Bakgrund och introduktion

Jag har köpt en t/r-biljett mellan Sydney och Auckland i ekonomiklass och efter jag blivit erbjuden att bjuda på en uppgradering genom Air New Zealands oneup-program sitter jag nu istället i främre kabin båda vägarna.

Denna första sträcka flygs av en Boeing 777-300ER med All blacks-livery.

På flygplatsen

Jag ankommer Sydney Kingsford Smith international Airport i god tid före avgång. Incheckningen har jag redan klarat av online men jag går till disk för att hämta ut ett boardingkort och lämna in mitt bagage. Det är denna morgon ingen kö till premier check-in vilket gör att jag väldigt snabbt är på väg mot immigration och säkerhetskontroll. Även detta går väldigt fort för det är förvånansvärt lite folk i rörelse denna tidiga eftermiddag, det är nästa så att jag inte hade behövt använda det Express card jag fick vid incheckning.

Jag promenade förbi Singapore Airlines lounge och bort till Air New Zealand Koru Club, lite orutinerat då Singapore Airlinesloungen är nyrenoverad men när jag väl kom ihåg det var det dags för boarding.

Lounge:

Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.

Läs mer om den besökta loungen »

Ombordstigning och första intryck

Främre kabinen utgörs av sju rader business premier-stolar i fiskbenskonfiguration 1-2-1. Ytterligare fyra rader finns precis bakom dörr 2, precis framför Premium economy. På Boeing 777-200 som också används på denna sträcka saknas de sista fyra raderna.

Vi var endast en handfull resenärer i Business class denna dag och jag blev snabbt uppvaktad med frågan om det skulle smaka med lite mousserande. Det serverades alltså inte champagne före start utan denna öppnades först uppe i luften, jag frågade dock aldrig varför.

Personalen var trevlig, pratsam och väldigt avslappnade. Det hanns också med påfyllning av bubblat innan avgång och vi blev erbjudna något att läsa.

Stolen och underhållningssystemet

Business Premier är namnet på Air New Zealands affärsklass ombord flygplanstyper konfigurerade för långdistans, undantaget 767. Stolarna är av samma typ som Virgin Atlantic använt och står i en fiskbenskonfiguration vilket gör att samtliga stolar har direkt access till gång. Det skapar däremot lite av ett problem ifall man åker två tillsammans eller man vill ha utsikt då fönstret hamnar bakom en.
 Jag som nästan alltid reser ensam tycker att detta är en riktigt bra layout.

Air New Zealand erbjuder ett omfattande underhållningssystem. Boeing 777-300ER har en touchskärm medan man på 777-200 får använda fjärrkontroll. Utbudet innefattar 50-talet filmer, 100 TV-program, över 800 musikalbum och en rad spel, bl.a. klassiker som Asteroids och Tetris. Det går även att få en överblick på vilken service som är tillgänglig vilken del av flygningen samt i ekonomiklass kan man beställa, och betala, för snacks och dryck. Själv såg jag några avsnitt Food Unwrapped som jag inte tidigare sett.

Måltider och Service

Delar av Air New Zealands meny är komponerad av kändiskocken Peter Gordon. I mitt fall var det förrätten och en av desserterna som han hade satt sin stämpel på.

Jag började med att beställa en öl och det var kul att det erbjöds lokal kvalitetsöl såsom den Moa Pale Ale jag valde.

Förrätten bestod av prosciutto med fikon, bocconcini och en salsa på gröna oliver.

Det erbjöds tre olika varmrätter och jag valde oxfilén med potatis- och pepparrotsgratäng och gröna bönor. Alternativen var kyckling med mos på palsternacka eller en pastarätt med lax.

Tre desserter fanns på menyn varav en var en ostbricka. Gordontaggad var den jordgubb- och kokosmoussetårta med jordbuggskompott jag valde.
 Jag fick även beställt en kaffe och det var trevligt att få en rejäl mugg och inte bara en liten kopp.

Servicen var avslappnad och trevlig, som förväntat ombord ett bolag från regionen.

Ankomst

Under flygningen hade jag fått blanketter för immigration och tulldeklaration. Flertalet kontroller krävdes för att komma ut i Nya Zeeland och jag fick en extra intervju av en vakt som uppenbarligen tyckte jag såg ut att behöva en utfrågning.

Slutsats

Mycket trevliga tre timmar i luften med bra service, god mat och dryck och rymlig stol. Resan började bra på Air New Zealands Koru Club i Sydney och även ankomsten var rätt så smidig.