Senaste nytt

Vilket kort ska jag välja?

widde

Medlem
Pratade med Amex igår, kursen är som sagt 10p/100sek när man konverterar vilket är bra!
Får bli Amex Platinum och eventuellt ett EB mastercard. Ser dock inte riktigt nyttan med MC-kortet. Kan man använda Amex Platinum som boardingkort osv?
 

Patrik

Medlem
Pratade med Amex igår, kursen är som sagt 10p/100sek när man konverterar vilket är bra!
Får bli Amex Platinum och eventuellt ett EB mastercard. Ser dock inte riktigt nyttan med MC-kortet. Kan man använda Amex Platinum som boardingkort osv?

Beställ ett amex eurobonus också (ingår som ett av gratiskorten till platinum) så får du 20eb/100sek istället. Du kan använda valfritt kreditkort för dina elektroniska biljetter.
 

agehall

Medlem
Med kursen 10p/100kr kan du lika gärna nöja dig med ett MC.

Det finns ju en tråd om hur försäkringen för AmEx Plat försämmrats nyligen, vilket gjort att många här tänker säga upp sitt kort eller redan har gjort det. Så det kanske finns anledning att fundera över varför du vill ha kortet egentligen.
 

Patrik

Medlem
Vad gör det fördelaktigt att ha både ett AmEx EB och EmEx Plat?

Om man vill ha fördelarna med platinum, men forftfarande maximalt med eb poäng... Själv tycker jag inte platinumnär värt årsavgiften, men det var länge sen jag hade ett (på tiden när det var invitation only), men extra tjänsterna var inte värt extra kostnaden för mig.
 
Jo, där var jag med så långt. :) Dåligt ställd fråga av mig, men med tanke på tråden om AmEx Plat (som agehall också nämnar) undrar jag fortfarande varför detta fortfarande skulle vara aktuellt. Detta gör väl också att frågan: AmEx Gold eller AmEx EB blir relevant?
 

sunkan

Medlem
Eurocard Platinum ger också priority pass. Årsavgiften är 1500:-. Dock inga poäng att använda till roliga saker som med amex :)

Mvh

Christian
 

widde

Medlem
Upplägget med AMEX+EB är kanske bättre då raten är 20/200.
Finns inget PP kopplat till AMEX+EB. Därför behöver jag skaffa ett PP också, det kostar 249e eller 399e /år.

Kluven är namnet...
 

agehall

Medlem
Nu tänker jag vara lite elak. Varför är alla så upphängda på att komma in i lounger? PPs lounger är verkligen inget att hänga i julgranen och jag skulle inte betala för att komma in i dem.

Om man inte flyger tillräckligt för att kvalificera sig till guld på något bolag så tvivlar jag på att man flyger så pass mycket att det är ett problem. Visst kan det vara trevligt att sitta i loungen innan man ska iväg på en flight, men innan min arbetsbeskrivning inkluderade resor, kände jag aldrig att jag verkligen hade nytta av lounger.

Skaffa du ett EB AmEx och samla poäng där. Om du känner att du behöver kan du ju komplettera med ett PP för den nivå du behöver, men det är troligen smartare att klara dig utan tills dess du kvalificerat dig till EBG (eller vad du nu satsar på).
 

widde

Medlem
Nu tänker jag vara lite elak. Varför är alla så upphängda på att komma in i lounger? PPs lounger är verkligen inget att hänga i julgranen och jag skulle inte betala för att komma in i dem.

Om man inte flyger tillräckligt för att kvalificera sig till guld på något bolag så tvivlar jag på att man flyger så pass mycket att det är ett problem. Visst kan det vara trevligt att sitta i loungen innan man ska iväg på en flight, men innan min arbetsbeskrivning inkluderade resor, kände jag aldrig att jag verkligen hade nytta av lounger.

Skaffa du ett EB AmEx och samla poäng där. Om du känner att du behöver kan du ju komplettera med ett PP för den nivå du behöver, men det är troligen smartare att klara dig utan tills dess du kvalificerat dig till EBG (eller vad du nu satsar på).


Anledningen är att jag spenderar många timmar på flygplatserna, vill ha marginal med tanke på att möten kan dra ut på tiden. Flyger ofta ARN > CPH > AAL > CPH > GOT > ARN vilket gör att det inte alltid är helt syncat. Räknar med EBG inom 9-10 månader. Jag börjar med AMEX EB och utvärderar om ett par månader.
 
Toppen