I början av mars beslöt Trafikverket att med omedelbar verkan säga upp det upphandlade avtalet på tre svenska flyglinjer. En av dessa var linjen Stockholm Arlanda-Sveg som efter tre veckors trafikstopp och en korttidsupphandling nu får en ny flygoperatör genom Nextjet.
Linjen med Nextjet inleds omgående och innebär två avgångar per dag på vardagar – en morgonavgång och en eftermiddagsavgång. Flygplanstypen är en Saab 340.
– Det är jätteroligt att vi ånyo fått förtroendet av Trafikverket att trafikera Sveg – Arlanda. Sveg var den första reguljära linjen som Nextjet började flyga år 2005 så det känns lite extra roligt att så här 10 år senare vara tillbaka där det en gång började säger Magnus Ivarsson, VD Nextjet.
De övriga linjer som sades upp var Pajala-Luleå och Arlanda-Hagfors/Torsby. Flyglinjerna har tidigare trafikerats av estländska Avies och omfattas av så kallad trafikplikt som sker genom upphandling från Trafikverket. Resultatet blev dock inte vad man hade tänkt.
– Trafikverket har ett viktigt uppdrag att se till att det finns en grundläggande tillgänglighet för boende och näringsliv i hela Sverige. Vår bedömning är att Avies inte lever upp till de reglerade avtalskraven i tillräcklig omfattning för att vi ska kunna tillgodose denna tillgänglighet, utan snarare har uppvisat allvarliga brister i sin yrkesutövning. Vi måste därför bryta dessa avtal för att kunna säkerställa en fungerande trafik med god kvalitet på dessa flygsträckor, säger Stefan Engdahl, planeringsdirektör på Trafikverket.
Då kan jag googla det för dig, sådan statistik finns självklart offentligt tillgänglig i ett land som Sverige!
852 pax 2014 (totalt).
http://www.swedavia.se/PageFiles/854139/flode2014.xlsx
Lidt forskelligt, men jeg sad aldrig alene. Flyet fløj altid via et andet sted. I slutningen var det Mora og i starten mener jeg at det var Söderhamn men jeg er ikke helt sikker.
En enkelt gang var flyet aflyst mellem Sveg-Mora på grund af vejret i Sveg så der satte de alle 6 passagerer afsted i taxi til Mora og så med flyet videre derfra til Stockholm.
Jeg arbejdede i Sveg i vinteren 2001-2002
Outsourcing kundtjänst, teknisk support, call center – Kontakt
Dengang var det først Skyways og derefter European Executive Express der stod for flyvningerne.
Min første flyvning derop var med en Dornier 228
På det tidspunkt var jeg ikke vant til at flyve og det var nok kun ca. min 5. flyvning hele livet.
Jag är ingen expert på offentlig rätt, än mindre på kommunallagen men att kommunen skulle gå in med stöd till drift känns alltför långtgående. Räcker det inte med att kommuner runt om i Sverige bedriver förlustdrivande flygplatsverksamhet? Gång på gång ser vi ju exempel på hur detta misslyckas och att de som slutligen får betala är skattebetalarna. Det går ju inte heller att säga att det endast är de lokala skattebetalarna som pröjsar i och med de kommunala utjämningsbidragen. Spelar med andra ord mindre roll vem som är upphandlande enhet enligt min mening.
Känns som att vi har ett halvstatligt företag som sysslar med flygtrafik. Och det går ju inget vidare för det bolaget, haha. Nextjet har väl lämnat det lägsta anbudet i upphandlingsprocessen, bättre än så blir det inte.
Tycker att man på vissa orter måste bortse från underlaget. Just Sveg är ju ändå en residensstad. Inget tåg (nåja) långt till norsk stor stad, långt till Östersund o långt till flygplats i söderled. Härjedalingens busslinje tar väl 7-8h ner till Stockholm.
Sen kan man ju diskutera om det kanske borde vara kommunala, snarare än statliga, stöd. Själv lutar jag ändå åt statligt…
Jag skulle kunna tänka mig en situation med ett statligt företag (jag är inte kommunist) istället, som kan köpa in flygplan som passar för trafiken. Onödiga pengar att flyga med Nextjet på linjer som denna, Torsby mfl som snittar 1-2 passagerare… Försvarsmakten kan ju äga planen o hyra ut – de har ju trafikpiloter också.