Senaste nytt

Visum Ryssland, behövs det här?

Thornado

Medlem
Okej. Det är så tråkigt alltså. Då kommer vi till min reservplan. Resa till Tokyo med handbaggage och sedan hoppa av i DOH på vägen hem och boka bonuresa/enkelbiljett till ARN så jag får med mig saker från Tokyo.

Givetvis bokar jag T/R biljett till DME men får plötsligt ont i magen i DOH på vägen hem.

Jag spekulerar vilt här, så någon med mer Rysslandserfarenhet får säga till om detta är helt omöjligt, men skulle inte ett alternativ kunna vara att boka resan DME-ARN med airberlin så att du håller dig inom oneworld. Qatar och airberlin borde ju ha interline-avtal, så då finns en möjlighet att få bagaget incheckat hela vägen trots att det är separata biljetter.
Problemet är ju förstås att även om det i teorin är möjligt (om det inte finns några ryska tullbestämmelser som sätter käppar i hjulen) så är det ju ingen garanti att check in-agenten kommer att gå med på att göra det.
 
Glöm inte att alla flygplatser i världen är hjälpsamma för anslutning på airside med två olika biljetter.

T ex när jag landade på Beijing T2 med SriLankan och skulle resa vidare med China Southern, fanns det ingen personal på transitdisken därför var jag tvungen att gå ut på landside.
Det var inga problem för mig som inte behövde något kinesiskt visum men jag kan tänka mig att det kan hända liknande sak på andra flygplatser.
Hade du redan boarding pass för China Southern-flygningen?
 

nota bene

Medlem
Varför inte bara skaffa ryskt visum? Kostar knappt 700 för vanligt turistvisum. I detta fall kanske ett transitvisum är bättre.

Det bör i teorin gå så länge det är samma terminal och du kan checka in online etc. Utan bagage eller med interline.
 

Thornado

Medlem
Okej. Det är så tråkigt alltså. Då kommer vi till min reservplan. Resa till Tokyo med handbaggage och sedan hoppa av i DOH på vägen hem och boka bonuresa/enkelbiljett till ARN så jag får med mig saker från Tokyo.

Givetvis bokar jag T/R biljett till DME men får plötsligt ont i magen i DOH på vägen hem.

Det verkar som att det kan vara svårt (omöjligt?) att få Qatar att short-checka din väska till Doha så att du enkelt kan plocka ut den där. Min kollega som är på väg KUL-DOH-ARN nekades att få sin väska bara checkad till DOH trots att han har 18 timmar, inklusive övernattning där, och vi hittade denna tråd på FT No short-checking luggage in DOH layover - Page 2 - FlyerTalk Forums

Om du väljer att bara strunta i att dyka upp till flighten DOH-DME så kommer de ju att lasta av din väska, men det är ju inte så snällt mot alla andra passagerare ombord på planet som måste vänta på att de ska hitta och lasta av din väska isf. Dessutom så är det säkert inte en helt smidig process att få tag på sin väska efteråt i Doha.
 

chazzie

Medlem
På något sätt måste de lösa det så klart, en kompis och hans bror missade en anslutning och blev kvar över natten i Moskva utan visum. De fick hotellrum mm. av Aerofot, dock hade det immigrations-personal utanför dörren på rummet och som stod vid deras bord på frukosten =}

Det allra enklaste kanske är att maila och fråga flygbolaget, har de sålt resan borde de kunna svara på hur de brukar göra i sådana här fall.
 

AABack2ARN

Medlem
På något sätt måste de lösa det så klart, en kompis och hans bror missade en anslutning och blev kvar över natten i Moskva utan visum. De fick hotellrum mm. av Aerofot, dock hade det immigrations-personal utanför dörren på rummet och som stod vid deras bord på frukosten =}

Det allra enklaste kanske är att maila och fråga flygbolaget, har de sålt resan borde de kunna svara på hur de brukar göra i sådana här fall.

Vissa saker finns det uppenbarligen personal till... Fick de behålla passet eller blev de "förvarade" under hotellvistelsen?
 

chazzie

Medlem
Vissa saker finns det uppenbarligen personal till... Fick de behålla passet eller blev de "förvarade" under hotellvistelsen?

Jag är lite osäker, det var något år sedan, men jag är rätt säker på att polisen/immigrations/hotellet hade passen "i säkert förvar" =} Jag skulle bli lite förvånad annars.
 

AABack2ARN

Medlem
Jag är lite osäker, det var något år sedan, men jag är rätt säker på att polisen/immigrations/hotellet hade passen "i säkert förvar" =} Jag skulle bli lite förvånad annars.

Det har du nog rätt i. Hur fungerar detta i exempelvis Sverige för medborgare som måste ha visum för att vistas i EU i händelse av att man missar en anslutning på Arlanda?
 

chazzie

Medlem
Det har du nog rätt i. Hur fungerar detta i exempelvis Sverige för medborgare som måste ha visum för att vistas i EU i händelse av att man missar en anslutning på Arlanda?

Mycket bra fråga, på något vis måste det väl lösas, men kanske under lite mindre dramatiska förhållanden än i Ryssland. De skulle vara intressant om någon forummedlem möjligen jobbat med sådant eller har bekanta i den branschen. Jag har lite svårt att se att man har en vakt utanför rummet, men å andra sidan så kanske det inte är för stor summa att kontraktera Securitas att sitta på en stol i korridoren?
 
Toppen