Senaste nytt

Villa Copenhagen - lyx hotell i centrala Köpenhamn

Kris

Medlem
Har nu haft en weekend på hotellet.

Lite spridda tankar:

Kom dit sent i fredags, efter gränsen öppnats för oss skåningar. Stor ruljans på hotellet med väldigt mkt gäster under lördagen. En hel del bussresor verkade det som med långa köer till check-in som följd (ringlade ut genom entré ca 20 - 30 meter). Även ganska fullt på frukosten (som var lite sisådär). Blev en del strul för oss då de haft en del problem med låsen på en del rum där de inte öppnades av gästnycklarna. Receptionisten var medveten om detta och följde oss till rummet, fick gå igenom proceduren en gång till på lördagen innan det var fixat.

Gymmet var litet hade en del motionsutrustning och hantlar - mycket begränsat. Vädret var inte på topp men vi tog ett dopp i poolen och en sittning i bastun vilket var trevligt. Regelmässigt fullt i lobbybar och ganska långa väntetider på att bli serverad. Provade ej restaurangerna.

Rummet var bra och modernt, bra tv med inbyggd chromecast. Fanns även en högtalare på väggen som jag försökte få igång (sladden var inte i, stoppade i den och försökte parkoppla med tele men lyckades ej - den drog igång av sig själv runt åtta på morgonen dock = fick dra ut sladden igen).

Larmet gick ca 8 imorse och vi fick utrymma hotellet. Brandkår och polis anlände men verkade vara falskt larm.

Överlag bra intryck men en del inkörningsgrejer (som förväntat). Två av tre som jag pratade med i receptionen var svenskar - alla trevliga och hjälpsamma.

Bokade med sommarkortet (10 nätter för 8 000) så klart prisvärt :)
Läste om brandlarmet i tidningen i morse. Alltid spännande med inkörning...

Såg att parasollerna var uppslagna på terrassen vid poolen idag. Har funderat på att evt benyttja deras staycationerbjudande. Var det bra service kring pool å terrass? Utbud?
 

TP12

Medlem
Läste om brandlarmet i tidningen i morse. Alltid spännande med inkörning...

Såg att parasollerna var uppslagna på terrassen vid poolen idag. Har funderat på att evt benyttja deras staycationerbjudande. Var det bra service kring pool å terrass? Utbud?

Var i stort sett obemmanat under den timme vi var vid poolen igår (var vid lunchtid). Var kanske 2-3 par förutom oss på plats maximalt (vi var ensamma ganska stor del av tiden) så inte så förvånad att de inte staffat upp.
 

jerk

Medlem
Trots många sökningar hitta jag inte ett enda ledigt datum på Sökmotorn ”Hotels.com”

Har dom inte gjort nån deal med dom el har dom inte hunnit det än??
 

TP12

Medlem
Trots många sökningar hitta jag inte ett enda ledigt datum på Sökmotorn ”Hotels.com”

Har dom inte gjort nån deal med dom el har dom inte hunnit det än??
Där var väldigt mkt folk och de mailade mig i torsdags och bad om ursäkt för att de varit tvungna att avboka oss pga överbokat. Lite mail fram och tillbaka så sa det att det var ett misstag och att vi skulle få vårt rum.

Men fanns ledig rum på deras hemsida senast tidigare i veckan så kanske mer något med deras deal med hotels.com.
 

Agö

Medlem
Där var väldigt mkt folk och de mailade mig i torsdags och bad om ursäkt för att de varit tvungna att avboka oss pga överbokat. Lite mail fram och tillbaka så sa det att det var ett misstag och att vi skulle få vårt rum.

Men fanns ledig rum på deras hemsida senast tidigare i veckan så kanske mer något med deras deal med hotels.com.
Tack för recension. Tycker du att hotellet - rent hårdvarumässigt - håller "lyxklass"? Mjukvarumässigt (service osv.) utgår jag ifrån att så inte är fallet och i vart fall inte i jämförelse med Köpenhamns toppnummer.
 

TP12

Medlem
Tack för recension. Tycker du att hotellet - rent hårdvarumässigt - håller "lyxklass"? Mjukvarumässigt (service osv.) utgår jag ifrån att så inte är fallet och i vart fall inte i jämförelse med Köpenhamns toppnummer.

Nu bor jag sällan på hotell i Köpenhamn pga för nära hemmaplan så har svårt att jämföra. Sist var nog gamla Hilton vid Kastrup och det håller jag högre. Kanske jämförbart med ett typiskt bättre Radisson. Poolområdet var tex. inget spektakulärt (det som fanns på gamla Hilton var markant bättre om än inomhus) och jag har svårt att se hur de ska månadshyra ut någon cabana givet hur litet utomhusområdet var. Testade dock inte någon av restaurangerna eller liknande på hotellet. Överlag gav bygget ett fräscht intryck men skulle inte säga att det är "lyxklass".
 

flybob

Medlem
Bodde här ett par nätter förra veckan (vardag). Väldigt låg beläggning, men det skulle tydligen vara fullbokat över pingsthelgen. Jag hade egentligen bokat St. Petri men blev flyttad till Villa på grund utav för låg beläggning.

Restaurangerna är stängda tills vidare. Room service stängt. För frukost krävs tidsbokning senast 30 min/1h före (smidigt online) samt negativt test/coronapas. Frukosten i sig var inget att skriva hem om, en basic buffé med ägg, bacon, bröd, yoghurt och lite kallskuret. Förmodligen begränsad på grund utav C19 dock.

Tidsbokning gäller även för poolen där du måste boka samt betala 45 DKK för 30 minuter.

Rummet I var trevligt, helt klart snäppet över ett nyrenoverat standardhotell hos Nordic Choice.
Ganska stort rum, stort badrum (en av de längsta (3m kanske?) duscharna jag varit i, dock så var glaset (120cm kanske) anpassat för en vanlig duschlängd så det skvätte ut en del) och skön säng. Bra för Köpenhamn, men knappast lyx. Det fanns ingen strykbräda och järn, istället fanns det en liten steamer utan instruktioner som jag förväntades använda, vilket jag försökte utan större framgång.

Minibar med 4 Mikkeller, lite vin och snacks.

För övrigt en ganska idiotisk entré till hotellet om man kommer med taxi och bagage då taxin måste stanna på gatan/trottoaren på Tietgensgade, som är tämligen trafikerad av både bilar, fotgängare och cyklister.

Överlag trevligt, och såklart svårt att få en uppfattning om hur det skall vara i detta läget. Men skulle definitivt kunna tänka mig att prova igen.
 

pycko

Medlem
Bodde två nätter för 14 dagar sedan. Ganska mycket folk, bokade tid till frukosten innan ankomst, fungerade bra. Frukosten helt okej, kändes som ett normalt utbud, de kollade att vi var vaccinerade, även om jag tror vi kunde visat upp vilket papper som helst.
Tidsbokning även till poolen men eftersom det var 32 grader varmt så var det underbart med 1 timmes bad, baren i anslutning till poolen var öppen vilket var kanon. All personal vi kom i kontakt med var supertrevliga, många svenskar som arbetar på hotellet.
Restaurangen i anslutning till lobbyn fortfarande stängd endast den i källarplan öppen men den var inget för oss, orkar inte med en dj som spelar musik när vi äter, märks att man börjar bli gammal, du kunde välja om du ville sitta ute på innergården eller inne.
Läget är både bra och dåligt. Från det att vi steg av tåget på Hovedbanegården tills vi stod i lobbyn tog det 3 minuter men eftersom alla våra favoritrestauranger ligger bort mot Kongens Nytorv till så var det en bit att gå i värmen.
Skall du till Tivoli så är det bara 150 meter till närmsta ingång så det är smidigt.
Nästa besök i Köpenhamn så kommer vi åter att bo på Skt Petri, kanske inte lika fint men läget passar oss bättre.
 

micke

Medlem
Bodde två nätter för 14 dagar sedan. Ganska mycket folk, bokade tid till frukosten innan ankomst, fungerade bra. Frukosten helt okej, kändes som ett normalt utbud, de kollade att vi var vaccinerade, även om jag tror vi kunde visat upp vilket papper som helst.
Tidsbokning även till poolen men eftersom det var 32 grader varmt så var det underbart med 1 timmes bad, baren i anslutning till poolen var öppen vilket var kanon. All personal vi kom i kontakt med var supertrevliga, många svenskar som arbetar på hotellet.
Restaurangen i anslutning till lobbyn fortfarande stängd endast den i källarplan öppen men den var inget för oss, orkar inte med en dj som spelar musik när vi äter, märks att man börjar bli gammal, du kunde välja om du ville sitta ute på innergården eller inne.
Läget är både bra och dåligt. Från det att vi steg av tåget på Hovedbanegården tills vi stod i lobbyn tog det 3 minuter men eftersom alla våra favoritrestauranger ligger bort mot Kongens Nytorv till så var det en bit att gå i värmen.
Skall du till Tivoli så är det bara 150 meter till närmsta ingång så det är smidigt.
Nästa besök i Köpenhamn så kommer vi åter att bo på Skt Petri, kanske inte lika fint men läget passar oss bättre.
Tack för en bra recension.
Vet du om de kräver att man är fullt vaccinerad eller om det räcker att visa upp om man har haft Covid?
 
Toppen