Bakgrund och introduktion

I mars 2013 var det dags för att bege mig ut på min första resa i longhaul med annan kabinklass än economy. 
Totalt gjordes 10 fligter, 4 i F (varav 2 longhaul) och 6 i C. Allt bokades med miles, 100k från USDM, 26k från Qantas för CX F, 9k från BAEC för CX C. Ska försöka återberätta hur jag upplevde den i särklass bästa upplevelsen i First på resan.

Detta var den 4e och sista resan i F på denna resa. Innan denna resa hade jag aldrig åkt C/F på annat än ARN-LHR med BA så allt var väldigt nytt och jag viste inte mycket om vad man kan förvänta sig. Enligt mig står dock denna flight ut jämfört med de tidigare i F som jag gjort under resans gång (TG FRA-BKK, TG BKK-HKG, CX HKG-TPE). Det är väl inte helt rättvist att jämöfra F på longhaul med shorthaul, men min personliga uppfattning är att Asiana var betydligt bättre än Thai.

På flygplatsen

Anlände ICN strax innan 09:30 och begav mig mot incheckningen, verkar som om Asiana höll till på ena sidan och Korean Air på andra sidan när man kom in i terminalbyggnaden.
Gick fram till First incheckningen som var tom på folk och möttes av 2 öppna diskar där jag blev hälsad välkommen.

Incheckningen tog ca 5 minuter, min incheckade väska lades i en ”first-påse” som 2 extra personer kom och hjälpte till med. 

Efter att väskan åkt iväg på bandet kom en ny kvinna fram för att eskortera mig igenom säkerhetskontroll och vidare till loungen. Vi kom fram till en egen incheckning som verkade användas av crew utöver F-passagerare. Det saknades dock något papper som vi inte fått med oss och det blev en språngmarsch tillbaka till incheckningen för kvinnan som skulle eskortera mig. 20 sekunder senare kommer hon springades tillbaka tillsammans med kvinnan som checkade in mig med det pappret som saknades. Ingen kö i denna säkerhetskontroll och direkt vidare till immigration för kontroll av passet, när jag kom igenom väntade hon på andra sidan för att ta mig upp till loungen.

Framme vid loungen tackar hon för sig och jag går in i en nästan helt folktom lounge, var max 5 personer där när jag kom dit. Utbudet av frukost/mat var väl inte jätteimponerade men det fanns lite smått och gott att plocka ihop (i jämförelse med The Wing i Hong Kong).
Drickautbudet var helt ok, lite olika spritsorter och champagne stod framme, fanns även öl och softdrinks i kylarna om man önskade det. Champagnen som serverades var Piper Heidsieck brut, önskade man whisky fanns det Blue Label att tillgå vilket jag länge velat pröva.
Plockade ihop en lättare frukosttallrik och tog lite juice samt champange att dricka. Tog plats i en divandel av en soffa framför stora fönster ut mot plattan, tyvärr var det någon form av insynsskydd som hindrade utsikten en hel del. Tog det mest lugnt och njöt av mat och dryck samt tittade på planen som startade. Prick 11:00 kommer en Asiana B747 in till gaten mitt framför loungen, det var detta plan som 1½ timme senare skulle ta mig tillbaka till Europa.
Sista timmen tog jag det bara lugnt med lite mer champagne samt Blue Label Whisky. Man har hört mycket om att den ska vara så bra, men den föll mig inte helt i smaken, helt klart en bra whisky, men inget speciellt och definitivt inte värt sitt pris i min mening. Finns mycket bättre single malts att tillgå för under halva priset.

Ombordstigning och första intryck

Boarding skulle påbörjas 12:00, strax innan dess lämnade jag loungen för att bege mig till gate 41.
Boarding hade precis börjat och jag kunde direkt gå in genom en egen biljettkontroll för C/F-passagerare där det inte var någon kö. Ner mot första dörren och vid flygplansdörren väntar tre flygvärdinnor och en av dom eskorterar mig till min plats 2K. Tar fram de saker jag behöver under flygningen och lägger sedan upp handbagaget i hyllan ovanför. Det tar inte lång tid innan dagens meny och drinklista presenteras i 2 folders och jag blir erbjuden något att dricka och beställer champagne. Här kommer den första överraskningen, direkt fick jag en motfråga vilken champagne jag ville ha i och med att det serveras 2 olika för F-passagerare. Tittar snabbt i drinklistan och bestämmer mig för ett glas Taittinger Comtes 2002 (visade sig att det var 2004 som de hade ombord dock). Efter en kort stund kommer hon tillbaka med ett glas och öppnar flaskan och häller upp, blir även erbjuden en skål med varma nötter.

 

Stolen och underhållningssystemet

Stolen är inte den senaste men helt ok, man märker dock att den har några år på nacken. Inga problem att ställa in stolen i olika lägen som passade för att vila framför en film eller sitta upp och äta. Det man skulle kunna klaga lite på är att den inte direkt den bekvämaste att sova i, för mig som är ca 185cm lång blev det till att ligga lite ihopvikt för att få en någorlunda ok sovställning. Vi blev alla erbjudna ett skönt täcke samt att en madrass placerades i stolen, mest bekväma sovställning var att luta stolen långt tillbaka men inte hela vägen ner i nedfällt läge.

Fanns ett stort utbud av filmer och serier så det var inga problem att hålla sig sysselsatt mellan måltiderna ombord.

Måltider och Service

Några minuter efter start släcks lampan för säkerhetsbältet och en flygvärdinna kommer ut för att ta min beställning. Jag hade hunnit titta lite vad som erbjöds och valt huvudrätt, var dock lite konfunderad över de sex förrätterna som erbjöds, vad skulle man välja? Säger att jag vill ha caviar, flygvärdinnan påpekar dock att det är bara varmrätten jag behöver välja. Jag valde från den västerländska menyn, det fanns även en kinesisk eller en koreansk meny om man hellre önskade detta.

Dagens meny bestod av följande:

Starter
Prociutto and Baked Pear with Balsamic Vinaigrette
Caviar
Lobster Ceviche, Salmon Roe, Citrus Dressing
Cauliflower Veloute with Parmesan Chip
Parmesan Chicken Schnitzel with Creamy Mustard Sauce
Raspberry Sherbet

Main Courses
Grilled Wagyu Sirloin, Mushroom with Syrah Sauce
or
Grilled Salmon, Shrimp Fricasse, Potato, Peas Puree with Whole Grain Mustard Beef Jus
or
Roasted Lamb Loin, Artichoke, Lemon Gremolata with Black Pepper Jus

Cheese
Cambozola, Mimolette, Emmental

Dessert
Green Tea Torte with Caramel Sauce

Coffe and Tea

Petit Fours

 

Det han inte riktigt smälta in förrän första förrätten serverades. Jag fortsatte att dricka samma champagne som innan till alla förrätter. Är ingen vinkännare direkt så champagne fungerade alldeles utmärkt för min del.
Bästa sättet att sammanfatta förräterna är väl att allt serverades väldigt professionellt. Flygvärdinnorna var alerta på när man ätit upp, behövde inte vänta mer än max 30 sekunder innan tallriken var bortplockad och inom 1 minut serverades nästa förrätt. Jag är inte direkt stor i maten normalt sätt men hade ätit upp det mesta utom hummern. Som tur var hade man inte ätit någon stor frukost på morgonen.

Innan varmrätten skulle serveras så beställde jag in lite rödvin, fanns även vitt vin för den som hellre önskade det. Nu är inte jag någon vinkännare på något sätt, dricker kanske 2-3 flaskor per år (midsommar och nyår), har dock lärt mig via vinprovningar att amarone eller ripasso är viner jag föredrar. Nu fanns det en 4 röda viner att välja på och jag tog den som lät bäst i beskrivningen, Chateau Gruaud Larose 2008 (”The King of Wines, the Wine of Kings”).

Vinlista

Champagne
Taittinger Comtes de Champagne 2004
Pol Roger Cuvee Sir Winston Churchill 2000

Röda
Chateau Gruaud Larose 2008
Corton Bressandes Grand Cru 2008/2009
Robert Keenan Winery Cabernet Sauvignon 2006/2007
Vaso 2009

Vita
Meursault 1er Cru Clos Des Poruzots 2009
Chateau Brown 2007
Jordan Chardonnay 2008

Dessertvin
Blandy’s 10 Year Old Malmsey Madeira
Port Sandeman 20 Years Old Tawny Porto
Jackson-Triggs Vidal VQA Ice Wine 2008

Mitt val av varmrätt föll på ”Grilled Wagyu Sirloin, Mushroom with Syrah Sauce”.
En tallrik med 2 köttbitar, lite svamp och ”gräs” serverades. Här kan jag tycka att någon form av potatis fattades. Köttet var dock riktigt gott även om det var lite väl genomstekt för min smak. Det röda vinet smakade mycket gott och höll en bra temperatur och var inte iskallt som det varit på de flesta andra flygningar tidigare under resans gång, enbart Cathay hade lyckats att servera rödvin som inte var iskallt tidigare.

Började bli ordentligt mätt men fick ändå i mig allt kött efter att ha tagit god tid på mig att äta upp.
Skulle jag verkligen orka med ostar samt en dessert efter detta? Som dryck till ostarna tog jag in lite portvin samt ice wine. Har för mig att jag läst i någon reserapport när jag precis hittat till bc.se om att Jacob drack detta under en flygning och beskrev det som något man måste testa. 
I och med att jag älskar ost så var jag tvungen att åtminstone ta in denna tallrik. Serverades tillsammans med lite frukt.

Det tog verkligen emot att få i sig allt, men vad ska man göra när maten är så god? Ice wine var riktigt gott, hade kunnat dricka hela flaskan om jag inte redan var hellt full med både mat och dryck vid det här laget. 
Fick helt avstå den sista desserten, fanns inte en möjlighet att få i mig något mer.

 

Ungefär 2 timmar innan vi var framme i Frankfurt började den andra måltidsserveringen. Inte lika omfattande som den första utan istället var det ”bara” 3 rätter som skull orkas med.

Starter
Sugar Cured Salmon with Tomato, Avocado and Olive Vinaigrette

Main Course
Braised Beef Cheek, Mushroom Gnocchi, Asparagus with Burgundy Jus
or
Sous Vide Chicken Breast, Arugula, Goose Liver with Beef Jus

Dessert
Yoghurt Mousse with Fresh Fruits

Coffe and Tea

Förrätten smakade mycket bra och var alldeles lagom, hade tagit in lite champagne och testade den andra som serverades ombord, Pol RogerCuvee Sir Winston Churchill 1999.
Köttet var väldigt ”mört” och föll nästan sönder när man skar i det. Tog in samma rödvin som innan till denna måltid.
Avslutningsvis en yoghurtdessert som var riktigt god och en bra avslutning på måltiden. Återigen var jag helt proppmätt.

Med tanke på att det fanns 2 olika champagnesorter ombord tyckte jag att efter maten kunde man köra en liten champagneprovning. Det var inga problem att få in ett glas av varje. Jag är ingen van konsument av champagne så det skulle bli kul att testa dom mot varandra. Kan inte komma med några direkta omdömmen men båda var ritkigt goda men Pol Roger var snäppet bättre i min mening.

Sömn

Sov inte mycket i och med att det var en dagsflygning. Somnade till framför en film och fick väl totalt 1 timmes sömn ungefär innan jag vaknade igen.

Ankomst

Strax innan landning kom pursern på flyget fram och tackade så mycket för att jag valt att flyga med Asiana och jag blev även erbjuden en gåva. Fick 3 alternativ att fälja på, någon form av väska/handbag, en ask med något jag inte förstod vad det var, Samsung Galaxy S3 skal/skydd. Valde skyddet till telefonen, blev en perfekt gåva till en släkting som har en sådan telefon.

Vi landade ca 15 minuter sena i Frankfurt och taxade till gate B46.

Inget speciellt välkomnande i Frankfurt, det var bara att gå till lämplig lounge i väntan på SAS-planet som skulle ta mig hem igen.

Slutsats

Helt klart den bästa flygningen under resan, ingen annan kom ens i närheten. 
Stolen är inte den nyaste direkt och det saknas lite förvaringsutrymme, dessutom är den lite kort i sängläge. Utöver detta har jag inget att klaga på, det var lagom avskiljt och man satt/halvlåg bra i stolen. Bra underhållningssystem även om jag inte utforskade detta mer än att jag tittade på 3 filmer. Det som verkligen står ut extra under flygnignen är all mat och dryck samt den ”perfekta” serveringen och uppassningen från personalen. Det kändes verkligen att de ville göra allt för att man skulle trivas. Hade frågat om det fanns någon möjlighet att få besöka cockpit men det blev ett nej på detta. När pursern kom och tackade för flygningen bad hon så mycket om ursäkt för att det inte var möjligt att infria den önskningen. Fick frågan om jag var pilot men förklarade lite enkelt att jag ”gillar att flyga”.

En dagsflygning som detta var fungerade alldeles utmärkt även om hårdvaran inte var den bästa, inget större behov av att sova någon längre tid under resan för min del. Ska man resa österut skulle jag kanske välja några andra än Asiana om möjlighet fanns just för att kunna sova lite bättre (det var det enda som TG F med 77W var bättre på enligt mig).
En fördel under resan är att ska man åka i F bör man göra det från bolagest hemmabas för att få ut max av resan. TG F från Frankfurt kommer inte i närheten av TG F från Bangkok tex.