Redan innan start hade ”min” flygvärdinna noterat vad jag önskade från menyn och kom med ”Signature Arabic mezze” som jag hade läst någonstans att någon annan rekommenderat.

Till det drack jag Anakena Enco Reserva 2016 på rekommendation från flygvärdinnan. Passade bra.
Till huvudmål åt jag. ”Arabic spiced chargrilled chicken breast” och jag glömde bort att byta vin utan fortsatta på det jag redan hade vilket fungerade bra.

Bad flygvärdinnan vänta lite med ostbrickan och tog en paus med en GT.

Till ostbricka provade jag både Haus Klosterberg Beerenausiese 2005, och 20 years old Tawny Port Douro Valley.

Efter det var jag så mätt att jag avstod dessert, vilket nästan fick flygvärdinnan att se ledsen ut…
Tittade klart på en film i IFE:n och gick sedan bort till ”loungen” på flygplanet. Ett område mellan businessklass och ekonomi på övre plan. Det är egentligen en bar med soffor att sitta i. Sofforna var bekväma att sitta i och personalen trevlig. Det slog mig att det var förvånansvärt lite besökare där.
Något som jag också noterade var hur personalen hela tiden frågade varandra om de behövde hjälp med någonting. De var mycket uppmärksamma på det och erbjöd sig hela tiden att hoppa in och hjälpa till om de hade ett hål i sitt schema.
Landningen i Doha gick utan problem och jag började leta efter loungen. Först tog jag fel och gick till förstaklass loungen, blev hänvisad till andra sidan. Där höll de på med renovering och loungen var flyttad till Gate A1. Kunde de inte ha skyltat om det från början tänkte man…
I loungen drack jag bara lite vatten och nyttjade toaletten. Toaletten som för övrig städades efter varje gäst och inspekterades före varje ny gäst.
Avgång mot Singapore var 01:55 och gaten skulle stänga 01:35. Jag lämnade loungen 01:10 men hade inte observerat att jag behövde åka tåg för att ta mig till rätt terminal. Det blev därför lite stressigt. När jag checkade in vid gaten såg jag att de fick upp mitt incheckade bagage på datorn. Det var ”bussgate” och eftersom jag var lite sen fick jag åka med ekonomipassagerarnas buss. Det gjorde inte mig någonting men jag hade en kvinna bakom mig som hela väntetiden gnällde om att vi behandlades som boskap och att fattiga personer inte borde få flyga. (!). Jag försökte hålla masken och hoppades att hon inte skulle sitta bredvid mig på flyget.
Väl på flyget blev jag visad till min plats, det var små egna bås, ungefär som i förstaklass. Tror de kallar det för Q-suite.

Starten, som var betydligt längre på A350-1000, gick bra. Efter det tog jag en liten måltid och en öl och valde att sova fram till frukost.

Mycket skönt att kunna stänga om sig när man ska sova. Jag som är både lång och tjock hade inga problem med själva sätet, största problemet var att få plats med fötterna. Sov i alla fall 3-4 timmar.
Frukosten började med frukt och sedan blev det Arabisk frukost med ris, bönor, kyckling och fetaost.


Vi landade i god tid i Singapore.

När man gick genom flybridge möttes man av medicinsk personal och värmekameror som skulle kolla så att man inte hade feber. Jag tog mig igenom utan problem.
Det var en del väntetid vid ”imigration” men inte mer än vad man är van vid om man rest till, t.ex New York.
Efter att ha tagit mig igenom ”imigration” gick jag mot bagagebanden, hade tagit reda på att mitt bagage skulle komma på nummer 16. Väl framme vid nummer 16 möts jag av en skylt med mitt namn på och en person från Qatar arrival service. Det visar sig att mitt incheckade bagage som jag kollat och dubbelkollat, blev kvar i London. Efter lite pappersexercis lovade de att leverera den till hotellet. Den skulle förhoppninsvis komma med en SQ-flight senare under eftermiddagen. Tydligen räckte inte 2 timmar för att flytta väskan mellan två terminaler och mellan flygbolag i London. Det behövs 2½ timme.
Nu hade jag egentligen tänkt lägga in lite bilder och erfarenheter från Singapore, men jag har inte ordnat bilderna ännu så det får vänta. Jag tänkte däremot berätta om hemresan och så får jag lägga in erfarenheterna från Singapore efteråt.
Packad och klar hade jag ställt klockan på 05:45 och var nere i receptionen och checkad ut precis vid 6:00. De beställde en taxi åt mig som kom på bara fem minuter. Taxin måste haft något fel med automatlådan för den låg hela tiden och ändrade varv trots konstant hastighet. Vi kom i alla fall fram till flygplatsen. Kostnaden var ca S$20. Jag checkad in, informerades om att jag var tvungen att hämta ut mitt bagage i Stockholm och checka in det igen. Jag gick sedan till loungen där jag drack ett glas champagne och åt lite frukt. Jag gick till gaten i god tid för boarding på SQ308.
Boarding gick snabbt, ingen som visade mig till min plats utan bara vilket håll den var åt. Före start serverades bara alkoholfria alternativ som jos och vatten. Ingen som kom och presenterade sig. Personalen verkade ha fullt upp med oklart vad.
Sätet var enormt brett, men bordet var för nära för mig som är stor och tjock. Det var svårt att få ner det platt. Men det gick.
Tackeoff gick bra och efter ungefär en timme serverades brunch. Började med lite frukt

och sedan hade jag hade beställt (via ”book the cook”) ”hummer termidor” till huvudrätt men fick ingen dryck. Efter en stund frågade jag efter ett glas champagne till hummern och det tog ytterligare 5 minuter eller så innan det kom. Då var ju maten nästan kall.

Lite glass modell Vinetta till efterrätt.

Efter brunchen bäddade jag ner sätet till en säng. Det var gamla kabinen så man kan inte ha något lounchläge på stolen utan det är stol eller säng som gäller.

Försökte sova några timmar tills personalen kom och väckte mig och påtalade att det var dags för andra serveringen. Då hade det gått ca 4 timmar. Förrätten var lite rökt makrill eller något liknande.

Den här gången hade de vinerna med sig när de kom med maten. Riktigt god var förrätten och till det tog jag en Sauvignon Blanc från Nya Zealand. Till huvudrätt hade jag den här gången beställt någon form av angus beef och till det tog jag en australiensisk shiraz.

Efter det följde en marrängdessert och lite ostar. Fick åter igen fråga efter lite portvin till osten men det kom relativt snabbt.


Ca 2 timmar innan ankomst serverades en liten rätt av något slag som jag glömt. De kom också runt och frågade om man önskade någon dryck. Framkom att de bara fick servera en alkoholhalstig dryck åt gången när jag ville ha en kaffe och en whisky trots att jag redan hade en öl. Så jag fick vänta lite med kaffet och whiskyn.
Planerad landning på LHR var 15:20 och min nästa flygning LH911 med Lufthansa skulle avgå 16:30 så när klockan började närma sig 16:00 frågade jag en av flygvärdinnorna om jag skulle hinna men det hade hon inget svar på.
Vi flög ett par varv runt London och sedan landande vi 16:07. När jag slog på telefonen och den hade hittat nätet plingade det som 17. Visade sig att LH911 var inställd och jag var istället inbokad på LH915 som skulle avgå 17:30 men som redan var markerad som försenad till 18:10. Det stod en man i gaten och hänvisade mig till transferedisken för Lufthansa. Jag gick dit, fick nya boardingkort och sedan avnjöt jag lite dryck.
Gaten var precis nedanför loungen så det gick fort att ta sig dit. Planet i det närmaste fullt så ekonomiklass passagerare uppmanades att utan kostnad gatechecka sitt bagage. Businessclass delen var kanske halvfull och där hade vi seatblock som vanligt. Pga. besvärliga vindar på LHR och FRA så var det begränsat med hur nära planen fick vara varandra så vi fick vänta vid gate och kom inte iväg förrän 18:52. Flygtiden var bara en timme men det gjorde ändå att vi landade 20:53 lokal tid. Vi fick gate B21 och nästa flyg LH808 Skulle avgå från A20. Den som varit på FRA vet att trots att A och B-gater är på samma terminal så är det säkert 2km att ta sig och en säkerhetskontroll mellan. Det var som gjort för att misslyckas.
I säkerhetskontrollen skällde de på mig för att jag hade ett vikt A4 papper i vänster bakficka. Det gav utslag på kroppsskannern. Sedan kollade de min väska för sprängmedel och narkotika. Valde att plocka ur kameran, laddare, hörlurar, objektiv mm, lägga in en egen låda och köra ett nytt varv genom röntgenapparaten. (väskan hade passerat genom säkerhetskontroll i Kiruna, Arlanda, London och Singapore utan problem). Eftersom det aldrig är någon nytta med att argumentera med säkerhetsfolk såg jag bara glad ut och lät dem hålla på. När jag kom fram till gate A20 var klockan 21:30 och planet hade precis lämnat gaten. Jag blev hänvisad till Lufthansa biljettkontor som bokade om mig till en flight nästa dag och ordnade en natt på Sheraton vid flygplatsen. Jag ringde Clarion på Arlanda och meddelade att jag inte skulle komma.
Nästa dag, vis av erfarenheten, var jag i god tid vid säkerhetskontrollen och packade ur allt ur väskan som de gjort dagen innan, och nu passerade jag utan problem. Jag hade struntat i frukosten på hotellet och åt lite Champangefrukost i businessclassloungen istället. Från loungen till gaten var det bara 5 minuters promenad och allt gick bra.
Vi landade i tid på Arlanda, jag hämtade mitt bagage, som hade lyckats komma med trots alla ändringar och checkad in det på nytt i Terminal 4. Gick sedan tillbaka och tog fasttrack genom säkerhetskontrollen där väskan åter igen passerade utan problem.
Flyget från Arlanda till Kiruna blev ca 50 minuter sent men inga övriga incidenter. rob74 hämtade mig vid flyget.
Av 7 bokade flygningar. Har jag rest 3 enligt orginalbokningen och sedan 5 stycken andra.
Sammanfattnignvis kan jag väl säga att på Singapore Airlines upplevde jag mig som en ekonomiklasspassagerare i ett större sätet. Jag kände mig mest till besvär för personalen. Jag har känt mig mer uppmärksammad på flygningar över Atlanten i SAS bussinessclass.
På Qatar kände jag mig som en värdefull gäst. Jag skulle, servicemässigt och bemötandemässigt, jämföra Qatar business med Lufthansa First eller ANA first, fast utan den fina champagnen.
Bilder och erfarenheter från Singapore kommer senare när jag redigerat bilderna.
Har också en mindre positiv uppfattning om Singapore Airlines, efter att för första gången flugit med dem.
Flög för några månader sedan Business Class Köpenhamn – Shanghai med SAS, och sedan hem Singapore – Arlanda via Moskva med Singapore Airlines. Jag blev positivt överraskad av SAS, och negativt överaskad av Singapore Airlines.
Business loungen på Changi, var i och för sig riktigt trevlig, med stort och generöst utbud av mat och dryck.
Däremot var servicen ombord, precis som i ovanstående recension stressad. Flygvärdinnorna levererade en rad inprogrammerade tomma artighetsfraser, typ ”How shall I address you, Sir?”. Någon omtänksam interaktion med passageraren fanns däremot inte. I det fina och omfattande menyprogrammet som delades ut, kunde man läsa beskrivningar över alla fantastiska olika röda Bordeauxer, som erbjöds. När den stressade flygvärdinnan kom frågade hon bara ”Do you want to have the red or the white wine, Sir?” Jag svarade lite syrligt ”I want to have the red BORDEAUX”. Att inveckla mig i vilken specifik Bordeaux, som jag skulle vilja smaka kändes som överkurs, och inte tillämpligt på denna flygning. Sätet var mycket brett. Det digitala nöjesprogrammet var svårnavigerat. När jag sedan ville sova var det inte självklart hur man fäller ned sätet och var man hittar sängkläderna. Satt och krånglade med det ett tag, ringde på hjälp, och fick till slut stressad hjälp.
På utresan med SAS däremot, visade de att de fortfarande kan leverera, åtminstone på long-haul i Business Class. Den lite äldre, erfarna kabinpersonalen interagerade på ett intelligent och omtänksamt sätt med passagerarna. Inga mumbo-jumbo artighetsfraser, men man kände sig omtänksamt bemött. Maten var god, särskilt ”Caviar-bjudningen” med Kalix löjrom. Jag hade först bett om ett glas Gosset champagne till löjromen men blev sedan övertalad att även pröva en Mikkeller vodka. Vinerna kunde jag diskutera med en vinintresserad dansk flygvärdinna. När jag till slut – på skandinaviskt sätt – bad om en ”liten konjak” frågade stewarden, med glimten i ögat, om det var en LITEN konjak jag menade eller en STOR? Jag erkände då att jag nog ville ha en stor konjak – och fick det. Sov bättre i SAS fully flat, än i Singapores. Kände mig glad och nöjd hela flygningen.
@LunuxSam Trevlig rapport. Tråkigt att Singapore Airlines inte levererade. Jag har flugit mycket med SQ (troligen över 30 segment i C) och är Krisflyer Gold sedan ett antal år. Dom har ju överlag varit väldigt pålitliga, både när det gäller att hålla tiden och att leverera en väldig jämn service med extremt få bottennapp jämfört med Qantas. SQ är ju inte på något sätt ofelbara, min erfarenhet är, om man flyger tillräckligt ofta så kommer man att uppleva toppar och dalar oavasett bolag. Hoppas du har möjlighet att prova igen.
@Res Enären När det gäller vin och Asiatiska flygbolag så finns inte den vinvanan och det vinkunnadet som vi är vana vid i Europa. Att stålla frågor om allkoholhaltiga drycker är i regel meningslöst. Däremot brukar det inte vara några problem att få prova sig igenom sortimentet om man ber om det.
Ett tips på SQ är att be om att man ställer undan en efterrätt så man kan få äta ostbrickan först. Ett otyg att servera sött före ost. Bäddningen överlåter jag alltid på personalen:)
@MTheC Jag har oftast flugit CPH-SIN-BNE och ARN-DME-SIN-BNE, men även en del via LHR. Jag kan hålla med om att ARN-DME verkar vara rena transportsträckan för besättningen och den är inte speciellt rolig som passagerare iheller. På nattflyget SIN-CPH kan serveringen vara jäktig och det beror ju på vilken tidszon kroppen befinner sig i om det uppskattas eller inte. Ja, det är kanske Europaflygen som inte riktigt håller måttet?
Oftast är det första sträckan man njuter av. 1430 från Brisbane, eller 1230 från Köpenhamn, med lite champagne, en trevlig trerätters, prova igenom vinsortimentet och förhoppningsvis lite nya filmer. Andra benet blir lite segt efter ett tag. Skall hålla ögonen öppna för servicen. Till Sverige över påsken med Cathay Pacific (the Wing är en riktig bra lounge) och ner sen med SQ, CPH-SIN-BNE.
Lite nyfiken på att vilka sträckor du mestadels flyger med SQ (och om du noterat skillnader)? Jag har tidigare (5+ år sedan) haft nästan bara positiva erfarenheter av dem men på senare tid så har jag haft sämre upplevelser och det har då varit ARN-DME-SIN, SIN-CDG och SIN-LON v.v.. Däremot har de intra-asien samt Asien till/från Australien fortsatt vara bra.
Vet inte vad som är "populärt" bland deras kabinpersonal men då det är serviceupplevelsen som fallerat när jag varit missnöjd så undrar man om den mer erfarna personalen jobbar på andra sträckor.
Ska självklart sägas att urvalet blir lite för litet för att kunna dra säkra slutsatser men är ca 10 resor i C-klass vardera (dvs 10 Europa-Singapore och 10 intra-Asien och/eller Singapore-Australien) och där jag varit nöjd med alla intra-Asien/Australien medan 1-2 varit bra till/från Europa.
Kul reseskildring! Synd med Singapore Airlines men är tyvärr lite i linje med vad jag upplevt de senaste gångerna med Singapore Airlines. Vissa segment har varit bra men inte alls lika pålitligt bra service som tidigare. Inte så att jag undviker Singapore Airlines men väljer nu nästan hellre SAS än Singapore Airlines.