Senaste nytt

Wizz Air börjar flyga inrikes i Norge?

mha321

Medlem
Har sett att Wizz inte har så mycket trafik på OSL de senaste dagarna, jag vet att det Oslo är mer eller mindre nedstänkt men SAS, Wideröe och Norwegian flyger normalt
Wizz har idag bara två avgångar och lika många ankomster
Kan det vara så att de har problem att få dit personal?

Om jag förstått läget rätt så har de bas i oslo, men personal som roterar in till den basen från lågkostnadsländer. Och de torde fastna i den karantän som nu gäller för alla som reser in i Norge, väl.
 

011430121

Medlem
Efter tre månader lägger Wizz ner basen i Trondheim
Källa DN.no
Flyselskapet Wizz Air legger ned sin base på Værnes i Trondheim, som ble opprettet i oktober, bekrefter selskapet overfor DN. Det innebærer at Wizz Air kun vil ha én base i Norge, i Oslo.

Undrar hur satsningen i Norsk inrikesflyg går för Wizz?
Under sommaren kommer ytterligare ett bolag in som har bland annat Per G Braathen som ägare och flera personer som har arbetat hos Norwegian i sin ledning kommer att flyga med 737-800 enligt de senaste uppgifterna.
Fem bolag på den Norska inrikestrafiken, blir intressant att följa framöver.
Om jag får gissa ett bolag kommer att försvinna eller kanske inte startar trafiken.
 

Palazzi

Medlem
Efter tre månader lägger Wizz ner basen i Trondheim
Källa DN.no
Flyselskapet Wizz Air legger ned sin base på Værnes i Trondheim, som ble opprettet i oktober, bekrefter selskapet overfor DN. Det innebærer at Wizz Air kun vil ha én base i Norge, i Oslo.

Undrar hur satsningen i Norsk inrikesflyg går för Wizz?
Under sommaren kommer ytterligare ett bolag in som har bland annat Per G Braathen som ägare och flera personer som har arbetat hos Norwegian i sin ledning kommer att flyga med 737-800 enligt de senaste uppgifterna.
Fem bolag på den Norska inrikestrafiken, blir intressant att följa framöver.
Om jag får gissa ett bolag kommer att försvinna eller kanske inte startar trafiken.

Jag har läst att man i Norge, för ett par veckor sedan, annonserade krav på ”Möjlighet att köpa genomgående biljetter” för upphandling av inrikestrafik. Troligen går det inte att bedriva trafiken helt kommersiellt, åtminstone inte med nuvarande framtidsutsikter (?)
De traditionella lågkostnadsbolagen kommer inte kunna deltaga om detta klubbas.

Helt klart är dock att Wizzair inte kommer kunna deltaga i anbudsförfaranden om de inte helt ändrar modell från point to point (vilket man såklart inte kommer göra för en bas i Trondheim). Man verkar åtminstone öka på Oslo i samband med avvecklingen i Trondheim..

Har observerat att de helt bromsat utvecklingen på Balkan också, så Wizzair lider likt alla andra bolag. Ska bli spännande att se vad nästa vecka ger...de verkar ha en ny plan varje vecka (men visst, de kan ju inte sitta still i båten och be till högre makter heller).
 

Homer

Medlem
En vecka efter att de skickar ut en pressrelease att de utökar alltså


– Dette er vanskeleg å kommentere, basert på at det ikkje er stadfesta av selskapet. Eg er likevel ikkje overraska dersom dette er tilfelle då eg vil tru at Wizz Airs businesscase var basert på at Norwegian ikkje klarte seg. Med eit rekonstruert og refinansiert Norwegian, og dessutan Flyr, SAS og Widerøe, går nok ikkje tala opp, seier Yngve Carlsen, leiar i flygarforbundet, til avisa.

Wizz Airs kommunikasjonsavdeling har ikkje svart på førespurnader frå DN, og Avinor ønskjer ikkje å kommentere saka.

Wizzair stansar bestillingar på norske flyruter i sommar – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet
 

M.K

Medlem
Så trevligt! :)

D53C6CFE-0659-4747-845F-612D310A918B.jpeg


Mer info i artkeln:

https://e24.no/naeringsliv/i/aPmdl4/wizz-air-skroter-innenrikssatsingen-i-norge
 
Toppen