Senaste nytt

Ytterligare försämringar i Miles&More, från 1 januari 2014

Hall

Medlem
13 år som SEN, kvalat varje år. Fick mitt nya kort och taggar idag. En j...... stjärna efter att ha kvalificerat mig varje år sedan mars 2001... "Run, Forrest, run".

Du är å andra sida precis under gränsen för två stjärnor, eller hur? 13 år som SEN är 9490 poäng och gränsen för två stjärnor är 10000 poäng. Sedan var du väl FTL innan du blev SEN?
 

DrKlas

Medlem
Oneworld iochmed att Qatar kommer med så har du bra täckning mot Afrika (och Oceanien). British airways mot Nordamerika och Oceanien. Europa är lite knepigare eftersom du inte gärna vill åka och byta i Helsingfors eller London för att komma ner på kontinenten. Kanske satsa på EBG eller Aegean också för europaresorna?

För Europaresor med Oneworld finns ju Air Berlin också. Inte för att byte på Tegel är särskilt kul heller men vilket decennium som helst så öppnar det väl en ny flygplats i Berlin.
 

MarcusC

Medlem
Jag är förbryllad LH ändå inte "ger" lite mer utan så hårt försämrar m&m...Även om de har en stark position i Tyskland är konkurrensen ju stor både inom Europa och externt. Att ha lojala kunder borde betyda en del även idag??

Apropå stjärnor...så ger de väl inget mer än "glansen"?
 

Hall

Medlem
För Europaresor med Oneworld finns ju Air Berlin också. Inte för att byte på Tegel är särskilt kul heller men vilket decennium som helst så öppnar det väl en ny flygplats i Berlin.

Du har rätt och jag har åkt en del med dem. Väldigt struliga men visst är de medlemmar i Oneworld.
 

Senator

Moderator
Du är å andra sida precis under gränsen för två stjärnor, eller hur? 13 år som SEN är 9490 poäng och gränsen för två stjärnor är 10000 poäng. Sedan var du väl FTL innan du blev SEN?

Tror jag var FTL i exakt 3mnd innan jag blev SEN. Snittade 25k poäng per månad inklusive pendling STR-ARN-CPH-STR som gav väl sådär 3 000 miles + exec bonus varje helg under 2001 :)

Oavsett, har inte orkat räkna på detta. Men HON status kom väl sådär runt 2004 eller 2005 om jag minns rätt och det borde vara omöjligt om man inte har varit typ SEN sedan starten 1993 att nå 3 stjärnor..

Helt övertygad att stjärnorna har någon CRM funktion vi inte vet om..
 

Fredrik

Medlem
Mer att de har någon funktion LH inte vill tala om för det officiella eller halvofficiella är att stjärnorna inte har någon funktion.
 

Jonas C

Medlem
Det känns ju vettigt om stjärnorna kunde spela roll vid op-ups, istället för det dumma bokningsklassystemet. Men LH kommer nog knappast att ändra.
 

xclass

Medlem
Tack för svar och bra input. Lutar väl åt att inte göra något allt för drastiskt i nuläget då jag som jag skrev sitter med status till 2016. Får väl se 2014 som ett mellanår och ta ett riktigt strategibeslut innan 2015 börjar.

Sitter utan dator, så det blir lite kort svar nu. M&M blir sämre och sämre om man inte flyger C eller F. Jag skulle nog se till att skaffa status via Aegean och sedan posta Miles utöver vad du behöver för att få status till det program som ger dig bäst utdelning för varje resa. Strunta i status match nu - du har inte så mycket att vinna på det.

Posta till det som ger bäst utdelning känns vettigt även om jag ju inte lärt mig använda poängen. Sen på lite längre sikt kanske Aegean är ett alternativ. Känns dock lite b med Aegean men inser att det mest sitter i mitt huvud..

Om dina bokningsklasser ger 100% på SAS så når du ju SAS EuroBonus Diamond med 100.000 poäng säger ryktet ;)

Kombinerat med SAS EuroBonus American Express är det väl rätt användbart?

Eurobonus känns absolut som ett alternativ även om jag inte kör amex. Som sagt lite friska vindar i luften men kommer ju ta ett tag innan allt snack konverterar till några faktiskt förändringar. Men om konceptet kring EB 2.0 blir bra så kanske man kan leva med trist hårdvara/mjukvara i några år. Får se det som en investering i framtiden.

Dvs fortsatt *A känns väl som det mest troliga och där får man väl signa upp sig på några stycken typ Miles & Smiles, Mileage Plus etc. Har dock inte helt skrivit av OW helt så dyker det upp något bra upplägg där så kanske jag testar det.

Det enda som är säkert är att jag kommer styra mina bokningar bort från LH. Har kollat mina vanliga bokningsklasser och alla flighter på deras metall ger garanterat dålig utdelning. Flyger jag något annat *A finns ganska goda möjligheter att få bra miles beroende på var jag postar.

Bara att acceptera även om jag fortfarande hoppas att dom kommer med en pudel. För i grunden gillar jag ju LH och det är väl därför jag bryr mig så mycket.

//xclass
 

Hall

Medlem
Tillgång till LX F award space kommer att hålla mig kvar så länge jag reser tillräckligt för mitt SEN. Skulle inte förvåna mig om LH F går samma väg snart (dvs bara SEN och HON får tillgång till F awards).
 
Det är intjäning och man får även bonus om man är FTL/SEN. Dock får man endast HON Circle miles (som de kallas) när man flyger med carriers som använder M&M.

För mig hade det dock inneburit att i princip flyga 300k/år i två år med LH & Co i economy.

Fattar du hur många gånger du måste flyga back off the pack för att komma till H, jag har många F&C med M&M men är inte ens i närheten att få H, kommer inte upp till Senator och jag jag/Bechtel betalar cash.
 
Toppen