Senaste nytt

Zika- och coronafritt alternativ till Kina

Mikado

Medlem
Vi har bokat en nöjesresa till Kina i slutet av februari men med tanke på coronaviruset börjar vi nu se oss om efter alternativ. Resan måste dock uppfylla vissa krav vilket har ställt till det lite för oss, så jag vänder mig nu till er experter för att få hjälp.
  • Ej Kina
  • Ej land med någon zikavirusrisk. Då kvarstår: USA, Mauritius, Seychellerna, Dubai, Chile, ev. Sydafrika, Europa, Kanarieöarna, Hawaii, Australien, Nya Zeeland
  • Vi vill helst åka till ett varmt land med lie flat-businessflyg (award). Men kan också tänka oss en kortare revenue-resa inom Europa, eller charter?
  • Gärna bra priser på bra hotell (i Kina har vi bokat Peninsula och Park Hyatt - hade gärna hittat liknande standard för samma priser...)
  • Vi har fått beviljad semester 29 feb-9 mars. Kan försöka ändra den någon dag hit eller dit men är inte superflexibla.
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  2. Var är din destination? USA, Mauritius, Seychellerna, Dubai, ev. Sydafrika, Europa, Kanarieöarna, Hawaii, Australien, Nya Zeeland
  3. När vill/behöver du resa ut? 29/2-4/3 (behöver dock vara hemma 9 mars så resan måste vara värd besväret s.a.s)
  4. När vill/behöver du komma hem? Vara hemma senast 9 mars
  5. Hur länge vill du vara borta? 7-9 dagar helst
  6. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  7. I vilken kabinklass?
    • First
    • Business
    • Premium Economy
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Star Alliance helst
  9. Vad är din budget? (per person) 90 000 eurobonuspoäng + 2-4-1-voucher. Alternativt totalt 20 000 per person för flyg+hotell om det blir charter eller revenue.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Beror på vilken typ av resa det blir. Men upplevelsen ombord, bra hotell för bra pris på destinationen.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Spelar ingen roll
 
Last edited:

taxvalp

Medlem
Observera att 90000 poäng (plus voucher) inte räcker till annat än ekonomiklass på de destinationer du räknar upp, med undantag av Europa och SAS egna flyg.
 

Mikado

Medlem
Eftersom Corona har hittats både i Europa och USA och du efterfrågar Coronafritt land så är ju dina möjligheter väldigt begränsade.
Dåligt formulerad rubrik kanske, söker snarare ett land som inte påverkas så mycket av coronaviruset. Är inte jätterädd för själva viruset, men just Kina känns som ett dåligt alternativ för nöjesresa både för virusrisk men också för att så mycket är stängt.
 

Senator

Moderator
Jag tycker Sydafrika och Durbanområde. Jag gillar Umhlanga och Umhlanga Rocks. Du hittar nog via JNB. Eftersom ni har tittat på hotellnivå som Peninsula och Park Hyatt skulle jag titta på The Oyster Box Hotel. Topp 5 upplevelse all-time i mitt tycke.
 

Mikado

Medlem
Jag tycker Sydafrika och Durbanområde. Jag gillar Umhlanga och Umhlanga Rocks. Du hittar nog via JNB. Eftersom ni har tittat på hotellnivå som Peninsula och Park Hyatt skulle jag titta på The Oyster Box Hotel. Topp 5 upplevelse all-time i mitt tycke.
Tack för tips! Det ska vi absolut kolla på. Lite osäker på hur zikarisken är i Sydafrika, men det är helt klart ett alternativ om det verkar lugnt. Skönt att slippa tidsskillnad också när vi inte kan vara borta så länge.
 
Toppen