Den 29 mars sker den stora omflyttningen på Köpenhamn Kastrup flygplats, då är det slut med de långa promenaderna för att byta mellan utrikes och inrikes på flygplatsen. Vi sammanfattar hur det kommer se ut.
Idag håller inrikestrafiken till i det som kallas terminal 1, i motsatt ände i terminalkomplexet från terminal 3 som exempelvis SAS använder för alla sina utrikesflygningar och en påtaglig promenad för de som har ett byte. Med start den 29 mars kommer inrikes- och utrikestrafiken att slås samman för att förbättra bytesmöjligheterna och även möjliggöra att inrikespassagerarna kan nyttja de betydligt mer omfattande faciliteterna i den nuvarande utrikesdelen i terminal 2 och 3.
Förändringen möjliggörs genom ett nytt fyraårsavtal som skrivits mellan flygplatsen och flygbolagen.
Så här kommer det praktiskt se ut:
-SAS inrikesflyg till och från Ålborg och Århus kommer under högtrafik på morgon och eftermiddag parkera vid D-piren, nära SAS lounge, fast track, check-in/bagageutlämning och övriga anslutningsflyg i SAS.
-SAS flyg till och från Billund kommer parkera vid B-piren.
-Under lågtrafik på dagen kommer SAS inrikesflygningar i första hand använda gaterna C2-C8 mellan B-piren och D-piren och passagerarna transporteras till flygplanen med buss.
-Norwegians flygningar till Ålborg kommer parkera vid A-piren tillsammans med Norwegians övriga flygningar.
-Flygningarna till Rønne (DAT), Karup (DAT) och Sønderborg (Alsie Express) kommer ha gaterna A7, A9 och A11 som standardparkering. Även den nya linjen med ES-Air till Esbjerg kommer använda A-piren.
Fast track och lounge för SAS frekventa resenärer
För frekventa resenärer med SAS finns flera fördelar med förändringen. Incheckningen sker i terminal 3, direkt efter uppgången från tåg och metro, där man kommer kunna använda self-service baggage drop för sitt incheckade bagage. Resenärer i SAS Plus eller med EuroBonus Gold/Diamond kommer kunna använda fast track genom säkerhetskontrollen följt av SAS lounge.
Vid ankomst från en inrikesdestination levereras bagaget alltid på band nr 5 i ankomsthallen, bagagebandet närmast utgången.
För de som har anslutningar till och från övriga SAS-flyg håller SAS avgångar inom Europa och Skandinavien till i B och D-pirerna medan interkontinentala flygningar och flygningar till destinationer utanför Schengen huvudsakligen går från C-piren. Samtliga dessa kommer ligga avsevärt närmare inrikesgaterna än tidigare.
Hos SAS är man nöjd med den nya lösningen.
– Vi har haft en god dialog med flygplatsen om var det är mest meningsfullt att parkera våra flyg. Det är vi som känner våra kunder bäst och därför har det varit viktigt för oss att flygplatsen varit tillmötesgående, vilket jag tycker de i största möjliga mån har varit, säger Lars W Andersen, Direktör för Public Affairs och Infrastructure i SAS.
Flygplatsen förbehåller sig dock rätten att kunna ändra gateallokeringen på grund av oförutsedda ändringar i trafikprogrammet, som exempelvis vid dåligt väder, strejk och liknande.
Oj ursäkta mig. Fick den i mitt nyhetsmall från Businessclass.se så inte dubbelkollade jag när posten var lagd… Känns som en bugg i systemet.
Blir lite sugen på att promenera ut där själv en dag och titta när jag har lite tid att slå ihjäl på CPH. Är det fortfarande öppet hela vägen ut?
Pendlarföreningarna och vissa flygbolag driver på frågan om att öppna upp åtminstone säkerhetskontrollen i Terminal 1 på Kastrup igen.
Pendlere støtter åbning af lukket CPH-terminal – CHECK-IN.dk
Flyselskab vil have Terminal 1 i CPH genåbnet – CHECK-IN.dk
På stille tur tilbage til fortiden – CHECK-IN.dk
Saknar 15-avgången 😀
Yes! Ofta B-gater. Tittar man på dagens avgångar såg det ut som följer:
SK1205 till Aalborg (D1)
SK1243 till Århus (D4)
SK1207 till Aalborg (D2)
SK1245 till Århus (A11)
SK1281 till Billund (B4)
SK1247 till Århus (B9)
SK1213 till Aalborg (B8)
SK1257 till Århus (B6)
SK1215 till Aalborg (B3)
SK1285 till Billund (C5 – bussgate)
SK1217 till Aalborg (D4)
SK1259 till Århus (D3)
SK1203 till Aalborg (D4)
SK1287 till Billund (C5 – bussgate)
SK1289 till Billund (B4)
SK1269 till Århus (B5)
Alsie Express, Norwegian och Danish Air Transport alltid på A-gater.
Mönstret ovan är att blidka inrikespendlarna med D-gater på morgon och eftermiddag. Övriga tider B-gater och någon enstaka avgång från C (bussen till Billund) och A. Så här ser det enligt min erfarenhet ofta ut.