy, jag hade gott om utrymme eftsrom jag hade nödutplats.

Det visades någon slags sketcher/ practical jokes på skärmarna i taket som under flygningen. Inga hörlurar delades ut.

Skärmarna visade även gate information för short connections vilket var mycket bra då det endast var 15 minuter till avgång för min connection.

Måltider och Service

På benet menllan Aten och Zurich: Två dryckes serveringar och varm mat i form av en Risotto  serverades, samt kaffe och en chokladbit som delas ut separat. Givetvis  schweizisk choklad som är lite av Swiss signatur.

På benet mellan Zurich och Stockholm: var det endast en dryckes servering och en värmd paj som faktiskt var ganska god. Även här kaffe och chokladbit efter maten. Gratis så klart, fanns öl, vitt vin och rött vin samt alkoholfria drycker. Jag frågade inte efter sprit. Jag noterade att personalen bemödade sig extra för att försöka tillgodose allergier, laktos intolerans m.m.

Mitt betyg är absolut över förväntan gällande dryck och mat på två  sådana korta flygningar inter Europa.

Då många verkade drabbas av förseningen så gick crew runt och kontrollerade allas anslutningar och informerade personligen de som drabbades. Detta tycker jag är god service.

Ankomst

Eftersom min connection endast var 15 min i Zurich pga förseningen i Aten så var jag oroad att mitt baggage missat att komma med. Stod och väntade till bandet och mycket riktigt fanns inte min väska där. Alltid en tråkig syn.

Jag blev förvånad att det inte var SAS-*A baggage disk som hanterade SWISS utan en annan disk i andra änden av ankomsthallen. Det var jag och en herre från Fiji som förlorat sitt baggage. Men har var glad ändå. Det var däremot inte jag då jag redan skulle lämna Stockholm påföljande morgon och hade ett tidigt affärsmöte.

Jag brukar som regel alltid resa i Kostym om jag ska ha affärsmöte påföljande dag och ha med extra underkläder, skjorta samt slips i handbaggaet för att unvukalem om baggaget inte kommer med. MEN givetvis var denna resa undantaget från regeln.

Killen i disken var mycket hjälpsam och jag blev informerad att sannolikheten var hög att jag skulle få mitt baggage redan vid midnatt.  Jag var vänlig men dock påstridig att det var viktigt att jag fick väskan så snart som möjligt. Dock så fick jag inte baggaget förrän runt 0200 på natten vilket resulterade i mycket få timmars sömn. Dock så var jag glad att kunna få min väska.

Slutsats

SWISS är ett bra bolag och med effektiv och inte bara artig utan trevlig personal ombord, med måltiderna över förväntan.

Otur med baggaget, dock en bra räddning av handlern i Stockholm.

Informativ crew som listade alla passagerare med korta anslutningar och informerade alla personligen huruvida dom skulle komma med anslutningen eller inte. Plus i kanten.

Jag rekommenderar absolut SWiSS, zurich är en trevlig och lagom stor flygplats, dock dyr. Rekommenderar absolut SWISS.