Senaste nytt

Yellowstone och Beartoth- highway sommaren 2022

toer00

Medlem
Planen (under förutsättning att USA öppnat...) är att åka till Yellowstone samt köra Beartoth- highway. Det finns en del äldre forum som handlar lite om detta. Men jag hoppas någon kan komma med mer färsk info.

Tanken är att utnyttja EB poäng för att åka business ToR till USA.
Så på utresan tänkte vi ta Yellowstone samt köra Beartoth- highway, hemresa fr. SFO.
Men vilken är lämpligaste flygplatsen för Yellowstone? Är det BZN och vilken hubb skall man satsa på då, SEA eller PDX (dit kommer man med Air Canda, AC, om jag sett rätt?) men då kanske inte United fungerar vidare till BZN??

Kan tänka mig att köpa en revenuebiljett inrikes om det underlättar? Och sedan hur många dagar behöver jag på plats? Tips på Hotell i området? Om sedan avslutar med Beartoth- highway, var slutar jag då min resa för att flyga vidare? SFO är slutmålet.

Hemresa fr. SFO, vad tror ni är trevligaste bolaget at flyga med TAP med A330-Neo eller AC igen, kanske rent av hoppas på SK med A350 eller UA 777 - Polaris till FRA?

Har iofs fly premium på SK men de verkar vara tjuriga med awards till/från SFO under sommarmånaderna?

Många frågor, men tacksam för det jag kan få ut :)
 

Flightdoc

Medlem
En alternativ rutt är flyg till Chicago och vidare till Rapid City i South Dakota.

Runt Rapid City finns Badlands NP, Minuteman Missile Historic Site, Mt Rushmore.
Custer State Park med mycket bison och bergsgetter.
Området kring Rapid City är värt ett antal dagar.

Kör man vidare västerut kan man passa på Devils Tower (Fantomenklippan).
Till Sheridan, igenom Bighorn National Forest, Greybull till Cody. Därefter till Red Loge.
 

Fredrik

Medlem
Jag har gjort delar av rutten @Flightdoc nämner och kan definitivt rekommendera biten från Rapid City(ungefär) till Sheridan och vidare till Cody eller Billings. Därifrån åker man in i Yellowstone från norr eller nordost och åker igenom söderut.

Notera att boende är dyrt, svårt att hitta och inte särskilt bra inne i själva parken. Man måste vara ute i väldigt, väldigt god tid. Om man inte hittar något inne i parken rekommenderar jag att bo precis utanför på norr/nordost/ost/nordväst och åka igenom parken till Jackson/Jackson Hole och ta nästa natt där.
 

JacobGBG

Medlem
Förutsätter att du försöker hålla dig inom *A även för US domestic. Då kan du med fördel nå BZN från både EWR och ORD på SK metall. Den senare brukar ha bäst tillgänglighet för awards, speciellt senaste året. Du kan ju förstås trixa till det med AC i väldigt många kombinationer men det oslagbara 100k awardpriset på EB tycker jag en X-ORD/SFO-X utresa vore hetaste alternativet och sedan hänga på domestic flight med revenue.
 

Flightdoc

Medlem
Som @Fredrik mycket riktigt anmärkte, boende i nationalparker är oftast dyrt och ej speciellt prisvärt. Ett alternativ är mellan Yellowstone NP och Grand Teton NP: Headwaters Lodge & Cabins at Flagg Ranch. Ett relativt lugnt ställe vid Snake River.
Yellowstone är väl närmast som Värmland i storlek och låter sig ej göras på någon dag. Sedan finns det ju Grand Teton strax söder om.
Nationalparker i USA är mycket besökta sommartid. Har noterat att går man någon trail (gärna med stigning) minskar antalet besökare radikalt och många gånger ser man bara något enstaka person.
 

toer00

Medlem
Förutsätter att du försöker hålla dig inom *A även för US domestic. Då kan du med fördel nå BZN från både EWR och ORD på SK metall. Den senare brukar ha bäst tillgänglighet för awards, speciellt senaste året. Du kan ju förstås trixa till det med AC i väldigt många kombinationer men det oslagbara 100k awardpriset på EB tycker jag en X-ORD/SFO-X utresa vore hetaste alternativet och sedan hänga på domestic flight med revenue.
Har SK, A350 på ARN-ORD?
 
Toppen