Tyska järnvägsföretaget Deutsche Bahn (DB) och deras dotterbolag logistikföretaget Schenker AG lämnade idag in en stämningsansökan med ersättningskrav på totalt 2,5 miljarder US-dollar mot 15 flygbolag. DB menar att flygbolagen bedrivit kartellverksamhet inom sin flygfrakt och gemensamt gjort upp om fraktpriser, bränslepriser och försäkringskostnader.
Sju flygbolag anklagas i USA där kartellverksamheten ska ha pågått under minst sex år. Flygbolagen är Air France, KLM, Martinair, Cargolux, SAS, Qantas och ANA. Det totala ersättningskravet uppgår till 370 miljoner US-dollar.
I Tyskland står elva flygbolag anklagade. Tyskland representerar i detta fall den verksamhet som bedrivits utanför USA. Ersättningskravet uppgår till 2,25 miljarder US-dollar. Flygbolagen är Lufthansa, Qantas, Swiss, Cargolux, SAS, Air Canada, JAL, LAN, Singapore Airlines, British Airways och Cathay Pacific.
Om den amerikanska domstolen väljer att gå extra hårt fram kan det totala ersättningskravet uppgått till 3,3 miljarder US-dollar.
Mer info finns att läsa på denna webbsida.
Jag antar att orsaken till att de reagerar är att konkurrensen sätts ur spel, dvs de har ingen möjlighet att använda sin storlek eftersom alla har samma pris mot dem. Det är ju liksom poängen med kartellbildning. Och de har ju en del erfarenhet av det 😉
Japp läste på lite mer bra artikel . Samtidigt är Schenker en viktig spelare och de borde ha kunnat agera tidigare?!. De fälldes själva 2012 för liknande kartell emellan speditörer…
DB Schenker files $2.5 billion price-fixing lawsuits | Air Cargo World
EU bötfällde 11 flygbolag för kartell angående bränsletillägg samt säkerhetsavgifter som flygbolagen debiterade under sex års tid. Totalt ca 800 miljoner EUR:s böter. Det var 2010.
European Commission – PRESS RELEASES – Press release – Antitrust: Commission fines 11 air cargo carriers €799 million in price fixing cartel
Japans motsvarighet av Konkurrensverket bötfällde olika flygbolag, fraktbolag för kartell angående fraktpriser inkl. bränsletillägget. Totalt flera miljarder JPY:s böder. Det var 2009.
2009年3月9日 航空貨物業界に衝撃与えた公取委のカルテル行為認定- 物流業界ニュース|富士物流株式会社
Tycker det är lite märkligt, att DB Schenker reagerar såpass, det ligger säkert goda skäl , men samtidigt är ju DB ett såpass stort bolag som borde kunna ställa högre krav på leverantörer. Skulle dock va intressant med djupare detaljer om det kan tänkas framkomma….
Sen är ju frågan kommer schenker betala ut ev skadestånd vidare till sina kunder som högst sannolikt fått betala det högre priset?!
Tänkte också på det. Schenker verkar leva i dåtid 😉 Intressant hur som helst att se hur slutresultatet blir.