Bakgrund och introduktion

Då jag tillhör gruppen som flyger för att det är kul och ”samlar” på olika bolag så försöker jag att så ofta det går boka intressanta rutter med olika bolag. Att flyga i business class är inte speciellt vanligt för mig. Just denna resa skulle ta mig från hemmaflygplatsen Arlanda till Izmir i Turkiet. För att göra dagen aningen mer spännande så såg den totala sträckan ut så här: Arlanda – Riga – Amsterdam med Air Baltic, Amsterdam – Istanbul (Sabiha Gökçen) med Transavia och slutligen Istanbul – Izmir med Pegasus. I Izmir hade jag ca 5h på hotell innan resan till Arlanda startade och det var Pegasus som tog mig hela vägen men endast ett stopp i Istanbul.

På flygplatsen

För den här resan så hade jag checkat in online och eftersom jag endast reser med en liten ryggsäck så gick jag direkt till till gate på Arlanda.  Väl på plats i Riga så klev jag in i Air Baltics lounge där jag blev positivt överraskad av det trevliga bemötandet. Utbudet var helt ok med lite enklare snacks. Det som de däremot hade mycket av var vatten. De hade en vattenbar med otroligt många olika sorters vatten från många olika länder. Jag skriver hade eftersom jag tror att detta är borta idag.

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka om flygplatsen i Riga. Den är inte speciellt stor och utbudet av restauranger eller fik är inte det bästa men samtidigt så är flygplatsen fräsch och ganska så gemytlig. Jag brukar oftast hamna på pizzerian på nedre plan med en slice pizza och dryck. Wifi finns på flygplatsen och är gratis

Ombordstigning och första intryck

Eftersom att jag reste i business mellan Riga och Amsterdam så var jag en av de första som fick kliva ombord. Resan hade jag uppgraderat med hjälp av optontown till en kostnad av 79€. Det visade sig att det var värt varenda krona.  När jag kom ombord fick jag ett trevligt välkomnade av flygvärdinnan. jag kommer dock inte ihåg om jag fick något att dricka innan start. Vi var bara 2-3 st i business class kabinen och vi blev väl omhändertagna. Tidningar delades ut och det fanns både inhemska och internationella.

 

Stolen och underhållningssystemet

Flygplanstypen var en Boeing 737-500 med regnr YL-BBE. Detta exemplar flög första gången 10/11 1998 och levererades till Air France 30/11 samma år . För Air Baltic har den flugit sedan 4/6 2004. Inredningen är i mörkblått läder och stolen och benutrymmet är helt ok för kortare flygning inom Europa. ombord finns det endast analogt underhållningssystem i form av egen bok eller Air Baltic’s egna magasin.

Måltider och Service

Till lunch fanns det endast ett alternativ, vilket var fisk. Jag är ofta tveksam till fisk men denna rätt visade sig vara väldigt god. Till förrätt så serverades det något jag än idag inte vet vad det var men jag kommer ihåg att jag inte åt upp rätten. Efterrätten var någon typ av söt müsliliknade rätt. Den var helt ok med ingen höjdare. Både varma och kalla drycker erbjöds.

Ankomst

Väl framme i Amsterdam så var det en lång taxning innan vi nådde vår gate. Jag var först ut ur flygplanet och fick ett hej då och välkommen åter. Då jag inte hade någon incheckad väska så gick jag ut i terminalen och väntade på min nästa flight.

Slutsats

Då jag inte är någon van bussiness class resenär så blev jag positivt överraskad av Air Baltic. Maten var fint upplagd och den goda fisken gjorde att måltiden blev positiv trots förrätten. Bra service, professionell men inte direkt personlig. Det var väl investerade 79€. Om jag skulle åka AirBaltic Igen? Absolut, både i ekonomiklass och business class. Men nu för tiden så har de börjat med larviga kostnader om man checkar in väskor osv men det är fortfarande ett alternativ för mig om jag endast reser med handbagage. Stoppet i Riga innebär bättre statistik för mitt samlande och priserna brukar vara riktigt bra.