Senaste nytt

Zürich och Swiss Business class till Bangkok

dino_81

Medlem
I brist på annat, en bortrest flickvän och lite skatteåterbäring som borde spenderas kom jag på tanken att ha som sommarprojekt att flyga ihop ett Star Alliance guldkort. Efter att ha blivit en mer medveten resenär genom att utforska det här forumet, ta del av tips från alla kunniga skribenter och imponeras av alla de reserapporter som beskrivit hur det är att resa framför skynket föll valet på en tur till Bangkok med Swiss och Austrian i business class.

Enklaste vägen att nå guld inom den allians jag nyttjar mest frekvent förefall vara via det grekiska Aegean Airlines. Sagt och gjort - här kommer min första reserapport på forumet.

Efter att ha landat i ett regnigt Zürich begav jag mig mot Swiss Business Lounge. Planet som tagit mig från Stockholm parkerade längst ut på A-piren vilken gjorde att jag fick gå en bit för att komma in till själva huvudbyggnaden. Huvudbyggnaden där tax-free, butiker och restauranger finns har två våningar med stort utbud och loungerna ligger på det övre våningsplanet. Det är även en fin utsikt ut mot plattan.

2.jpg

I receptionen visade jag upp mitt boarding card och en bister man pekade åt höger och vidare upp för trappan mot Business Lounge. Detta samtidigt som han småpratade med sin kollega. Inte särskilt välkomnade men detta var inget som påverkade mig eftersom jag var spänd av förväntan inför mitt besök. Intill Business Lounge ligger även den lounge (Swiss Senator Lounge) som statusresenärer inom Star Alliance har access till. Dessa två lounger delar ingång/reception på samma sätt som SAS lounger på Arlanda gör. I anslutning ligger även den lounge som passagerare som reser i first class begagnar, denna lounge har dock en separat ingång.

1.jpg

I Business Lounge finns ett relativt stort utbud av mat (pastasallad, nudlar och soppa), färdigbredda mackor med mozzarella eller skinka och snacks. En komplett bar med öl, vin och starksprit finns också. Hade läst mig till att det tidigare funnits en frys med Mõvenpick-glass men att det rådde osäkerhet om denna verkligen fanns kvar. I ett hörn fann jag dock denna guldgruva för en glassälskare!

Loungen är uppdelad i två sektioner varav den del som man kommer upp till från receptionen består av sköna fåtöljer och mindre soffor medan den del som är längre in är mer som en bistro med höga bord och barstolar. Möjligheten att ta mat från självserveringsstationer finns i bägge sektionerna. I bistrodelen finns även ett antal datorer man kan låna, tidningsställ med internationell lektyr och det är i denna del toaletter och duschrum finns. Tillgång till gratis wi-fi finns inom hela flygplatsområdet och man får 24-timmars surf genom verifiera sig med en kod man får skickad till sin telefon. Man anger mobilnummer på välkomstskärmen och får därefter ett sms.

Ytterligare en trappa upp finns världens längsta loungebar vilken är bemannad av bartenders. En stor nackdel enligt mitt tycke är att rökning är tillåten i denna del vilket gör att baren mer används som rökrum. Då jag besökte baren tämligen sent på kvällen fanns heller ingen bartender inom synhåll.

Efter att ha fördrivit tiden med att nyttja arbetsstationen och äta gott begav jag mig mot den fristående E-piren där de interkontinentala flygningarna avgår. Ett förarlöst tåg transporterar resenärerana under start- och landningsbanan. Under den korta tågresan spelas, för Schweiz, karaktäristiska läten och ljud upp - bjällror, kor som råmar, fågelkvitter, horn och en manskör. Innan rulltrappan ner till tågstationen fick man först passera passkontroll. Endast fyra bås var öppna med det var knappt någon kö och det gick fort att passera. Noterade inte om det fanns någon fast track för business class/statusresenärer. Väl i E-piren tog jag mig till den lounge, Panorama Lounge, som är belägen på övre våningen med utsikt över gater och en av start-/landningsbanorna. Då det hade blivit mörkt var det dock svårt att se ut eftersom ljuset från belysningen i loungen reflekterades i fönsterrutan. Utbudet av mat var begränsat till mackor (samma som i Business Lounge), lite snacks och en begränsad självserveringsbar. Givetvis finns alkoholfria alternativ och kaffe/thé.

3.jpg

Gick mot gate lagom till att "Go to gate" kom upp på destinationstavlan. Flygningen verkade vara tämligen fullbokad och två spontanköer hade redan bildats. Entré till höger om disken var dedikerad för resenärer i first och business och den vänstra betjänade economy. Trots detta tydligliga budskap, vilket även förmedlades av markpersonalen var köerna nästan lika långa. Först släpptes familjer med barn och de med speciella behov ombord innan det var dags för statusresenärer och de som satt i den större business-kabinen. Första klassresenärer och de bussiness klassresenärer som satt i den mindre främre kabinen, kallad Stübli, ombads dock vänta. Orsaken verkade vara att man inte hade angjort den främre jet bridge ännu, eller så var man inte färdiga med förberedelserna í kabinen? Informationen kring detta var dock inte helt tydlig och jag upplevde markpersonalen som smått otrevlig när man nekade de få första klassresenärer som inte uppfattat budskapet att de skulle få vänta lite till.

4.jpg

Hälsades välkommen av kabinpersonalen och visades till min plats. Därefter erbjöds pre flight drink - vatten, apelsinjuice eller champagne. Givetvis föll mitt val för glas Duval-Leroy Brut. Innan push-back delades även kvällens menyer ut. Ytterligare ett glas champagne hanns med innan vi tio minuter efter tidtabell lyfte från bana 34. En kraftfull take-off följt efter en skarp gir åt höger. Som oerfaren resenär framför skynket slogs jag av hur tyst det var trots att de fyra motorerna arbetade för fullt. Har bara åkt Airbus A340 en gång tidigare, denna gång med SAS från Köpenhamn till Bangkok. Syskonet Airbus A330 har jag åkt otaliga gånger och i den maskinen är av förklarliga skäl motorljudet högre - två motorer istället för fyra.

LX180 ZRH-BKK 2013-07-03
HB-JMB Airbus A340-313X
första flygning 2003-07-03, har varit hos Swissair/Swiss sedan 2003-09-26
(således tioårskalas för maskinen)​

skumpa.jpg

Så fort fasten seat belt-skylten slocknat delade kabinpersonalen ut de imigration card som ska fyllas i och överlämnas vid passkontrollen i Bangkok. Passagerare i business class (och first class) fick även en blankett som ger access till premium lane vid passkontrollen. Efter detta togs beställningar inför kvällen middag upp.

First course

Lemongrass marinated king prawns, tomato and fir confit
Pea mousse with cucumber and dill glaze

Main course

Bürgenstock Angus beef meatloaf, red wine jus
Mashed potato, baby carrot, mixed beans

or

Tagliatelle with green asparagus and saffron sauce
Detterini tomatoes

or

Tomato consommé with mascarpone quenelles

Cheese

Selection of cheese from the canton of Nidwalden and Switzerland

Dessert

Rasperry mouse
Melon, Manjari chocolate ganache, Almond crumble

Swiss choclates

Espresso, coffee and a selection of teas​

Swiss anammar konceptet taste of Switzerland när det gäller maten ombord där menyn varierar utifrån olika lokala maträtter. Menyn komponeras av executive chef Thomas Amstutz, som är verksam på Hotel Villa Honegg. VId min flygning till Bangkok hade den kulinariska resan kommit till kantonen Nidwalden och rätterna skulle således härstamma därifrån. Kabinpersonalen lade fram en vit duk men själva måltiden serverades på bricka även om förrätt, huvudrätt och efterrätt kom separat.

Champagne

Duval-Leroy Brut

White wine

Nobler Weisser RieslingxSylvander 2012
Bonterra Chardonnay 2011

Red wine

Roter Zürcher Pinot Noir 2011
Ravenswood LODI Zinfandel 2010
Château Haut Faugères Saint-Emilion Grand Cru 2013

Port

Porto Niepoort Tawny

50 minuter efter take-off påbörjades serveringen. Efter att kanske ha ätit lite för mycket i loungen innan avfärd var jag inte direkt utsvulten men kvällens sena middag var väl avvägd och absolut lagom. Till förrätten valde jag Rieslingen, jag är ingen stor vinkännare men uppskattar ofta det lite sötare tyska vinet. Som huvudrätt hade jag valt angusbiff vilken servereades med kokt potatis, grönsaker och en underbar rödvinssås. Till dryck valde jag det schweiziska Roter Zürcher Pinot Noir som produceras av familjen Zweifel.

first.jpg

main.jpg

desert.jpg

Efter kaffe och chokladbit utforskade jag IFE-systemet. Intrycket av detta är att det har några år på nacken men ändå väldigt funktionellt. Åkte med Emirates Airbus A380 mellan Bangkok och Hongkong i våras och blev väldigt imponerade av deras ICE. Och i jämförelse med detta förefaller Swiss dito ålderdomligt. För mig gör detta dock inte särskilt mycket, jag föredrar att följa resan via airshow och tycker det är kul att se start och landning via den kamera som sitter monterad i flygplanets nos. I övrigt läser jag gärna en bok eller tidning och ser på nedladdad filmer/serier på min iPad. Samma sak vad det gäller musik. I business class användes bra hörlurar med brusreducering.

ife.jpg

Eftersom klockan nu var efter midnatt och jag hade varit vaken länge och dagen hade bjudit på många nya intryck fällde jag ned stolen till sängläge. Stolen manövreras elektriskt via en manöverpanel som är placerad på det "bord" som finns till höger/vänster om stolen. Ytterligare en panel finns "bakom" stolsryggen och den används när stolen är i nedfällt läge. Stolsitsens och ryggstödets hårdhet kan regleras och det finns även en massagefunktion.

controll.jpg

Jag blev faktiskt lite förvånad av att jag med mina 193 cm låg riktigt skönt i sängen. Dock var det lite trångt längst in mot fotändan och då jag utöver min längd är priviligierad(?) med stora fötter var det svårt att ligga på rygg men på sidan kändes sängen rent av rymlig. Somnade tämligen omedelbart och vakande av att en äldre flygvärdinna stökade runt över mig. Jag hade glömt att stänga av skärmen och hade den framåtriktade kameran på. Eftersom vi åkte österut var det mitt i natten svensk tid men hade börjat ljusna i den tidszon vi befann oss och flygvärdinnan var nog orolig att min skärm skulle lysa upp halva kabinen vart eftersom solen gick upp.

frukost.jpg

Efter en förhållandevis god sömn vaknade jag upp och vi flög nu ut över Indiska Oceanen. Enligt airshow hade vi ungefär 120 mil kvar till Bangkok och frukostserveringen påbörjades. Ingen duk på bordet vid denna servering, däremot på brickan. Själva frukosten bestod av bröd, diverse pålägg, yoghurt och fruktsallad. Allt serverades från serveringsvagnar och man talade om för kabinpersonalen vad man ville ha så lade de upp på tallrik. En thailändsk förrätt serverades också.

iluften.jpg

Inflygningen påbörjades och vi landade några minuter före tidtabell på bana 19L innan vi taxade till concourse D som ligger i direkt anslutning till imigration. Det märks att Suvarnabhumi är Thai Airways huvud flygplats, det fullkomligen kryllar av stora och små flygplan i det nationella bolagets färger.
En känsla som jag verkligen förknippar med Thailand är den värme och fuktighet som möter en när man kliver ut ur flygplanet in i jet bridge - tänk om man kunde fånga detta intryck?

thai.jpg

Använde en folktom premium lane till passkontroll och var igenom på någon minut. Min prioritetstaggade väska kom bland de första och som vanligt begav jag mig direkt till närmsta 7-11 för att köpa en äkta Red Bull och gå ut från terminalen och känna på den tryckande värmen.

Efter att ha krediterat resan till Aegeans Miles & Bonus gav den 11 210 miles i jakten på guldet...
 
Last edited:

pep

Medlem
Tak for en god rapport med fine billeder. Håber turen var prisen værd? Jeg tror også jeg må prøve Aegean (og droppe EB, Royal Orchid, og Krisflyer, men beholde M&M).
 

dino_81

Medlem
Tack, pep!

Resan var absolut prisvärd (13k SEK t/r). Och hemresan med Austrians retro-fittade Boeing 777 där jag fick njuta av "tronen" var top-notch i allt från hårdvara till underbar mat och vänligt bemötande. Återkommer med en rapport om denna när jag får tid att skriva ihop.

Sista benet från Wien till Arlanda levde dock inte upp till förväntningarna.
 

sodaboy

Medlem
Tack för mycket trevlig trip-report. Det roliga är att jag gör samma resa nu på lördag, ARN-ZHR-BKK. Då mitt EB år precis har börjat så
kommer jag kreditera poängen dit för att fixa guld.
Min fråga till dig: Ska man sitta kvar i Senatorloungen så länge som möjligt eller åka över till loungen i E-terminalen?
Den verkar lite primitiv i jämförelse. (Har aldrig satt min fot där trots massor av resor från ZHR.)
 

dino_81

Medlem
Tack för mycket trevlig trip-report. Det roliga är att jag gör samma resa nu på lördag, ARN-ZHR-BKK. Då mitt EB år precis har börjat så
kommer jag kreditera poängen dit för att fixa guld.
Min fråga till dig: Ska man sitta kvar i Senatorloungen så länge som möjligt eller åka över till loungen i E-terminalen?
Den verkar lite primitiv i jämförelse. (Har aldrig satt min fot där trots massor av resor från ZHR.)


Tack!

Jag tror inte att du kommer att bli besviken. Jag var även nöjd med första benet från ARN.

Jag hade ej tillgång till Senatorloungen men förutsätter att den är likvärdig (eller bättre än businessloungen) och jag fördrar den framför Panorama Lounge. Panorama kändes trängre, inte samma komfort på stolar/soffor och mindre utbud av tilltugg. Hade jag vetat detta innan hade jag stannat i businessloungen längre. Så jag råder dig att stanna i Senator/business.

Har du ett lite längre stop-over och inte så loungesugen (om nu det är möjligt?) kan jag rekommendera ett besök på observationsterrassen som har entré utanför på andra sida säkerhetskontrollen. Eller så tar du tåget in till Zürich. Kostar 13,20 CHF, tar ca. 20 minuter och går väldigt frekvent. Gjorde detta på ett tidigare besök där jag hade drygt fyra timmar tillgodo.
 

GOTATH

Medlem
Tack för en bra rapport!

Flög själv samma sträcka för att fixa mitt Aegean Gold. Gillade verkligen Swiss och längtar tills jag får prova dem igen i C/F. Maten verkade lika bra som då jag flög.

Håller med om att Swiss-loungen är trevligare än Panorama Lounge.
 

David

Medlem
Tack för en mycket trevligt skriven reseberättelse. Skall själv, för första gången, resa via ZRH så det är trevligt med lite förhandsinfo. Swiss verkar, efter vad jag även tidigare läst, som vanligt bra (har inte haft chans att testa dem än).
 
Toppen