Senaste nytt

Visum till Ghana

tomino

Medlem
Hej,

jag kommer troligtvis åka till Ghana om två månader och sökte fram att närmaste ambassaden ligger i Köpenhamn. Enligt deras hemsida så kan svenska medborgare ansöka om visum utan personligt besök genom att skicka passet och betala avgiften enligt ovan. Jag undrar om någon på forumet gjort detta (inte via någon viseringsservice med kurir eller liknande utan självständigt) och kan berätta om upplevelsen. Har proceduren fungerat smidigt och smärtfritt? Skickades passet med rekommenderat brev eller med ordinarie post? Står inget om det på hemsidan och av egen erfarenhet kan rekommenderat brev strula utomlands.

Hoppas någon vill dela med sig av erfarenhet.

MVH,
Tomas
 

ulagun

Medlem
Några år sedan nu, spenderade nyår i Ghana Sökte visum via deras ambassad i Berlin. Hela proceduren pass i rekommenderade brev förskott betalning mm. Tog lång tid vara utan pass, men Fö inga problem
OT tänkt skriva firade nyår men landet levde inte upp till våra turistförväntningar... Alls. Typ Sydafrika eller Kenya. Så det får bli spenderade.
 

Samosaguas

Medlem
Jag ansökte om visum till Ghana via ambassaden i Köpenhamn för cirka 5 år sedan. Som jag kommer ihåg det så fungerade det hela smärtfritt och processen tog inte orimligt lång tid, 2 veckor kanske. Jag kommer faktiskt inte ihåg om passet skickades med rekommenderat brev eller inte.

Ha det så trevligt i Ghana!
 
Flög med jobbet till Ghana för ca 8 år sedan. Om jag minns rätt sökte vi som grupp visum via ambassaden i Köpenhamn. Vi hade alla extra pass som skickades med DHL. Det tog ca 3 veckor innan vi fick tillbaka passen med visum, men eftersom det var extra pass fungerade det för oss.
 

Rebel

Medlem
Jag har jobbar en hel del i Ghana bland annat.
I början så skickade jag passet till Köpenhamn för att få visum.
Det funkar bra bara man skickar med pengar till porto för att få hem passet.
Det tar lite tid mellan 2-4 veckor. Det var olika från gång till gång
Det var för 3-4 år sen men tror inte mycket har ändrats.
 

Xilan

Medlem
Jag har en mycket bra erfarenhet av Ghanas ambassad i Köpenhamn.
Det fungerade smidigt att skicka passet rekommenderat. Det var 2016.
 
Toppen