Mitt i den turbulenta Coronatiden tar ett antal flygbolag grepp om att få hem strandade passagerare. I tillägg så hjälper de även att transportera livsnödvändiga varor mellan länder. 

Flygbolag runt om i världen har ställt en stor del av sin flygplansflotta på marken. Tiotusentals anställda har permitterats på grund av den omfattande covid19 pandemin. Förra veckan skrev vi om Qatar Airways som går motströms inom flygbranschen genom att de upprätthåller en tredjedel av sina flyglinjer. Men andra flygbolag har också vidtagit några okonventionella åtgärder för att få hem strandade medborgare. Vanligtvis tillhandahåller utrikesdepartementen de praktiska med nödvändiga tillstånd för att flygbolag ska få tillåtelse att flyga till en destination de vanligtvis inte gör.

De flesta flygbolaget har nu lättat något i sina regelverk och erbjuder passagerare även kostnadsfri ombokning eller annan kompensation.

SAS till Peru

I förra veckan flög SAS till Chicago med medicinsk utrustning, och den här veckan har de en flygning från Peru. Avgången från Lima kommande torsdag blev fort fullbokad och biljetterna såldes för 21.000:- kronor för en plats i Business Class. Priset för SAS Plus var 15.000:- medan en plats i Economy Class kostade 11.000:- kronor. Resan såldes endast till danska medborgare och personer med permanent bosättning i Danmark. Serveringen ombord upfyller inte samma standard som normalt, men snacks ochdricka serveras – däremot inte alkohol. Det är inte det enskilda landet som betalar för passagerarens resa från Peru, utan tanken är att reseförsäkringen ska täcka resekostnaderna.

Sandstrandade

SAS flög under vintern vissa flygningar till Gran Canaria med en av sina Airbus A330 för att få ”sandstrandade” skandinaver hem från semesterparadiset som drabbades av sandstormar från Afrika.

Austrian Airlines med en rekordlång nonstop flygning

I måndags anlände Austrian Airlines med en Boeing 777-200ER som flög den strax över 16.000 kilometer långa flygrutten direkt från Wien till Sydney på 17 timmar. Återresan kunde inte flygas direkt på grund av vikten på de 290 passagerare och deras bagage. Resan till Sydney flögs däremot direkt då det endast var besättning ombord. Tillbaka till Wien så gick resan via Penang i Malaysia, där man bytte besättning, fyllde bränslet och lastade på medicinsk utrustning, såsom engångshandskar som tillverkas i Penang.

Nyligen ingick brittiska myndigheter ett avtal med Virgin, Easyjet, Jet2 och Titan Airways om att hjälpa strandsatta resenärer hem till Storbritannien. British Airways är också med på denna lista. Brittiska myndigheter har dessutom avsatt 75 miljoner pund till att chartra flyg till destinationer där det finns strandsatta brittiska medborgare.

Handlingskraftiga flygplatsanställda

Ett annat flygbolag som mötte en utmaning var spanske Wamos, som var inhyrd för att flyga en grupp spanjorer hem från den internationella flygplatsen San Pedro Sula i Honduras. Wamos använde en Boeing 747-400 på resan, men det visade sig att flygplatsen inte hade utrustning för en så pass stor flygplanstyp för att genomföra pushback. De största flygplan som normalt sett besöker flygplatsen är ett mindre Boeing 767, så kreativeten behövdes därför ställas på prov innan Wamos kunde sätta kursen hem till Madrid. Lösningen var att omkring 30 flygplatsanställda pressade flygplanet som väger upp till 335 ton bakåt till ett säkert avstånd från terminalbyggnaden, vilket visas i följande video:

Det är inte förvånande att det förekommer praktiska utmaningar när flygbolagen flyger till platser de vanligtvis inte gör. Detta fick bland annat det danska bolaget, Great Dane, erfara när de förra veckan skulle hämta 72 danska folkhögskolelever från Zanzibar med en Embraer 195. Flygplanet har inte tillräcklig räckvidd för att flyga nonstop från Aalborg till Zanzibar, och därför blev resan planlagt med ett stopp i Egypten. När planet lyfte från Aalborg hade de inget tillstånd att landa i Zanzibar, och behövde jobba hårt för att säkra formaliteterna. Först under mellanlandningen i Hurghada kom tillåtelsen från Zanzibar, vilket sedan plötsligt drogs tillbaka. Efter ett påtryck från danska utrikesdepartementet och skolans egna folk i Zanzibar kom det slutliga landningstillståndet i absoluta sista stund, och de danska studenterna kunde tillslut hämtas hem.

Det finns många exempel, och det är glädjande att se att flygbolagen tätt samarbetar med myndigheter för att hjälpa strandsatta medborgare tillbaka hem.