Wizzair lanserar 33 (!!) nya linjer från Milano Malpensa

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Palazzi, 1 September 2020.

  1. Jag har tidigare skrivit om Wizzair stora expansion, med nya baser även i Västeuropa. Milano Malpensa fick bland annat en Wizzair-bas och 14 flyglinjer.

    Idag meddelar bolaget att man ökar trafiken med 33 (!!) nya linjer, varav två inrikes (Palermo och Catania). Trafiken leds framförallt till turistdestinationer i Grekland, Spanien och Nordafrika, men även Ukraina får ett antal flyglinjer.

    Tyvärr innebär expansionen, ännu, inga linjer till Skandinavien (Island har fått en).

    Ännu finns ingen annan källa än löptext i italiensk artikel om inrikeslinjerna, men man kan redan se de nya linjerna i bokningsdialogen (de markeras med "NY").

    Återstår att se om de kommer följa Ryanairs exempel, och från vissa baser, erbjuda anslutningar. Detta skulle öppna upp för rätt många nya linjer.

    Aerei, da Milano Malpensa Wizz Air atterra a Palermo e Catania - la Repubblica
     
    apknug, Rebel och EgOscar gillar detta.
  2. 011430121

    011430121 Medlem

    Ort:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
  3. mha321

    mha321 Medlem

    Nästan så man undrar om de är snabbfotade nog att helt enkelt flytta runt den aktiva delen av flottan mellan olika länder i Europa efter dagsformen på olika lockdowns.

    Men å andra sidan behövs väl en viss mängd förvarning för att kunderna ska boka också...
     
  4. Det verkar vara dels det, men observerar att man flyttar över en del Bergamo-linjer med omedelbar verkan. Man skyltade mindre (=inget) om det, men mycket om expansionen på Malpensa.
    Troligen är det väl ett bättre flygplatsval för de flesta, även om jag tycker MXP T2 är bland de värre terminaler man kan tänka sig (efter de flesta på Orly).
     
  5. Och nu lanserar man en bas, med två A321, i Catania (Sicilien).

    Återigen ingen trafik till Norden, utan tonvikt blir inrikes, Tyskland och östra Europa. London får även en ny linje till Catania, men den verkar utgå från Luton-basen.

    Svårt att säga om bristen på nordiska annonseringar beror på att vår mindre befolkningsmängd inte ger underlag just i denna dystra tid, om marknaden inte heller annars är stor nog eller om det är så att flygningarna blir för långa för att hinna med lämpliga rotationer av flygplanen.
    Känns annars som om Ryanairs minskningar i Sverige skulle öppna upp, samtidigt som just Sicilien har väldigt glest med direkttrafik.

    https://www.google.se/amp/s/www.lasicilia.it/news/viaggi/360438/wizz-air-apre-la-36esima-base-a-catania-biglietti-delle-nuove-rotte-da-9-99-euro.amp
     
  6. mha321

    mha321 Medlem

    Troligen en kombination. Marknaden är relativt liten, och då blir det ju ännu svårare om man har en strategi som kräver stora volymer. Sedan påverkar säkert rotationer också, och korta ben är säkert dessutom mer attraktiva specifikt under covid-restriktioner.

    Men det kan nog också vara så att man expanderar på de platser där man ser en öppning att "muta in" och en konkurrent inte kommer tillbaka. Kan tänka mig att det skulle bli en rejäl push mot SE/DK om Norwegian kastar in handduken och lämnar, då det blir klara "hål" i täckningen då.
     
    Palazzi gillar detta.
  7. Homer

    Homer Medlem

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×