Av: Palmen
Idag inviger SAS sin Miami som ny destination med avgångar från Oslo och Köpenhamn (4 respektive 3 dagar i veckan). Med dessa två nya linjer kommer SAS dagligen att flyga till Miami och har en kapacitet på ca 190.000 platser per år.
Ordinarie pris för resande från Stockholm ligger på ca 5500 kronor, men inför starten av denna nya linje har vi sett flertalet kampanjer. Senast igår var det en kampanj där man kunde boka resor under första halvåret 2017 med priser från 2300 kronor i SAS GO.
I samband med att SAS öppnar linje till Miami lanseras även en ny rom ombord i Businessclass på alla longhaul linjer. The Black Tears Spiced Rum är inte en ren rom utan en färdigmixad cocktail som antingen serveras ”on the rocks” eller som en cuba libre. Denna rom kommer att finnas under en begränsad tid ombord.
Miami är för många förknippat med South Beach, Art Deco och kryssningar. Hamnen som hanterar alla kryssningar är den största i världen för detta ändamål. Klimatet gör även Miami till en uppskattad destination för många i Skandinavien, framförallt under vinterhalvåret.
Om man vill göra utflykter från Miami kan BusinessClass kan tipsa om att hyra en bil och åka de ca 25 milen söderut till Key West. På vägen passerar man 42 broar där Seven Mile Bridge är den längsta på en bit över en mil. Stanna sedan några dagar i Key West och njut av den avslappnade atmosfären eller besök Hemingway House (där Ernest Hemingway bodde på 30-talet). Solnedgången i Key West är något man inte får missa, gärna från en trevlig bar med utsikt västerut.
Miami är SAS 11e destination på longhaul och den 7e till USA. Tidigare i år har man även börjat flyga till Los Angeles från Stockholm samt till Boston från Köpenhamn.
Avgångarna från Oslo blir på tisdag, onsdag, fredag och söndag. Från Köpenhamn flyger man således på måndag, torsdag och lördag.
Från Oslo/Köpenhamn avgår flyget på förmiddagen vid 9:40-tiden och ankommer Miami 13:50. Resan från Miami avgår 15:50 och landar på morgonen ca 07:10.
SAS kommer att använda sig av en Airbus 330 på sträckan med plats för 266 passagerare. 32 i Business, 56 i Plus (Ekonomi Extra) och 178 i GO (Ekonomi).
Då var jag ombord, Erik Viking som ska flyga oss. Enligt gate är planet helt fullt, gick inte att uppgradera. I gaten var det dj som spelade musik och det bjöds på färgglada smoothies och American pancakes. Väl ombord så bjuder de även passagerare i plus på champagne som normalt bara erbjuds i Business.
Lite bilder från flygningen.
Några minuter efter start visar Norge upp en fin sida
Visa bifogad bild 56802
Här passerar vi förbi Island
Visa bifogad bild 56803
Någon timme senare når vi fram till Grönland, satt på fel sida tyvärr men fick med lite av landskapet
Visa bifogad bild 56804
Welcome to Miami!
Visa bifogad bild 56807
Visa bifogad bild 56805
Visa bifogad bild 56808
Från shuttlebussen till hoteller fick jag en sista bild på Erik Viking uppställd längst ut på en av pirena på internationella terminalen.
Visa bifogad bild 56809
Lite komiskt när vi fått vår vatten salut och taxade de sista meterna till gaten.
Alla ground crew till Aviancaplanet bredvid slutade arbeta och filmade/fotade vår ankomst. Även personal ombord på planet dokumenterade vår ankomst från en öppen dörr.
Tänkte inte köra någon live rapportering på hemresan. Plusgrade nekades, ingen courtesy, var dock ute på flygplatsen 3h innan och kunde uppgradera med poäng, fick en av de sista platserna i Business, tyvärr ingen fönsterplats.
Checkin öppnar klockan 12, nästan 4h innan avgång. Security gick snabbt och är nu i Avianca loungen som star alliance använder här, riktigt bra för att vara Lounge i USA, ölen är dock ingen höjdare.
Ser på NFL på TV här, äter frukost och tar det lugnt i 2h till Boarding.
För er info så checkar man in vid dörr 21 när man ska flyga med SAS.
Lite bilder från Avianca loungen
Visa bifogad bild 56875 Visa bifogad bild 56876 Visa bifogad bild 56877 Visa bifogad bild 56878 Visa bifogad bild 56879 Visa bifogad bild 56880
Pre meal snacks och lite dryck. Cloud Hoppern smakade gudomligt, tror nog mycket var själva upplevelsen som bidrog.
Visa bifogad bild 56798
Kyckling, räkröra och utebliven kaka…
Visa bifogad bild 56799
GT måste man dricka ombord, noterade ett nytt utseende på tonic burken.
Visa bifogad bild 56800
Innan landning bjöds vi på följande, sås och potatissalladen var riktigt gott, kycklingen var ok för att vara flygplan men inte mer.
Visa bifogad bild 56801
Kommer bli lite uppdateringar nu med bilder.
Lite komiskt vid bagagebanden där det stod att SAS planet kom från Oslo Fornebu, inte jättebra koll där :-).
Immigration var väldigt smidigt, det var ca 200 pers i vanliga kön (verkar ha varit några plan från Sydamerika).
Det fanns dock maskiner för att sköta detta själv. Av någon anledning fick jag ett kryss så behövde gå via manuell kontroll. Var flera från Sas flighten som hamnade där. Fick vänta ca 10 minuter på min tur. Har nog aldrig fått så få frågor vid inresa till USA.
-Purpose of the trip?
-To be on the first SAS flight to Miami
– *laugh* four fingers, picture, you're welcome 🙂
Det märktes att de inte var vana vid så mycket européer vid denna tidpunkt. Hörde några som undrade om det var en ny flight. Antar att de flesta Europa fighterna kommer senare.
Hade jag sluppit manuell kontroll hade det tagit max 10 minuter från jag gick av planet till att man var vid bagagebandet eller ute. Nu tog det istället ca 20 minuter för mig. Blev lite förvånad dock att det inte var någon tull eller vad det brukar vara efter man hämtat väskorna, där hade man sluppit den kön åtminstone.
Vi fick en vattensalut även i Miami vilket är trevligt.
För de som skulle åka med SAS tillbaka väntade fika vid gaten och massa röda rosor. Kunde dock inte fota då jag hade behövt stoppa upp hela flödet av människor som gick av planet.
Överlag var det en bra flygning med erfaren personal. Man körde allt by the book, får hoppas hemresan går att uppgradera så man kan testa den nya romen, någon annan kanske hinner före dock.
Som ni har väntat, här kommer filmerna på vattensaluten i Oslo och i Miami