Senaste nytt

Widebodies i Europa

I somras fick jag chansen att för första gången kliva ombord en Boeing 747. Lufthansa flög denna gigant på utvalda dagar under sommaren ner till Palma. När jag väl fick nys om detta tvekade jag inte en sekund på att boka. Till min glädje upptäckte jag även att Swiss flög sin 777-300ER vändande dagen efter. Tänkte dela med mig lite av dessa resor, om än sent.
Nedan följer del 1 av 2.


30 juli 2021: SK2112 MMX-ARN ECONOMY
Transportsträcka, kort och gott. Mitt äventyr skulle börja dagen efter på just Arlanda.
Bonusbiljett samt övernattning på Comfort Hotel Arlanda bokades och iväg for jag. Dagens maskin, SE-ROO, var till en tredjedel full och jag parkerade mig på 11A. En Carlsberg och min trogna resekompanjon, General Mackmyra, gjorde mig sällskap på kvällens flight. Väl framme på Arlanda tog jag min väska och begav mig till Comfort Hotel. Incheckad och klar, inspekterade jag utsikten från rummet som vätte mot kontrolltornet. Till min förvåning fick jag se att där var minsann en inskription på tornet. Detta hade jag aldrig sett förut, trots mina 100+ nätter på Arlanda. Ska dock tilläggas att det var första gången jag checkat in med solen fortfarande uppe. Säkert sist på bollen i detta forumet, men för er som inte visste detta så är texten hämtad från boken "Postflyg Syd".
Med hissen ner till restaurangen mötte jag ett par spelare från "Småkronorna". Det visade sig att de var på väg till en turnering för att representera Sverige. Jag önskade alla lycka till och begav mig till baren. Några öl, några Fernet och en undermålig middag senare begav jag mig upp på rummet förväntansfull över morgondagen.
ost.jpg


31 juli 2021: LH809 ARN-FRA BUSINESS
Tidig flight denna morgon med boarding redan 05:45. Utlovade A320NEO blev istället en CEO. Men det spelade mig mindre roll, jag blev nästan gladare. Längesedan jag själv var ombord en CEO. Och ska jag vara ärlig så tror jag nog att jag tycker motorljudet är aningen härligare på en CEO. På plats 5A slog jag mig ner. Jag väljer alltid fönsterplats och nästan alltid på vänster sida av planet. Vet inte varför, har alltid gjort så. Lufthansa serverade en lagom frukost bestående av frukostmacka med kalkon, vaniljyoghurt med en äppelkompott, lite lax med tillhörande pepparrotsmousse. Givetvis en kopp kaffe och en öl till detta. Frukosten slank ner väldigt fort då middagen kvällen innan gav mer att önska. Sittandes stirrande ut genom fönstret frågade flygvärdinnan om jag önskade något annat. Såklart, en whiskey/cola. Eller du, ta två. Det är ändå semester.
Framme i Frankfurt och genast begav jag mig till Senator-loungen. I kroppen hade jag ingen ro. Förväntan över att snart gå ombord 747:an var för stor, så jag begav mig väldigt snart till gate istället.
Ställde mig längst fram i kön och nästan hoppade på stället, släpp ombord mig..

image2.jpeg

31 juli 2021: LH1152 BUSINESS

Så var det äntligen dags. Premiären/oskulden, kalla det vad ni vill, ombord Queen of the Skies.
Snabbt in och tog min plats, 7A. Ett säte jag tidigare stiftat bekantskap med. Då ombord Lufthansas A340-600 på väg till EWR. Jag hann inte mer än lägga av mig mina saker innan en kille frågade mig om jag kunde byta plats med honom. Hans flickvän fick sätet bredvid mig, och han själv sätet bakom mig. Okej, det går bra. Nu istället på plats 8A, med en IFE där ljusstyrkan på skärmen var så låg att jag fick spendera större delen av flighten att se mig själv djupt in i ögonen. En salongsberusad skåning som borde ha rakat sig för minst en vecka sedan, jag har skådat vackrare ting. Som tur var var det inget fel på utsikten genom fönstret. Det var nästan tre år sedan jag kollade på ut genom ett flygplansfönster på en vinge med två tillhörande motorer. Vackert!
Kaptenen gjorde sig hörd i högtalarna och gjorde gång på gång oss passagerare uppmärksammade på att detta var en speciell flight för denna maskin. I mitt nya säte hamnade jag bredvid en tysk herre som nog gjorde sin debut i en "lie-flat stol". Up, down, up, down. Vid take-off var hans stol mer en säng än ett säte.
Strax efter vi lämnat marken började servicen ombord. Tyvärr var nog detta det tråkigaste jag någonsin blivit serverad ombord ett flygplan. Lunchen bestod av tre skivor kalkon, någon knock off bostongurka och lite balsamico. Lite bröd till detta och en vaniljkräm till dessert. Men jag lät inte detta förstöra mitt humör, jag var trots allt ombord en 747:a.
Smooth sailing hela vägen till Palma och jag var lite ledsen att det redan var över. När vi väl steg av planet väntade bussar för att ta oss till terminalen. Flertalet passagerare ställde sig och tog foton på planet innan vi klev ombord bussen. Skönt att det inte bara var jag som tyckte att detta var häftigt. Vi satte av i bussen och 747:an blev mindre och mindre i fönstret. Men trösta ej, imorgon är det dags att bege sig hemåt. Då med Swiss och deras 777-300ER i business. Den reserapporten följer här vilken dag som helst.

image3.jpeg

image4.jpeg

ost2.jpg

image5.jpeg
 

Alf

Medlem
Tack @Jake Peralta, äntligen en trevlig reseberättelse. Ser fram mot nästa, maten borde i varje fall vara bättre på Swiss. Jag tror du passade på att dra en turlott som åkte 747:an innan den försvinner. Får dock hoppas denna senaste modell blir kvar i några år till. Jag var själv inne på att göra samma resa men jag tycker inte pandemin släppt tillräckligt ännu. Jag har kvar LH B747-8 på min lista, då i första klass. Hur var det förresten med första klass, var det några pax i den kabinen?

Bortsett service och utbud, vilket av B747-8 eller B777ER flygplanen föredrar du?
 
Tack @Jake Peralta, äntligen en trevlig reseberättelse. Ser fram mot nästa, maten borde i varje fall vara bättre på Swiss. Jag tror du passade på att dra en turlott som åkte 747:an innan den försvinner. Får dock hoppas denna senaste modell blir kvar i några år till. Jag var själv inne på att göra samma resa men jag tycker inte pandemin släppt tillräckligt ännu. Jag har kvar LH B747-8 på min lista, då i första klass. Hur var det förresten med första klass, var det några pax i den kabinen?

Bortsett service och utbud, vilket av B747-8 eller B777ER flygplanen föredrar du?

Tack, vad roligt. Tänkte posta del 2 imorgon.

Ja, framtiden är något osäker för dessa giganter dessvärre.
Lufthansa sålde endast economy- och businessbiljetter på denna flight så, ja det var fullsatt i första klass. Dessa hade dock samma måltid och service som oss andra som satt i business-stolarna. Jag fick tom. besöka toaletten där framme.

Väldigt svårt att säga vilken maskin jag föredrar. 747:an är ju trots allt en 747:a, medan 777 har sina GE90-motorer. Fick känslan att 747:an var lite trång, men med högre takhöjd. 777 känns rymligare. Men måste jag välja så, 747-8i.
 
Toppen