Senaste nytt

Vilket hotellprogram ska jag välja? Scandic, Elite, Best Western, eller Nordic Choice?

Najk

Medlem
Det händer att jag också får ett av de lite finare rummen där jag brukar bo men det är sällan. Oftast placeras jag i ett av rummen i änden av korridoren med utsikt in mot stan istället för ut mot vattnet. Likadant är det i restaurangen. Konferensgäster och de som reser i grupper om två eller flera brukar få borden längs fönstren medan stamgästerna och ensamresenärer placeras på hyllan längs väggen. Och jag har bott 170 nätter om året rullande sen ett år tillbaka på Scandic i ett och ett halvt år nu. Såna här fringisar med uppgraderat rum upplever jag tyvärr som mycket vanligare hos Clarion (Choice-hotels). En kollega som bott 60 nätter hos dem på deras hotell i Örebro bodde ständigt i något de kallade businessrum vilket av beskrivningen närmast lät som en svit. Det är synd att Scandic inte är riktigt lika vassa på sånt här som de är på Clarion.

Med visst, efter en 250 nätter på samma hotell eller hur mycket det nu kan vara så här långt efter ett och ett halvt år så känner de i alla fall igen mig också ; )

Det var intressant att höra din erfarenhet från Scandic, som också väl stämmer med min egen. Nu är jag inte ens i närheten av ditt antal nätter men jag upplever Scandic generellt som väldigt snåla med uppgraderingar och ovilliga att göra det där lilla extra som uppsattas så väl. Det hade varit intressant att höra erfarenheter från andra som bor förhållandevis mycket på andra kedjor.
 

SK9269

Medlem
jag upplever Scandic generellt som väldigt snåla med uppgraderingar

När det gäller restaurangen så är det snarare fråga om nedgradering istället eftersom de brukar hålla borden längs fönstren med utsikt för konferensgäster och grupper om två eller fler som jag sa och det gör de trots att de borden står tomma nästan hela kvällen. Jag brukar oftast äta mellan 17:00 och 17:30 och konferensgästerna kommer kanbske 19:30. Jag brukar nästan alltid äta i baren istället, speciellt varje gång jag ser att de dukat upp bord för konferensgäster i restaurangen, där det är finare miljö än singelborden längs väggen i restaurangen.
 

Johannes

Medlem
Jag bodde mycket på First, men de har förlorat en massa hotell nu, Lund, Växjö, & Umeå. Så nu är det mer Scandic och ofta de gamla Esso-hotellen, LPK Väst, och liknande, är det sunkigt, ja ibland, men Scandic har nu mer eller mindre alltid fri gym, det jag bor mest på är Sydhavnen, gratis parkering 3 minuter att gå till S-tog, mestadels fräscha rum och superbra gym nu sedan renoveringen, dessutom har de stora rum. Hade gärna bott på Elite men de täcker inte mitt behov....
 

SK9269

Medlem
Det som styr mitt val av hotell, och förmodligen de flesta andras också gissar jag, är vilka kedjor som företaget har avtal med och som är billiga nog så att man får bo många nätter på hotell i samma kedja. Hade jag kunnat välja fritt så hade Scandic inte varit ett lika givet val längre, förmodligen hade jag föredragit Choice hotels istället.

Sina ibland väl slitna och sunkiga rum är inte så lätt att ändra på förstås men de kunde gott putsa sitt servicekoncept mot Top Floor-medlemmarna. Ibland känns det lite som att de inte behöver slösa i onödan när de vet att man ändå kommer vecka efter vecka. Det är okej men det är synd att de inte alltid siktar lite högre än bara "okej".
 

Homer

Medlem
Best Western Rewards är bara skräp, få förmåner oavsett status och när det är kampanjer typ dubbla poäng som nu https://goldcrownclub.bestwestern.com/offers/seasonal.asp?season=fall&ptype=base) är det bara för amerikaner, eller i alla fall är Europa uteslutet.
Eller ta kampanjen de hade i somras:
Stay 3 times at BW worldwide between 19 Jun and 14 Aug, to earn a free night voucher good through 31 Jan 2012 (in US/Canada/Caribbean only). En Amerikan kunde alltså bo på BW i Sverige 3 nätter och få en natt gratis varsomhelst.

hursomhelst kan man tjäna några hundra poäng här
Fastest Way to a Free Night Promo - FlyerTalk Forums
 
Toppen