Idag på morgonen var det invigning av Estonian Airs nya flyglinje mellan Stockholm Bromma och Estlands huvudstad Tallinn. En flyglinje som trafikeras som komplement till Arlandalinjen med en tidtabell som är anpassad för dagspendling. På plats på Bromma flygplats fanns Estonian Airs VD Jan Palmer, Brommas flygplatschef Peder Grunditz och Sveriges ambassadör i Estland Anders Ljunggren.
Linjen trafikeras med två avgångar per dag på vardagar. Från Bromma avgår flygen kl 08.55 och kl 18.00 med ankomst Tallinn kl 11.05 resp kl 20.10. I motsatt riktning avgår flygen från Tallinn kl 08.15 och kl 17.20 med ankomst Bromma kl 08.30 och kl 17.35. Estonian Air flyger även fortsättningsvis mellan Arlanda och Tallinn med 23 avgångar per vecka.
Under premiärdagen var det en modern Embraer 170 som användes men i övrigt är det en ATR 42-500 som kommer användas på linjen. Målsättningen är att en Embraer 170 ska användas permanent mellan Bromma och Tallinn, men det kräver att man får klart med nödvändiga tillstånd då flygplanstypen ligger i överkant när det gäller vikt och buller.
Fram till 21 april i år trafikerades linjen Bromma-Tallinn av Flybe med upp till tre avgångar varje dag. Flybe valde att lägga ner linjen för att istället koncentrera sig på Finland och hubben i Helsingfors men uppgav att linjen i övrigt visat positiva siffror.
Klockan 08.40 klipptes bandet för den första avgången från Bromma, den första starten någonsin med ett Estonian Air-flygplan på Bromma Flygplats. Den nya linjen har fått oväntat stort intresse i Estland, till den grad att estnisk TV var med på premiärturen och under ceremonin på Bromma för reportage på kvällsnyheterna i Estland. Även Sveriges ambassadör i Estland, Anders Ljunggren var med på premiärflygningen och klippte bandet vid gate 8 tillsammans med Estonian Airs VD och Brommas flygplatschef.
Vid gaten fanns även en minst sagt imponerande tårta, en estländsk medeltida borg med en flygplats ovanpå och med riddartornet som flygledartorn.
Några bilder från invigningen med vattensalut och bandklippning. Vi fick även möjlighet att titta in i kabinen på Estonian Airs Embraer 170 under stoppet.
Flyger dom inte åt Nextjet?
Edit: ES-AEC – Estonian Air – Aircraft info and flight history – Flightradar24
…men den där bilden är inte på en CRJ…
Se @Henke 12 inlägg det kan vara för Högakustenflyg den flyger
22 mars klev jag på Estonian air från Göteborg till Köpenhamn. En CRJ900 Cimber i bokningen.
Det blev inget kaffe men väl en liten Lindt kula!
Samma typ av plan flög sen Köpenhamn- Milano men med SAS logga samt SAS personal. Helt ok, men trist med att invänta buss och köra längst ut på banan för att komma till planet. Lite "Ryan" känsla :rolleyes:
Onekligen! Missade det när jag kikade i mobilen!