Senaste nytt

Vintern 2011 blev kostsam för SJ

Jacob

Medlem
Det blev visst en kostsam vinter för SJ i år, en mycket kostsam sådan. Enligt SJs VD Jan Forsberg uppgick kostnaderna för restidsgarantier, ersättningstrafik, mat och dryck samt logi till 116 miljoner kronor. Fordonsskador och underhåll uppgick till 32 miljoner kronor, och uteblivna intäkter uppgick till motsvarande 70 miljoner kronor. Det gav ett resultat före…
 

Jacob

Medlem
Det blev visst en kostsam vinter för SJ i år, en mycket kostsam sådan.
Enligt SJs VD Jan Forsberg uppgick kostnaderna för restidsgarantier, ersättningstrafik, mat och dryck samt logi till 116 miljoner kronor.
Fordonsskador och underhåll uppgick till 32 miljoner kronor, och uteblivna intäkter uppgick till motsvarande 70 miljoner kronor.

Det gav ett resultat före skatt på -234 miljoner för första kvartalet 2011.

Någon här som fastnade med SJ mitt under den hårda vintern?
 

Fredrik

Medlem
Det var härlig stämning på Centralen i Stockholm strax före jul när ingenting fungerade och avgångshallen var full. En sak som retar mig är att det är hopplöst att tränga igenom vem som är ansvarig när något inte går som det ska. Ibland är det Trafikverket och ibland är det SJ men hur ska en vanlig resenär veta? Själv har jag hyfsad koll men de som åker någon gång per år har det svårare.
 

JacobGBG

Medlem
Som norrlänning (i exil) så gör jag aldrig misstaget att åka tåg vintertid såvida det inte är på betald arbetstid. Jag har inte den machoistiska läggningen.

Jag hade en after work på hotellet vid centralstationen i Göteborg i vintras. På vägen in gick jag förbi biljettdiskarna där det närmast var lynchstämning. Det kändes som det r'ckte att någon resenär flippat ur så hade resten brustit i samma ögonblick och hängt SJ-personalen i rånocken.

Att flyga inrikes vintertid har jag dock inget emot, faktum är att SAS och skandinaviska flygplatser verkligen visar sin starka sida den tiden på året.
 

Roger J

Medlem
Lustigt att han nämner mat, dryck och logi. Den summan skulle ju enkelt kunnat/borde ha varit mycket högre.
Tycker SJ är dumsnåla när det blir problem.
 

PeHe

Ny medlem
Fastnade i Malmö, tror det var i december, mitt i snökaoset.

Inte speciellt kul, men tycker ändå SJ blivit bättre på att hantera detta än tidigare.
 
Toppen