Senaste nytt

Ytterligare försämringar i Miles&More, från 1 januari 2014

NotRyan

Medlem
Lysande Concorde om du satsar på EBG, så skall jag gå för minst BAEC Silver utöver EBG .... :)
 
Last edited:

xclass

Medlem
Kanske ett långskott men hur är det egentligen med resor som köpts innan dessa försämringar annonserades? Har en long-haul med utresa i december och hemresa i januari där hemresan blir några tusen miles sämre i intjäning pga dessa förändringar.

Finns säkert några dolda klausuler som ger dom rätt att ändra precis vad som helst när som helst men går ändå inte att komma ifrån att jag inte kommer få det jag trodde jag köpte (tittade naturligtvis upp intjäning innan jag köpte biljetten). Tror ni det finns någon chans att försöka claima detta mot M&M...?

Att försöka få M&M att vara schyssta eller flexibla vet jag av erfarenhet är lönlöst men frågan är om det finns någon regel eller direktiv man kan hänga upp det på?
 

Senator

Moderator
Kanske ett långskott men hur är det egentligen med resor som köpts innan dessa försämringar annonserades? Har en long-haul med utresa i december och hemresa i januari där hemresan blir några tusen miles sämre i intjäning pga dessa förändringar.

Finns säkert några dolda klausuler som ger dom rätt att ändra precis vad som helst när som helst men går ändå inte att komma ifrån att jag inte kommer få det jag trodde jag köpte (tittade naturligtvis upp intjäning innan jag köpte biljetten). Tror ni det finns någon chans att försöka claima detta mot M&M...?

Att försöka få M&M att vara schyssta eller flexibla vet jag av erfarenhet är lönlöst men frågan är om det finns någon regel eller direktiv man kan hänga upp det på?

Tror tyvärr det är kört.

Vid några tidigare ändringar har man annonserat att det gäller för resor bokade EFTER ett visst datum samt resor som utförs EFTER ett annat datum. T.ex. att det skulle gälla för alla resor bokade efter 19.09.2013 som är annonseringsdatum för detta.

Men det står inte explicit i detta fall, och således skulle man tror att M&M inte har lärt av sina tidigare rättsliga förluster i Tyskland.
 

Jonas C

Medlem
Vid några tidigare ändringar har man annonserat att det gäller för resor bokade EFTER ett visst datum samt resor som utförs EFTER ett annat datum. T.ex. att det skulle gälla för alla resor bokade efter 19.09.2013 som är annonseringsdatum för detta.

Men det står inte explicit i detta fall, och således skulle man tror att M&M inte har lärt av sina tidigare rättsliga förluster i Tyskland.

Lufthansa sade själva att man får poäng enligt gamla systemet för resor som köptes innan ändringen annonserades. Så med andra ord så bör det vara lugnt för din del.
 

xclass

Medlem
Lufthansa sade själva att man får poäng enligt gamla systemet för resor som köptes innan ändringen annonserades. Så med andra ord så bör det vara lugnt för din del.

Intressant, när/var sades det? Hittar inget i vare sig nyheten som ligger på M&M's hemsida eller info mailet som gick ut (undertecknat av Harald Deprosse).
 

Jonas C

Medlem
Intressant, när/var sades det? Hittar inget i vare sig nyheten som ligger på M&M's hemsida eller info mailet som gick ut (undertecknat av Harald Deprosse).

En vän till mig råkade ut för samma problem. Han var dock i kontakt med M&M kundtjänst och fick bekräftat att de kommer att kreditera flygen enligt ursprunglig tabell.
 

Jonas C

Medlem
Dags för lite mer "enhancements". Från och med den 1:a Januari så tjänar man bara 25% status miles på Turkish Airlines flygningar. Med andra ord så blir det svårt att kvalificera för Senator genom att flyga på billiga J och K biljetter.

Känns nästan som att det bara är betald First som gäller för att nå någon slags status inom Miles&More.

Miles & More - Turkish Airlines: Earn miles when you fly

Please note the following changes to the award of status miles for flights from 1 January 2014:
from the flight date 01.01.2014 you will receive 25% of the award miles you earn as status miles.

LH tycks ha ambitionen att plocka hem titeln som sämsta bonusprogram, efter Uzbekistan Airways…
 

Senator

Moderator
Finns en del annat skräp den 1 januari.

Fram till nu har Air Canada använd "Z" som "P" på Nordamerika. Nu verkar man introducera "P" också och man får glädjan av att betala ett standardpris från ARN till EWR/JFK på 22 000kr i "P" som tjänar 100%. Standardpris hos BA är några tusenlappar mindre och man får i "I" samma som tidigare...

"Zhank you, and auf wienerschnizel" snart?

Om det blir så som det står med Turkish, ja du... Vad är nästa? Vi skall betala Miles & More för miles. Typ som en YQ/YR, fast vi inte får något själv?
 
Toppen