Senaste nytt

Vilket resemål i Asien ska man välja om man enbart vill flyga med SAS?

Säger också Tokyo men passa på för sett en otroligt förändring i staden mellan mina resor 2011-2015.
Det är en annan värld och kultur du möter/upplever som man blir berörd av och älskar men sakta och med små små steg blir den mer västerländsk och tappar detaljerna som gör det till världens bästa stad.
37 miljoner japaner kan inte ha fel.
 

SG

Medlem
Sen må jag vara tråkig men skippa alla dessa måsten. Ni måste åka dit, hit, äta där för att det är så bra bla bla bla. Jaga bästa baren, restaurangen bla bla allt är subjektivt. En massa brus bara.

Ta hand om din familj. Bo på ett schysst hotell. Åk till några schyssta ställen, ät, lev, må bra, åk tunnelbana, promenera runt. Då får man en bra semester/avkoppling.
 
F

FCT

Guest
Hur gamla är barnen? Ni skriver bara under tre, men är de nästan tre eller är de ett halvt och två år?

Tokyo vinner pga att det är den stad som är trevligast människor som visar mest hänsyn. Att semestra med småbarn i Japan är väldigt enkelt tacksamt, undvik bara de stora tågstationerna i rusningstid om ni har barnvagn med er.

Shanghai kommer hårfint efter på andraplats. Hade barnen varit äldre hade detta varit en klar etta.
Ingen annan av dessa fyra städer kan visa på en sådan häftig nyans mellan nytt och gammalt. Man suger verkligen in atmosfären när man vandrar runt i olika delar av staden.

Hong Kong är lite mellanting. Varken hackat eller malet. Visst, det är vackert men de har inte pulsen från Tokyo eller känslan från Shanghai.
Var där när min dotter var tre månader, och då gick det fint men skulle inte åka dit med barn som nästan är tre år.

Peking är klart sist på listan pga att ni har barn. Det är den mest komplicerade staden att vistas i, främst pga relativt få talar engelska.
Det är betydligt glesare mellan de västerländska haken här än i de övriga tre, och med två småbarn så uppskattar man att alltid ha nära till Wagas, Ajisen Ramen, Starbucks eller dylikt.
 

bossefin

Medlem
Återkommer med råd om en vecka när jag varit i Tokyo. HongKong tycker jag annars är en otroligt häftig stad. Skulle inte tveka att åka hit (sitter i SilverKris loungen på Hongkong airport och skriver detta) med barn. Dock inte de varmaste perioderna då det kan vara riktigt jobbigt även för vuxna. Förutom storstadsupplevelserna finns det natur i New Territories, Stanley Beach och inte minst båtutflykter tex till den lilla pärlan Lemma med sina fiskrestauranger.
 

Foffer

Medlem
Sen må jag vara tråkig men skippa alla dessa måsten. Ni måste åka dit, hit, äta där för att det är så bra bla bla bla. Jaga bästa baren, restaurangen bla bla allt är subjektivt. En massa brus bara.

Ta hand om din familj. Bo på ett schysst hotell. Åk till några schyssta ställen, ät, lev, må bra, åk tunnelbana, promenera runt. Då får man en bra semester/avkoppling.

Det är exakt det som är planen :)
 
  • Gilla
Reactions: ekf

pep

Medlem
Beijing! Det koster kun det halve og Kina er det største man kan opleve som kultur (ikke natur!) turist!
 

Luke

Medlem
Har både jobbat och turistat i dessa ständer ett antal ggr, och med tanke på barnens ålder så hade min lista också varit: 1. Tokyo, 2. Hong Kong, 3. Shanghai, 4. Peking. (Nu tog vi visserligen med oss vår 6-mån son på en vecka till Peking, men jag förstår folks invändningar…:))

Med större (eller utan) barn hade det istället blivit: 1. Hong Kong, 2. Tokyo, 3. Peking, 4. Shanghai

Det är kul att läsa andras kommentarer och hålla med om deras observationer, men själv göra en helt annan värdering. Peking får mycket skit här, och det stämmer ju att det är dålig luft, skitigt, stökigt och krångligt, men det är ju också det som är charmen. Tyvärr (i min värld) försvinner ju detta mer och mer, och staden blir alltmer lik Shanghai med skyskrapor och västerländska ställen, men de har fortfarande muren...:)
 
Toppen