Vill till EBD - tips mottages tacksamt!

Diskussion i 'SAS Group & EuroBonus' startad av B77W, 5 Januari 2018.

1. B77W

B77W Medlem

Land:
    Sverige Sverige

Slängkyssar åt ditt håll Berglund ;)
    Riktigt angående MC vs AMEX men den enda skillnaden är ju att jag får 20 poäng per 100 SEK utomlands medan AMEX erbjuder fortsatt sina 15 poäng per hundring. Gjorde jag bort mig när jag ansökte kring det? Iofs så får jag ju 15 p per hundring även hemma i Svedala gentemot endast de 10 p jag får idag via mitt vanliga MC.

2. agehall

agehall Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Nej, du får även 20k statuspoäng per år om du har Elite.

B77W gillar detta.
  3. Berglund

Berglund Medlem

Land:
    Sverige Sverige
    Han jämför Amex Premium och Mastercard Premium i ovanstående inlägg, även om det inte var helt tydligt. Båda ger 15 Eurobonus extrapoäng per spenderade 100kr här hemma i Sverige.

Med ditt nya Mastercard Premium så får du dels 1000 statuspoäng för varje månad där du använder kortet, dvs gör minst ett köp. På ett år skrapar du alltså ihop 12 000 statuspoäng. Eftersom din jakt är EBD hjälper förstås de här 12 000 statuspoängen dig ytterligare en bit på vägen.
    Lägger du sedan till ett Amex Elite får du ytterligare 20 000 statuspoäng, såsom vi tidigare gått igenom. Då har du, med dina två kort, Amex Elite och Mastercard Premium på ett år uppnått 32 000 statuspoäng, till en total årlig kortkostnad av 5495kr. Det finns inga flygresor med SAS som du kan köpa för det beloppet och samtidigt få ihop lika många baspoäng.
    Igen, är EBD målet, och du inte redan flyger eller kommer att flyga tillräckligt för att få ihop de nödvändiga baspoängen - då är det dessa två kort som du ska ha!

Med tanke på ditt tidigare resonemang om en årlig spend kring 400-450 000 så skulle du också nå två årliga 2-4-1 vouchers från Amex samt att du får 20 Eurobonus extrapoäng per spenderade hundra kronor med Amex Elite jämfört mot 15 Eurobonus extrapoäng för Amex Premium. Det är bara med Amex Elite som du kan få två årliga vouchers, Amex Premium ger endast en per år. Dessutom får du 18 000 Eurobonus extrapoäng i välkomstpresent av Amex om du blir inbjuden till Amex Elite och spenderar 20 000 kr på kortet inom dina första tre månader med det nya kortet.

Du gjorde inte bort dig med ditt Mastercard Premium. Det kommer nästan alltid finnas ställen som inte tar emot Amex och då behöver du ett backupkort för att betala. Med Mastercard Premium ser du till att du får poäng på det köpet också. Mastercard Premium ger dig också FlyPremium, om du drar in tillräckligt med Eurobonuspoäng. Det innebär att du kan boka en poängresa i businessclass eller SAS Plus men bara betala poängkostnaden som om du hade flugit SAS Go (dvs ekonomiklass). Med andra ord ganska hyggliga poängrabatter. Läs mer om FlyPremium på SAS Eurobonus Mastercards hemsida.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!