Senaste nytt

Vilket lojalitetsprogram ska jag välja för hotell?

trekker

Medlem
Visst gäller det att utnyttja kampanjer och hålla koll på sånt, jag själv har precis avklarat Platinum Challenge hos Marriott. Denna i kombination med en kampanj på 2500 points per stay gjorde att jag på 15 nätter som gav mig Platinum också gav mig 52000 points. Detta till det skyhöga priset ca £700, går ju som sagt att hitta bra priser i UK under pandemin.
 

Roseleaf

Medlem
Är medveten om de olika hotellkedjornas olika nivåer vilket på sin höjd kan ge en gratisnatt efter intensivt boende, utöver deras förmåner med utcheckning, restaurangvoucher med mera. Vilket inte är aktuellt för mig.

Kanske var otydligt formulerat av mig;
Jag har nu tillräckligt med poäng för en businesstrip samt 1 st 2-4-1 voucher, funderade då på om jag kan lägga min spend på ett annat kort istället som ger poäng hos en hotellkedja som skulle kunna ge gratisnätter på ett hotell i USA. Då kanske man måste köra ett amerikanskt Chase-kreditkort till Marriot t.ex?
 

M.K

Medlem
@Roseleaf Enkelt ordnat med kort, bli värvad här på B.C till ett Amex Gold. Betala ett års avgift innan prishöjningen till årsskiftet. Kör en spend på 300 000sek. Du har sedan 650 0000MR som kan växlas till exempelvis Hilton 8:1. Du har då nästan till en gratisnatt på deras topphotell. Kostnad:1500sek/år1. Andra förmåner tillkommer.

Alternativt Amex Plat som ger 950 000MR med samma spend och mer än tillräckligt för en natt aternativt flera på deras billigare hotell samt HHG. Dock till en betydligt högre kostnad, 6600sek/år. Många andra förmåner tillkommer.
 

TP12

Medlem
Är medveten om de olika hotellkedjornas olika nivåer vilket på sin höjd kan ge en gratisnatt efter intensivt boende, utöver deras förmåner med utcheckning, restaurangvoucher med mera. Vilket inte är aktuellt för mig.

Kanske var otydligt formulerat av mig;
Jag har nu tillräckligt med poäng för en businesstrip samt 1 st 2-4-1 voucher, funderade då på om jag kan lägga min spend på ett annat kort istället som ger poäng hos en hotellkedja som skulle kunna ge gratisnätter på ett hotell i USA. Då kanske man måste köra ett amerikanskt Chase-kreditkort till Marriot t.ex?

Som sägs ovan, kan du skaffa amerikanskt kreditkort? Då finns det mycket att välja på. Hade jag kunnat så hade jag skaffat ett Amex Hilton Aspire direkt.
 

Highbury

Medlem
Det går ju att växla till sig marriot, Hilton och Radisson med Amex poäng. Växelkursen är väl så där men åtminstone helt ok på Radisson och något ska man ju använda amexpoängen till. Så det kan ju vara ett alternativ om man vill samla poäng förutom när man bor där. Tyvärr så har ju bara de nordiska kjedjorna egna kreditkort i Sverige.
 

Roseleaf

Medlem
@Roseleaf Enkelt ordnat med kort, bli värvad här på B.C till ett Amex Gold. Betala ett års avgift innan prishöjningen till årsskiftet. Kör en spend på 300 000sek. Du har sedan 650 0000MR som kan växlas till exempelvis Hilton 8:1. Du har då nästan till en gratisnatt på deras topphotell. Kostnad:1500sek/år1. Andra förmåner tillkommer.

Alternativt Amex Plat som ger 950 000MR med samma spend och mer än tillräckligt för en natt aternativt flera på deras billigare hotell samt HHG. Dock till en betydligt högre kostnad, 6600sek/år. Många andra förmåner tillkommer.

Det är så pass mycket spend som ska till för att kunna växla till sig en gratisnatt på Hilton? Låter som jag får ge på mig en sådan lösning framöver när resandet kommer igång och jag kan utnyttja förmånerna! Svårt att nyttja fast track hemma på kojan just nu :)

Lutar åt hotels.com framöver tyvärr.
Tack för all hjälp!
 

M.K

Medlem
@Roseleaf Ja tyvärr har kreditkorten i USA kraftigt försämrat de amerikanska hotellprogrammen för oss svenskar och vi har inget kort som ger bra intjäning. Det ska dock sägas att en frinatt på deras topphotell lätt kostar 5000sek i pengar räknat, så det blir ändå lite värde av Amexspend.

Dynamisk prissättning av rewards (de facto en devalvering) och generellt både sämre och färre kampanjer (innan coronan) är min uppfattning av situationen då kreditkorten prioriterats med frikostig intjäning. Många fler statusmedlemmar också då deras kreditkort ger hög status, t o m HHD.

Som tur är finns Amex Plat vilket ger en hel del om man nöjer sig med Guld vilket speciellt hos Hilton ger perks som frukost och bra intjäning för alla de nätter jag faktiskt bor där.

Nordiska nätter löser jag mestadels med Hotels.com och Nordic Choice. De har numera ett utmärkt program inklusive kreditkortsmöjligheter liknande de amerikanska kedjornas.
 

RhinoG

Medlem
Bumpar denna lite. Jobbat återkommande i USA och kanske lyckas samla ungefär 20 nätter per år. Viktigast för mig är att kunna samla ihop poäng till bonusnätter, helst utanför USA. Primärt för Asien, Sydamerika och semesteröar utanför Europa. Vilken kedja hade ni valt? Är guld på Strawberry försöker få Hilton att matcha det, men har väldigt låga förhoppningar om framgång där ;)
 
Toppen