Bakgrund och introduktion
För
att slippa lite av den svenska vintern med snö och rusk har vi bestämt beslutat
att åka Sydöst, närmare bestämt, Hong Kong, Auckland, Sydney och Singapore.
Detta är en utav de 7 flygningarna vi gjorde under december -13 och januari
-14.
Fjärde benet tar oss till Sydney, eftersom denna resa ligger utanför vår ”stora”
resa” har vi valt att flyga AirNewZealand Ekonomi.
Hela resan finns som en tråd här; http://www.businessclass.se/forum/reserapporter/15275-jul-nyarsresa-sydoest-134-a.html
På flygplatsen
Incheckning i kiosker och bagdrop gick väldigt fort. Detsamma med immigration och security, 2 pers före. Däremot var det var det en lång kö i den manuella incheckningen.
Auckland Airport är bra planerad och lagom stor tycker jag. Här börjar de med ”Gate open in xx min”, när den tiden har gått, kommer nästa meddelande upp ” Boarding in xx min” samt vilken gate det är. För vår del stod det boarding in 20 min, sitter man i loungen räcker det gått och väl att gå när dessa minuter har passerat och den gröna rutan med Boarding visar sig.
Vi var i Emperor-lounge, eftersom det är ekonomi med Air NewZealand denna gång och inget silverkort på StarAlliance får vi nyttja Priority Pass.
När vi kom var det runt 5 pers, vad jag kunde se var det Malasiya Airways som använde den och säkert nåt mer flygbolag. Fanns lite frukostmat, såsom yoghurt, flingor äggröra & bacon, viner, vodka, gin etc trots denna tidiga morgon. Ser även ut som om det är varm mat senare under dagen.
Ombordstigning och första intryck
Planet står inte vid en brygga utan det blir buss, boarding tog tid och blev lite kaotisk.
Vi var i buss nr 2 och när vi anlände hade inte ens dörrarna på buss nr 1 öppnas. Regn och kö i trapp, roligare har man varit med om.
Planet känns fräscht och ljust.
När alla var ombord kom kapten ut från cockpit och hälsade alla välkomna, sällan man ser kaptenen live före takeoff. Han beklagade att han inte fick en normal gate vilket kommer innebära att vi kommer bli försenade för avgång när planet är helt fullt, dessutom var de tvungna att ”top-up” bränslet, då det kommer att bli motvind hela vägen. Flygtiden, airborne, är beräknad till 3h25min.
Denna A320 är i 1-klass utformning, dvs ekonomi hela vägen.
Stolen och underhållningssystemet
Sätet är sådär bra, skulle gärna vilja luta det lite mer, både dynan och ryggstödet är ganska hårda för min smak. Benutrymmet är helt OK. Sätet funkar för 3,5 timma, men inte mycket mer.
Helt OK, bra med filmer och musik. Fördelen med ANZ är att man kan använda TV-skärmen (touch) hela vägen, dvs gate to gate, förutom spel som de satte på lite senare. Man kan även beställa mat och dryck via skärmen om man vill.
Måltider och Service
Vi valde att uppgradera denna Trans-Tasmania flygning så att vi fick mat ombord.
Maten, dvs frukost, fanns i två varianter, antingen continentel varianten med flingor, mjölk och muffins. Jag valde äggröran, helt ok. Det bästa med frukosten var att det stod en oöppnad flaska med stanniol över korken. Det visade sig vara bubbel, Brancott Estate från Marlborough (tror jag) med Chardonnay & Pinot Gris druvor.
Blev 2 glas av denna goda dryck, förvisso i plastglas, men trots allt bubbel
Vad det gäller servicen finns det inte mycket att säga om, ANZ levererar som de ska och lite till, pratsamma och nyfikna vad man har gjort och ska göra.
Ankomst
Snacka om lång taxning, vi landade från stan mot vattnet, tog nog 15 min från startbanan till gate. Totalt blev vi 45 min sena, för vår del spelade det ingen roll, men för transferpassagere var det på gränsen efter vad jag förstod.
Immigration, bagagehämtning och tull gick fort, ute ur terminalen på 15 min.
Slutsats
Air
NewZealand levererar vare sig det är utrikes eller inrikes, narrow- eller widebody. Cabincrew har alltid ett leende och är lättpratade.
Ska definitivt välja ANZ igen, men på denna flygning AKL-SYD skulle jag om möjligt välja en widebody.
Tak form reportage. Jeg vedlægger min rapport til SKYTRAX for 3 ANZ flyvninger i samme periode:
Air New Zealand Business class. Rated 5 out of 10
SYD-AKL-NAD-AKL in January 2014. All flights on 777-300 with herring pattern arranged “space-seats” in business (and eco+?). All flights on time. Aircraft clean, staff neat, and all flights on time. Food good. Lounges very, very good in all three airports visited. Only the lounge staff could improve as they turn arrogant and assume everybody knows them and NZ in particular. They are too firm, strict, and de facto disrespectful to the passengers that they serve. They are simply not kind and talked like ageing constables merely than humble serving staff. They are the king and you are a peasant! On board the planes a similar attitude: FAs appear to be very local, somehow managing to disrespect passengers by being by far too familiar, and too self-confident doing too much talking for nothing (chatting with pax like talking to children) and on the verge of being intrusive. All FAs (except a single one) were clearly ageing, “over the hill”, and that shows. Order details were forgotten during the lengthy chat sessions which at times were embarrassing or painful. I wonder if the FAs have much secondary education or even experience outside the continent. They may pretend to be interested to serve the pax, but it is easily felt that they talk down to them in an over-tolerant, almost pitying way. On the outbound I had 13 hours transit in AKL and no hotel was provided “as this was a regular schedule time gap”! They also not managed to reload my bag to NAD and it remained in AKL. Arrived 28 hours later to Suva upon filling forms and lots of confusion and phonecalls. Further, my new suitcase was completely broken with the trolley part torn off. Upon raising a case with NZ a new bag was given and 35 USD compensation to by amenities and clothes but must present receipts herefore. Overall the issue caused my actions on 5 days in Fiji and de facto prevented me going on 1-2 initially planned trips.
On the way back NAN-AKL the KORU lounge was small but fine. A beef stew was excellent choice out of 3-4 hot meal options. On board, the businessclass was completely crowded by mainly upgraded economy class passengers. Food options were limited, but very tasty – drink rounds and options plenty.