Senaste nytt

Wizzair öppnar bas i Milano - 21 nya linjer

Palazzi

Medlem
Wizzair annonserar, i rådande kris, att de expanderar västerut med en ny bas i Milano (Malpensa).

Man kompletterar därmed Easyjet på Terminal 2 och är kanske ett välkommet tillskott när det annars förvarnad om ökade biljettpriser i Coronas fotspår.

Totalt har man annonserar 51 linjer sedan i mars, och därmed gått lite mot strömmen.

Inget för Skandinavien i nuläget, men väl Tallinn och Reykjavik i den norra delen av Europa.

Wizz Air creates new base in Milan Malpensa and launches 21 new routes!
 

Palazzi

Medlem
Kanske är detta inlägga egentligen föremål för egen tråd, men om det visar sig så får gärna moderator bryta ut tråden:

Wizzair ska nämligen inte bara starta en ny bas i Milano, utan även i Larnaca, Salzburg och och Tirana. De gör också en kraftig expansion av London-basen Luton. Totalt annonserar man 55 linjer på ett bräde.

Totalt blir det i detta skede 55 nya linjer där man möter konkurrens på drygt hälften. Sverige och Norge får inga nya linjer i detta skede, men Danmark får linjer till/från Billund och Köpenhamn (bara Larnaca i detta skede). Såg priser från Köpenhamn till Larnaca för 550SEK T/R, men som ni vet med Wizzair så måste man sedan köpa till det mesta. Konkurrenten på linjen, Norwegian, börjar iofs sina priser på 2.500kr T/R (även där utan incheckat) så man har väl lite marginaler.

Bolaget agerar mycket expansivt under krisen och VD hänvisar till att man har så god kassa att man överlever 2 år utan en enda passagerare. De beräknar åter ha samma omsättning som innan Corona inom 12mån från nu, där branschsnittet anges som 24-36mån.

Wizzair har ju gjort sig kända för att ha marknadens lägsta CASK, tätt följt av Ryanair (Wizzair har tjänat på att A321 rymmer 14 personer fler än 737) men ordningen har ändrats sedan Ryanairs omorganisering med Ryanair, Lauda Air, Buzz och Air Malta.

Ryanair har dock stora problem med flygplansleveranser och stillastående B737 MAX8 vilket nu ger Wizzair ett försprång vid återstart.

En ytterligare intressant information är att Wizzair valt att begränsa sig till ett geografiskt område där "ytterpunkterna" aldrig har en distans över 4500-4700nm. Man har sagt att man VILL ha möjligheten att starta linjer, med existerande flotta, mellan alla geografiska ytterligheter i linjenätet.
I detta uttalande har man tagit hänsyn till stundande leverans av A321XLR som har en räckvidd om 4700nm. 20 beställda. Gissar att de ska roteras på olika linjer och därmed inte får någon business class, eco + eller liknande.
8h30min flygtid i en A321 är väl verkligen gränsfall i egen mening, men säkert någon som är villig till det.

De yttre gränserna markeras idag som Tromsö, Reykjavik, Dubai/Abu Dhabi, Las Palmas. De nästa längsta sträckorna är KEF-DXB och LPA-DXB med ungefär samma distans (ca. 3800nm) och Som synes ger inte marginalen om ca 900nm någon möjlighet varken norrut (för där finns knappt något) eller österut (för destinationer bortom Reykjavik är långt mer än 900nm bort).
En sällan-linje finns också till Astana, som faktiskt hade blivit något längre till LPA (4000nm). Astana ligger dock på norra hemisfären så sträckan till t.e.x. Reykjavik är mycket kortare än man tror (2800nm).

Vi kan troligen plocka bort längre linjer till den afrikanska kontinenten då de turisttäta länderna (förutom Nordkusten dit man redan bedriver trafik) ligger längre bort än ca.4600nm från t.e.x. Astana. Banjul faller bort med liten marginal, och redan där ses att också Kap Verde omöjliggörs.

Kvar blir iprincip expansion i österled, och i ett första skede troligen en ökning på den arabiska halvön (Oman?) och flera "stan-länder".
Om de är petimeter gällande sina gränser, och verkligen förväntar sig trafik mellan Las Palmas och mellersta Asien, så stannar nog expansionen där, då just Kanarieöarna är det som diskvalificerar såväl Dehli som Mumbai. Misstänker annars att dessa är utmärkta destinationer för ULCC iom ett enormt resandeunderlag befolkningsmässigt, och säkert även kostnadsmässigt gynnsamt för att ha baser i dessa städer.

"Mini-analysen" kommer från text från flertalet källor jag läst under senaste tid (så bemödar mig inte att finna alla källor, men här kommer en summering av nya linjer: Wizz Air announces 55 new routes and three new bases from this summer
 

Agö

Medlem
Totalt blir det i detta skede 55 nya linjer där man möter konkurrens på drygt hälften. Sverige och Norge får inga nya linjer i detta skede, men Danmark får linjer till/från Billund och Köpenhamn (bara Larnaca i detta skede). Såg priser från Köpenhamn till Larnaca för 550SEK T/R, men som ni vet med Wizzair så måste man sedan köpa till det mesta. Konkurrenten på linjen, Norwegian, börjar iofs sina priser på 2.500kr T/R (även där utan incheckat) så man har väl lite marginaler.
Snyggt. På Köpenhamn-Larnaca lär dock Wizz bli ensamma, åtminstone fram till april 2021.

To nye ruter fra danske lufthavne - CHECK-IN.dk
 
Toppen