Tirsdag 30.mai var det premiere for den nye Singapore Airlines-ruten mellom Stockholm og Singapore. Business Class var til stede og bringer her en rapport fra selve innvielsen på Arlanda. Vi ble også med på den første turen til Singapore med det som er Arlandas første rute med Airbus A350-900.
Stockholm er en av Europas mest ekspansive byer, og det finnes sterke bånd mellom Sverige og Singapore. Singapore er en viktig eksportby for Sverige og det er omlag 300 svenske firmaer som opererer i Singapore. Og ikke minst mange som studerer der siden det finnes flere utvekslingsprogrammer mellom undiversitetene i de to byene. For dem som skal videre ut i verden er Singapore også en attraktiv gateway for å komme seg videre til andre asiatiske destinasjoner.
Arlanda er også igang med å og bli oppgradert og det skal i de neste årene investeres betydelig beløp i en oppgradering som betyr at det vil komme en ny pir, ny sikkerhetskontroll, bedre forhold for cargo-virksomheten og ikke minst tilrettelegging for større fly siden trafikkveksten er god. Swedavia uttaler at de ønsker at Arlanda skal være den ledende flyplassen i Europa.
Både Sveriges EU-minister og toppsjefer fra henholdsvis SAS og Swedavia var tilstede da Singapore Airlines´ splitter nye Airbus 350-900 tok av fra Arlanda. Ruten blir den raskeste fra Sverige til Singapore.
– Stockholm blir et meget viktig tilskudd til vårt Europa-nettverk. Vi flyr nå til 11 land og 15 destinasjoner i Europa, sa Singapore Airlines´ Regional Vice President Europe, Mr. Subhas Menon under åpningen av ruten. – På den nye ruten har vi satt inn vår helt nye Airbus A350-900. Dette er et av verdens mest miljøvennlige fly, bygget av lette materialer og meget drivstoffgjerrig. Flyet blir også det aller første A350-900 som vil operere ut i fra Sverige.
Det var topptungt under åpningen av den nye ruten. Både Sveriges EU-minister Ann Linde, Singapores ambassadør i Sverige Mr. Quek Poh Huat, CEO fra Swedavia Jonas Abrahamsson og SAS sin Vice President Hans Ollongren holdt taler før det første flyet lettet fra Arlanda. EU-ministeren, ambassadøren og de tre toppsjefene fra SAS, Swedavia og Singapore Airlines klippet sammen over båndet som markerte ruten for åpnet.
Inviterte gjester og media fikk også anledning til å komme ombord i det nye flyet før avgang som denne dagen var satt en time senere til klokken 11:25 grunnet festlighetene ved gate. Passasjerer og gjester ble traktert med velsmakende fingermat fra Pontus in the air og en DJ sørget for bakgrunnsmusikk. Og når Singapore Airlines 4 kabinansatte sang 3 ABBA-sanger løftet stemningen seg enda noen hakk. Det holdt et høyt nivå etter undertegnedes begreper. Og til låta «come fly with me» begynte boardingen av SQ361. Du kan senere lese om selve premiereturen i en egen artikkel her på BusinessClass. Men først noen flere bilder fra arrangementet.
Med tanke på alla problem det varit med dåliga översättningar tidigare tycker jag det är mycket bättre att som här skriva på modersmålet.
Jag checkade in som vanligt ungefär en timme innan avgång och fick då vet att
"nu har alla checkat in".. Den incheckade resväskan fick förtryckt bagagebricka
med passagerarens namn. Hade inte funderat så mycket på att det var invignings-
flighten men, som beskrivs rätt väl av Holmion ovan, så var det ett stort pådrag
vid gaten. Till plockmaten serverade man en alkoholfri Singapore Sling eller en,
i mitt tycke, godare Ramlösa.
Vid ombordstigning fick alla passagerare en "goodie bag" som tycktes ha olika
innehåll men där jag fick ett snyggt bagageband.
Ombord var det rätt glest med folk då man skulle ta ombord en hel del passagerare
i Moskva (DME). Min resa gick denna gång bara till Moskva varför jag inte vet hur
det fungerade vid transfer men enligt besättningen skulle alla passagerare kliva
av, medförande sitt handbagage, för att genomgå en säkerhetskontroll. Kan vara
värt att tänka på om man tänkt sig köpa med sig alkohol (eller andra vätskor) på
väg till Singapore.
Servicen ombord var i det närmste oklanderlig men på första sträckan serveras
endast en liten snack som denna gång bestod av en Smoked Turkey Sandwich
eller en Swedish Style Salad with Bresaola och därefter kaffe. Vid boarding var
det juice, vatten eller Champagne (Charles Heidsieck Brut Reserve) som erbjöds.
Till maten erbjöds mer Champagne eller något av de fyra vinerna från vinlistan.
Sammanfattningsvis kan jag bara säga att resan med SQ var alldeles för kort
och jag hade mer än gärna fortsatt till Singapore!
Redaktör Holmion har säkert valt att skriva detta på modersmålet för att snabbt få ut informationen på den norska, svenska och danska sajten.
Nu ska vi se, jag har vart mindre aktiv ett tag. Är det inte Svenska som är gällande språk i artiklarna på businessclass.se längre?
Ok, förstår. Min fråga var menad som en ärlig fråga förresten, inte en gnällig kommentar. Ser i efterhand att det kanske såg ut så…