Bakgrund och introduktion

Jag och tjejen skulle på att bröllop i Lamu (Kenya) över helgen och valde Qatar airways för de hade bäst connections med sista sträckan (ett flyg om dagen) mellan Nairobi och Lamu

På flygplatsen

Vi hade nog lite otur, ställde oss i Businessclass kön för att lämna väskan. Före oss stog det en Guld member som tjaffsade med incheckningsagenten i 20-30minuter om att han ville sitta på första raden i ekonomi. Hade alltså gått fortare om jag ställt med i ekonomi kön 🙂 Även vid lounge stötte vi på strul då lounge tjejen sa att vår biljett typ in gav oss lounge access (även fast vi också hade invite kort)……hon var väl kanske ny

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Boarding gick som alltid med Qatar smärtfritt. Förutom en dam ( en passagerare / minipolis ) vid gate som skrek efter mig att jag gick före i kö…hon blev tyst då jag snällt visade mitt Businessclass boardingkort.. Men det var aningen dumt att de inte hade skylltat mer att businessclass får gå före. Välombord så är omhändetangandet komplett. Hjälper med väskor, jackor och man får snabbt ett glas skumpa

Stolen och underhållningssystemet

Stolen är riktigt trevlig på Qatars 787 service. Den är bred, mycket benutrymme och en stor skärm rakt framför. Massor med lagrings utrymme överallt om än var kanske IFE many system lite komplicerat. Reser man två så blir det lite väl avskillt även om man sitter bredvid varann. Men man överlever. Lustigt nog så störde någotsorts pip från gally mina noicecancelation hörlurare så fick en bultande ljud, lite som en rundgång i lurarna. Så kunde inte använda dem. Gick bättre på retur flygningen för då var det inte samma pip från gally. Lustigt problem

Internet ombord

snabbt men HYSTERISKT dyrt. 10Mb for 5usd vill jag minnas priset var. Fick en voucher på 25mb så han igentligen bara testa nätet för jag könde mig försnål för att betala.

Måltider och Service

5star. Riktigt god mat, super service.

Sömn

Så bra den kan bli. När man ligger på sidan så är stolen så formad att man kan dra upp ena knät om man så vill..

Ankomst

Buss som ”snabbt” tog än till Premium lounge.

Slutsats

8 av 10. Det finns alltid saker som kan förbättras dock ligger strulet hos service partner de använder i sthlm.