Bakgrund och introduktion
Del av jorden runt resa (del 2 av 13)
På flygplatsen
Vi anlände med Austrian från CPH. Eftersom jag bara lyckats checka in min fru, men inte mig själv, på Air India’s hemsida, begav vi oss till Austrian’s servicedesk (då både Austrian och Air India tillhör *A trodde jag nog att de skulle kunna hjälpa till). Enda svaret jag fick: ”gå till gaten och checka in”. Jag begav mig till gaten men den var obemannad – nästan 3 timmar till take off. Jag vände mig då till nästa Austrian servicedesk men där var svaret: ”gå till gaten och jag vet inte när den öppnar”. Då gav jag upp och begav mig till loungen. I receptionen satt, tack och lov en serviceminded och professionell person. När jag förklarade att jag inte kunnat checka in förklarade hon att då skulle mitt bagage riskera att stanna i Wien. Varpå hon bad att få se mina ”taggar” och ringde till både bagagehanteringen och Air India och förklarade problemet och försäkrade sig om att mitt bagage skulle lastas. Dagens ros till denna dam.
Men ett par frågor inställer sig: hur är samordningen inom *A? Varför kan receptionisten i loungen fixa sådant som de i servicedisken inte kan?
Vad gäller loungen så var den ljus, trevlig ganska stor. Matutbudet kanske inte var det största: 2 soppor, lite bröd och kakor. Som dryck fanns bl a några Österrikiska viner samt lite ”vanlig” starksprit.
Lounge: Austrian Airlines Business Lounge, Wien (VIE) F-piren (non-Schengen)
Loungen är recenserad separat från flygningen. Du kan läsa mer om loungen i loungerecensionen.
Läs mer om den besökta loungen »Ombordstigning och första intryck
Vid gaten var det ganska stökigt, men gate-personalen verkade hantera situationen lugnt och med erfarenhet. Vi var de allra första som släpptes ombord. Vi hade mittplatserna på rad 2 (av 3) i en 2+2+2 konfiguration. Alla 18 platserna var belagda. Några traditionellt klädda indiska damer hjälpte alla vänligt tillrätta. Direkt serverades min favoritdryck – champagne. Sorten H. Blin är inget jag druckit tidigare, vad jag vet, men den smakade ok om än kanske inte den bästa jag druckit. Ganska omgående delades också ut mjukistofflor, strumpor, ögonskydd och meny.
Stolen och underhållningssystemet
Stolen tyckte jag var mycket bra. Många inställningsmöjligheter och i sängläge i 180 grader låg också jag med mina 182 cm och 100 kg bekvämt. Bildskärmen var placerad i framförvarande stols skyddshölje d v s på för långt avstånd i förhållande till sin storlek om man t ex ville titta på film. Utbudet av filmer kändes lite gammalt – och musik verkade det bara finnas indisk. Det fanns en del spel som jag aldrig testade. Det fanns lite olika kartfunktioner – bra tyckte jag.
Internet ombord
Nej
Måltider och Service
På menyn fanns 2 internationella och 2 indiska, varav en vegetarisk, huvudrätter att välja på. Som alltid i, eller som i detta fall på väg till, Indien valde jag det vegetariska alternativet: kofta med spenat o linser – utsökt gott. Min fru valde kyckling – också det fick högsta betyg. Till förrätt fanns kycklingpate – som vi hoppade, även om det också såg gott ut. Till maten dracks naturligtvis genomgående H. Blin som smakade bättre för vart glas…
Efteråt några goda ostar som man fick välja från vagnen. Jag tog en blåmögelost, lite gorgonzola och en bit brie (just brien var väl ingen höjdare). Till osten lite portvin.
4 timmar efter middagen serverades frukost – inget vi orkade ta del av även om den såg smaklig ut. En kopp te och några bitar frukt fick räcka.
Sömn
Som jag beskivit ovan var stolen bra i sängläge. Vi sov bra – så bra som man nu kan sova i ett flygplan
Ankomst
Vi landade 1 timme före utsatt tid. Imponerande snabbt. Vi 18 i business släpptes av först. När vi kom in i terminalbyggnaden väntade några eldrivna ”golfbilar” på oss. Vi hade angjort längst ut i ena flygeln så det var ca 1 km till passkontrollen – skönt då att kunna åka dit i arla morgonen. Snygg service Air India!
Slutsats
Frånsett strulet vid incheckningen så var det en problemfri resa. Jag hade hört och läst lite negativt om Air India men det var inget jag upplevde – tvärtom, jag åker gärna med Air India igen.
Bara för att man är med i samma allians så betyder inte det att man har samma handlingbolag på flygplatserna. Det är som på Arlanda då Sas inte kan göra något åt Tap, Singapore Airlines eller Turkish (dom jag kommer på) eftersom dessa har aviator och Menzies som handlingsbolag.
Air India indenrigs er kanske en helt anden sag….keywords: uregelmæssig, beskidt interior, kaos, ombookning til busser…
Jag har rest med dreamliner med norwegian. och tycker den är väldigt tyst. Airon har väl piloterna kontroll över . Men de verkar ha glömt bort detta på airindia.
Åkte 4 delsträckor med Air India o deras B787-8 denna vecka (W36 dvs 2/9 och 7/9) ARN – New Delhi – Kolkata tor i Business. Håller med om att maten var OK och jag hade beställt diabetiker mat. Fick samma kycklingrätt fyra gånger. Min grannes stol gick sönder på sträckan Delhi – ARN trotts att 3 manliga flygvärdinnor kämpade med den kunde han inte ligga helt flat. Detta var min första kontakt med B787 och vad jag inte väntat mig var att ljudnivån var så hemskt hög. Motorerna hördes mycket hela resan och aircon susade på full styrka i ca 80-85 db. Har flugit Finnair och Thai och dras A350 6 gånger. Det bara susade svagt i kabinen. Så jag förstår inte varför Boeings plan kallas Dreamliner och låter som B727 inne i kabinen.