Senaste nytt

Vill resa i arbetet - vilket yrke?

Du vill ha ett resande jobb, det tycker jag absolut att du ska förverkliga. Och det är rätt roligt att få resa i jobbet, men det finns nackdelar också ! sedan är detta mina tankar och de gäller inte för alla (en del av det jag skriver gäller mitt yrke, alla har inte ett sådant jobb som jag har heller). Jag blandar in lite tips i texten också även om det blir lite off topic.

Att vara resande i jobbet är lika med långa dagar, kunden ser inte att du rest 8 timmar redan. Han ser bara att du är där nu och då vill han ha sin maskin lagad omgående (och helst igår).

Hotell är trevliga...när man är där med sin fru eller kompisar, att äta ensam på kvällen är inget vidare, att gå och lägga sig ensam är heller inte speciellt skoj. Men poängen man tjänar gör att jag tar med min fru på härliga weekendresor och det väger upp allt.

Hyrbil blir "roligt" först när man uppnått status och går till disken och får "ett kuvert" med allt redan fixat och bara går till parkeringen och sätter sig i bilen (som såklart ligger i terminalbyggnaden). Att stå i en 40 minuter lång kö och sedan skriva på papper i ytterligare 30 min (och för tredje gången tacka nej till erbjudanden om extra försäkringar på en suspekt småuthyrarfirma) är inte lika roligt, självklart är det de etablerade kedjorna man väljer. Hertz, Sixt, Avis

Flyga utan loungeaccess är okej om man flyger någon gång per år privat, flyger man mer frekvent är detta ett måste. Inte för att det är "flashigt" utan för lugnet.

Har du småbarn ska du tänka dig för en extra gång innan du tar ett jobb med mycket resor. Jag har vuxna barn som flyttat hemifrån och det är okej.

Du får söka dig till en utbildning som du tror passar dig, är du intresserad av el, teknik och programmering så finns det precis hur mycket jobb som helst. Hur det är i försäljaryrken, inom resebranschen eller liknande har jag inte en susning om. Själv har jag ingen förståelse för att inte unga vill jobba med teknik, det är svårt att få tag i duktig personal pga att det är så få unga som vill jobba med händerna idag. Så det blir mitt tips till dig ! sök teknisk utbildning. När den är avslutad är du glödhet hos arbetsgivarna.
 
Toppen