Senaste nytt

Washington Dulles (IAD) - hjälp!

Nightfly

Medlem
Kön till passkontrollen kan ta mycket lång tid. Förrförra gången jag var där tog det ett par timmar, så se till att det finns vatten och kanske snacks till barnen. När jag var där senast tog det inte alls lika lång tid.
 

tourist

Medlem
Det stämmer att det är separata bussar beroende på om du är i transit eller har IAD som slutdestination. Det påtalades särskilt inför landningen här på IAD i torsdags.

Brasklapp: Det är nu ett par år sedan jag flög CPH-IAD-<destination> senast, jag har medvetet försökt åka via ORD eller EWR istället. Min beskrivning nedan kan alltså ha blivit inaktuell ifall IAD har förändrat/förbättrat sin layout!

Det här kan bli spännande.. På IAD delas passagerare och bagage från SK upp till olika delar av flygplatsen med egna bagageband och immigrationsdiskar beroende på om IAD är slutdestination eller transferhållplats. Den skrikiga personalen vid månfarkosterna brukar ibland kräva att få titta på bagagekvitton för att släppa fram till rätt fordon. (Allmänt tips för IAD: Säg only handluggage om du vet vart du ska men inte orkar gräva efter bagagekvittot...)

Om bagaget och passagerarna är incheckade bara till IAD så är ju IAD slutdestination och Filip ska träffa på sitt bagage vid bagagebandet vid utgången efter att ha tagit sig igenom immigration för att sedan checka in sig själv och väskan igen, efter att ha betalat för väskan om han inte har minst Star Silver.

Om bagaget är incheckat till TPA så borde(?) det gå till transferbandet och efter att ha tagit sig igenom immigration (1-2 timmar) kan Filip plocka upp bagaget, få sina nya boardingpass vid transferdisken om han inte lyckats skriva ut dem vid OLCI före avresa från ARN och sedan droppa bagaget igen.

Men här finns alltså stora möjligheter att Filip och bagaget hamnar på helt olika ställen... De där fyra timmarna är nog bra att ha. Packa extra underkläder och alla nödvändigheter till hela familjen i handbagaget!
 
Last edited:

DrKlas

Medlem
Hur i hela friden tänkte de när denna flygplats designades??? :confused:

Man tänkte nog i alla fall inte på att man en gång i framtiden skulle komma att mångdubbla antalet säkerhetskontroller och -rutiner. Fram till 2001 tyckte jag det fungerade ganska smidigt på IAD.
 

kangru

Medlem
Hur i hela friden tänkte de när denna flygplats designades??? :confused:

Ryktet säger att deras rymd-bussar valdes för att ett visst företag skulle få lifetime-support agreement utan större konkurens då dem är en aning speciella.... Det känns rent löjligt varje gång man kommer dit.
 
Toppen