AV: LinuxSam

En något detaljerad skildring av mina öden och äventyr t/r Singapore.

Bokade min bonusresa i höstas. AMEX 2-4-1, Businessclass. Ett av målen var att få flyga A380 och att prova Singapore Airlines Buisnessclass som jag hade hört bra saker om. Resultatet blev: KRN-(SK)-ARN-(SK)-LHR-(SQ)-SIN SIN-(SQ)-LHR-(Lufthansa)-FRA-(Lufthansa)-ARN-(SK)-KRN för en kostnad av ca 3000kr och 82500poäng. Under veckorna före avfärd har jag lyckats boka sittplats på SK och Lufthansa flighterna. SQ flighterna lyckades jag inte boka sittplats på. Däremot lyckades jag boka ”Book the cook”.

Började med att jobba fram till 14:00 på tisdagen. Hämtade upp rob74 och körde till Kiruna flygplats. rob74 körde min bil tillbaka hem.

Checkade in och flög till Arlanda. Checkade in på Clarion Collection Arlanda. Åt en trevlig röding på ”Kitchen & Table”. När jag skulle gå upptäckte jag lite microbryggd öl från Ericsund i baren och testade deras Belgian Triple och deras Stout. Trevliga öl båda två även om jag föredrog stouten.

Rummet var ordinärt, sängen var skön, men jag sov inte så bra eftersom jag skulle upp klockan 05:00. Frukosten var säkert bra, men jag åt bara lite filmjölk med fruktkompott och en smörgås. Har svårt att äta ordentligt så tidigt på morgonen, särskilt när jag har något jag inte får missa.

SAS incheckningsdisk ligger ju långt bort i terminal 5… men jag var där strax före 6. Inchecknigspersonalen kunde inte heller boka en sittplats på SQ-flighten, vilket gjorde mig lite orolig men jag tänkte att det löser sig väl i London.

Incheckad och klar 06:15, struntade jag i loungen och gick direkt till passkontrollen. Fick vänta kanske 30 minuter innan passkontrollen öppnade. Och ytterligare 45 minuter vid gaten.

Planet var nästan fullt men jag hade tur och fick en tom plats bredvid mig.

Redan innan boardingen var färdig underrättade kaptenen oss om att ATC inte hade gett oss tillstånd att lyfta förrän 09:00, p.g.a. att det var trångt i luftrummet över London. Jag blev genast lite orolig eftersom jag bara hade 1 timme och 20 minuters byte på LHR. Tänkte att det kanske går eftersom det är samma terminal, om vi flyger in lite tid. Medan vi satt i planet och väntade började en av passagerarna känna sig sjuk. Bryggan fördes fram och han bedömdes av en läkare som avrådde honom från att flyga så han fick kliva av. Vi lyfte ca 09:05. En timme före landning meddelade kaptenen att ATC hade bett oss sakta ner ytterligare. Beräknad landningstid blev 10:40, Singaporeflyget skulle avgå 10:50. Meddelades av en flygvärdinna att jag blivit ombokad och att personal skulle möta mig vid gaten för att ge mig nya uppgifter.

Frukosten som serverades på flighten var av ordinär SAS-typ. Fick mig dock en GT innanför västen innan landning.DSC_0161.JPG

Möttes av en trevlig kvinna direkt utanför flygplanet. Jag hade blivit ombokad till Qatar via Doha 14:15. Hade inte väntat mig att bli ombokad till OneWorld alliansen men hade lite tur och fick ändå flyga A380 till Doha och sedan A350-1000 till Singapore. Eftersom jag var bokad på en vanlig Businessclass ”J”-biljett skyndade jag mig att skaffa ett konto hos Brittish Airways så att jag kunde kreditera avios dit, allt efter rådgivning från rob74 via messenger.

Fick ta en terminalbuss från Terminal 2 till Terminal 4. p.g.a. ombyggnationer på Heathrow fick vi åka runt hela flygplatsen för att ta oss dit. Han slänga ett öga på den gamla British Airways Concorde som står uppställd. Den är tydligen helt tom inuti och även utanpå börjar tidens tand sätta sina spår.

Tog mig genom säkerhetskontrollen på T4 utan problem men när jag kom till transferredisken fanns där ingen personal. Jag väntade 10-15 minuter och begav mig sedan till Qatars lounge. De kunde inte hjälpa mig på plats men tog han om min jacka och mitt handbagage och lät mig vänta i loungen tills de fick konfirmation på att det fanns personal vid transferredisken då de kom och hämtade mig. Incheckningen gick bra, men lite strul med bagaget som tydligen befann sig på terminal 1 (!). Jag ombads dubbelkolla vid gate att det var med på planet.

Jag återvände till loungen och tog en bit mat och ett glas vin. Blev hämtad av personalen när det var dags att gå till gaten som bara låg 75 meter från loungen. Gatepersonalen konfirmerade att väskan skulle vara med ombord.

Bordingen gick utan problem. Jag blev anvisad mitt säte och instruerad i hur det fungerade.

DSC_0163.JPG
Flygvärdinnan presenterade sig med namn och förklarade att det är hon som kommer att ta hand om mig under flighten. Jag fick ett glas champagne (Lallier Grand Réserva) och lite varma nötter. Innan avgång han jag få påfyllning med lite Rosé Champagne (Ataïr Etoile Rosé).
DSC_0169.JPG

Starten gick utmärkt. Jag gillar att de satt en kamera i stjärtfenan så att man får en lite bättre överblick, om man är nörd och vill titta på sådant under start och landning. DSC_0172.JPG

Starten var lugn och fin. Tyckte att A380 startade på väldigt kort sträcka.

  • Redan innan start hade ”min” flygvärdinna noterat vad jag önskade från menyn och kom med ”Signature Arabic mezze” som jag hade läst någonstans att någon annan rekommenderat.
    DSC_0176.JPG
    Till det drack jag Anakena Enco Reserva 2016 på rekommendation från flygvärdinnan. Passade bra.
    Till huvudmål åt jag. ”Arabic spiced chargrilled chicken breast” och jag glömde bort att byta vin utan fortsatta på det jag redan hade vilket fungerade bra.
    DSC_0177.JPG
    Bad flygvärdinnan vänta lite med ostbrickan och tog en paus med en GT.
    DSC_0178.JPG
    Till ostbricka provade jag både Haus Klosterberg Beerenausiese 2005, och 20 years old Tawny Port Douro Valley.
    DSC_0179.JPG
    Efter det var jag så mätt att jag avstod dessert, vilket nästan fick flygvärdinnan att se ledsen ut…

    Tittade klart på en film i IFE:n och gick sedan bort till ”loungen” på flygplanet. Ett område mellan businessklass och ekonomi på övre plan. Det är egentligen en bar med soffor att sitta i. Sofforna var bekväma att sitta i och personalen trevlig. Det slog mig att det var förvånansvärt lite besökare där.
    Något som jag också noterade var hur personalen hela tiden frågade varandra om de behövde hjälp med någonting. De var mycket uppmärksamma på det och erbjöd sig hela tiden att hoppa in och hjälpa till om de hade ett hål i sitt schema.

    Landningen i Doha gick utan problem och jag började leta efter loungen. Först tog jag fel och gick till förstaklass loungen, blev hänvisad till andra sidan. Där höll de på med renovering och loungen var flyttad till Gate A1. Kunde de inte ha skyltat om det från början tänkte man…

    I loungen drack jag bara lite vatten och nyttjade toaletten. Toaletten som för övrig städades efter varje gäst och inspekterades före varje ny gäst.

    Avgång mot Singapore var 01:55 och gaten skulle stänga 01:35. Jag lämnade loungen 01:10 men hade inte observerat att jag behövde åka tåg för att ta mig till rätt terminal. Det blev därför lite stressigt. När jag checkade in vid gaten såg jag att de fick upp mitt incheckade bagage på datorn. Det var ”bussgate” och eftersom jag var lite sen fick jag åka med ekonomipassagerarnas buss. Det gjorde inte mig någonting men jag hade en kvinna bakom mig som hela väntetiden gnällde om att vi behandlades som boskap och att fattiga personer inte borde få flyga. (!). Jag försökte hålla masken och hoppades att hon inte skulle sitta bredvid mig på flyget.

    Väl på flyget blev jag visad till min plats, det var små egna bås, ungefär som i förstaklass. Tror de kallar det för Q-suite.
    DSC_0181.JPG
    Starten, som var betydligt längre på A350-1000, gick bra. Efter det tog jag en liten måltid och en öl och valde att sova fram till frukost.
    DSC_0182.JPG
    Mycket skönt att kunna stänga om sig när man ska sova. Jag som är både lång och tjock hade inga problem med själva sätet, största problemet var att få plats med fötterna. Sov i alla fall 3-4 timmar.

    Frukosten började med frukt och sedan blev det Arabisk frukost med ris, bönor, kyckling och fetaost.
    DSC_0183.JPG
    DSC_0185.JPG
    Vi landade i god tid i Singapore.
    DSC_0188.JPG
    När man gick genom flybridge möttes man av medicinsk personal och värmekameror som skulle kolla så att man inte hade feber. Jag tog mig igenom utan problem.

    Det var en del väntetid vid ”imigration” men inte mer än vad man är van vid om man rest till, t.ex New York.

    Efter att ha tagit mig igenom ”imigration” gick jag mot bagagebanden, hade tagit reda på att mitt bagage skulle komma på nummer 16. Väl framme vid nummer 16 möts jag av en skylt med mitt namn på och en person från Qatar arrival service. Det visar sig att mitt incheckade bagage som jag kollat och dubbelkollat, blev kvar i London. Efter lite pappersexercis lovade de att leverera den till hotellet. Den skulle förhoppninsvis komma med en SQ-flight senare under eftermiddagen. Tydligen räckte inte 2 timmar för att flytta väskan mellan två terminaler och mellan flygbolag i London. Det behövs 2½ timme.

    Nu hade jag egentligen tänkt lägga in lite bilder och erfarenheter från Singapore, men jag har inte ordnat bilderna ännu så det får vänta. Jag tänkte däremot berätta om hemresan och så får jag lägga in erfarenheterna från Singapore efteråt.

    Packad och klar hade jag ställt klockan på 05:45 och var nere i receptionen och checkad ut precis vid 6:00. De beställde en taxi åt mig som kom på bara fem minuter. Taxin måste haft något fel med automatlådan för den låg hela tiden och ändrade varv trots konstant hastighet. Vi kom i alla fall fram till flygplatsen. Kostnaden var ca S$20. Jag checkad in, informerades om att jag var tvungen att hämta ut mitt bagage i Stockholm och checka in det igen. Jag gick sedan till loungen där jag drack ett glas champagne och åt lite frukt. Jag gick till gaten i god tid för boarding på SQ308.

    Boarding gick snabbt, ingen som visade mig till min plats utan bara vilket håll den var åt. Före start serverades bara alkoholfria alternativ som jos och vatten. Ingen som kom och presenterade sig. Personalen verkade ha fullt upp med oklart vad.

    Sätet var enormt brett, men bordet var för nära för mig som är stor och tjock. Det var svårt att få ner det platt. Men det gick.

    Tackeoff gick bra och efter ungefär en timme serverades brunch. Började med lite frukt
    DSC_0263.JPG
    och sedan hade jag hade beställt (via ”book the cook”) ”hummer termidor” till huvudrätt men fick ingen dryck. Efter en stund frågade jag efter ett glas champagne till hummern och det tog ytterligare 5 minuter eller så innan det kom. Då var ju maten nästan kall.

    DSC_0265.JPG
    Lite glass modell Vinetta till efterrätt.
    DSC_0266.JPG

    Efter brunchen bäddade jag ner sätet till en säng. Det var gamla kabinen så man kan inte ha något lounchläge på stolen utan det är stol eller säng som gäller.
    DSC_0279.JPG

    Försökte sova några timmar tills personalen kom och väckte mig och påtalade att det var dags för andra serveringen. Då hade det gått ca 4 timmar. Förrätten var lite rökt makrill eller något liknande.
    DSC_0267.JPG
    Den här gången hade de vinerna med sig när de kom med maten. Riktigt god var förrätten och till det tog jag en Sauvignon Blanc från Nya Zealand. Till huvudrätt hade jag den här gången beställt någon form av angus beef och till det tog jag en australiensisk shiraz.
    DSC_0269.JPG
    Efter det följde en marrängdessert och lite ostar. Fick åter igen fråga efter lite portvin till osten men det kom relativt snabbt.
    DSC_0270.JPGDSC_0271.JPG

    Ca 2 timmar innan ankomst serverades en liten rätt av något slag som jag glömt. De kom också runt och frågade om man önskade någon dryck. Framkom att de bara fick servera en alkoholhalstig dryck åt gången när jag ville ha en kaffe och en whisky trots att jag redan hade en öl. Så jag fick vänta lite med kaffet och whiskyn.

    Planerad landning på LHR var 15:20 och min nästa flygning LH911 med Lufthansa skulle avgå 16:30 så när klockan började närma sig 16:00 frågade jag en av flygvärdinnorna om jag skulle hinna men det hade hon inget svar på.

    Vi flög ett par varv runt London och sedan landande vi 16:07. När jag slog på telefonen och den hade hittat nätet plingade det som 17. Visade sig att LH911 var inställd och jag var istället inbokad på LH915 som skulle avgå 17:30 men som redan var markerad som försenad till 18:10. Det stod en man i gaten och hänvisade mig till transferedisken för Lufthansa. Jag gick dit, fick nya boardingkort och sedan avnjöt jag lite dryck.

    Gaten var precis nedanför loungen så det gick fort att ta sig dit. Planet i det närmaste fullt så ekonomiklass passagerare uppmanades att utan kostnad gatechecka sitt bagage. Businessclass delen var kanske halvfull och där hade vi seatblock som vanligt. Pga. besvärliga vindar på LHR och FRA så var det begränsat med hur nära planen fick vara varandra så vi fick vänta vid gate och kom inte iväg förrän 18:52. Flygtiden var bara en timme men det gjorde ändå att vi landade 20:53 lokal tid. Vi fick gate B21 och nästa flyg LH808 Skulle avgå från A20. Den som varit på FRA vet att trots att A och B-gater är på samma terminal så är det säkert 2km att ta sig och en säkerhetskontroll mellan. Det var som gjort för att misslyckas.

    I säkerhetskontrollen skällde de på mig för att jag hade ett vikt A4 papper i vänster bakficka. Det gav utslag på kroppsskannern. Sedan kollade de min väska för sprängmedel och narkotika. Valde att plocka ur kameran, laddare, hörlurar, objektiv mm, lägga in en egen låda och köra ett nytt varv genom röntgenapparaten. (väskan hade passerat genom säkerhetskontroll i Kiruna, Arlanda, London och Singapore utan problem). Eftersom det aldrig är någon nytta med att argumentera med säkerhetsfolk såg jag bara glad ut och lät dem hålla på. När jag kom fram till gate A20 var klockan 21:30 och planet hade precis lämnat gaten. Jag blev hänvisad till Lufthansa biljettkontor som bokade om mig till en flight nästa dag och ordnade en natt på Sheraton vid flygplatsen. Jag ringde Clarion på Arlanda och meddelade att jag inte skulle komma.

    Nästa dag, vis av erfarenheten, var jag i god tid vid säkerhetskontrollen och packade ur allt ur väskan som de gjort dagen innan, och nu passerade jag utan problem. Jag hade struntat i frukosten på hotellet och åt lite Champangefrukost i businessclassloungen istället. Från loungen till gaten var det bara 5 minuters promenad och allt gick bra.

    Vi landade i tid på Arlanda, jag hämtade mitt bagage, som hade lyckats komma med trots alla ändringar och checkad in det på nytt i Terminal 4. Gick sedan tillbaka och tog fasttrack genom säkerhetskontrollen där väskan åter igen passerade utan problem.

    Flyget från Arlanda till Kiruna blev ca 50 minuter sent men inga övriga incidenter. rob74 hämtade mig vid flyget.

    Av 7 bokade flygningar. Har jag rest 3 enligt orginalbokningen och sedan 5 stycken andra.

    Sammanfattnignvis kan jag väl säga att på Singapore Airlines upplevde jag mig som en ekonomiklasspassagerare i ett större sätet. Jag kände mig mest till besvär för personalen. Jag har känt mig mer uppmärksammad på flygningar över Atlanten i SAS bussinessclass.

    På Qatar kände jag mig som en värdefull gäst. Jag skulle, servicemässigt och bemötandemässigt, jämföra Qatar business med Lufthansa First eller ANA first, fast utan den fina champagnen.

    Bilder och erfarenheter från Singapore kommer senare när jag redigerat bilderna.