Senaste nytt

Vilket hotellprogram är bäst inom Skandinavien?

Berglund

Medlem
Var 10e natt gratis är inte så imponerande dock. Räknar med att i andra hotellprogram får jag en gratis natt om inte varje natt så varannan jag bor på hotellen.
Man måste kunna sina program ruggit väl och även sina redemptions :)
Det är riktigt! :)
När även "Svensson" kan få var tionde natt gratis, mer eller mindre "utan att bry sig" då måste vi poängjägare/-optimerare klart kunna göra det bättre! Själv räknar jag på att som minimum få ut minst en gratisnatt per fem nätter, annars har jag gjort något fel.
 

Brandten

Medlem
Dessutom innebär hotels.com inte var tionde (var 11:e egentligen) natt gratis. Det ger bara ett avdrag på hotellpriset som motsvarar genomsnittet av vad dina tidigare 10 nätter har kostat dig. Ganska dålig återbäring för att handla om hotell egentligen.
....och skatten åker man alltid på att betala så kostar rummet 1000kr och du har en "frinatt" värde 1200kr så kommer det ändå kosta dig ca 100-150kr i skatt.
 
Nu när Marriott och SPG gått ihop får man rätt många fina möjligheter även i Norden. Kör på dem stenhårt och jäklar va bra möjligheter man har för redemptions.
 

mha321

Medlem
Du har 2 Marriot i Köpenhamn + 1 SPG :D
Men inga I Sverige utanför Stockholm eller hur? Och inga I Danmark utanför Köpenhamn? 2 i Helsingfors, inget utanför. Och i Oslo bara ett moxy långt utanför stan.

Så jag vidhåller nog att det är usel täckning i norden tyvärr. Lite mindre usel nu, men fortfarande usel. Men visst, den är bättre än Hilton :)
 

jerixon

Medlem
OK.... som relativt van nordenresenär (100+ nätter om året) så ser mitt mönster ut såhär förtillfället.
Jag byter oftast stad/hotell varje natt är värt att ha i åtanke.

Radisson Rewards: Bor 30 stays per år minimum för att hålla Radisson Platinum.
Ger fri frukost, 75% Extra poäng på allt och i princip 100% Uppgradering.
Fördelar - Finns i alla städer jag besöker i princip och jag använder dem frekvent i: Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Odense, Aarhus, Silkeborg.
Bra kampanjer och lätt att tjäna mkt poäng, bra möjligthet på redemptions utr i världen.
Stor fördel för mig är sammarbete med fitness world i danmark. Kan träna på deras gym när man bor på vissa hotell
Negativt - Ing direkt negativa saker att säga :)

Marriot/SPG - Här har jag för tillfället guldstatus, nästa år Platinum troligtvis.
De bästa hotellen. Jag gillar dem skarpt och bor alltid hos dem i Stocholm, Belgien i tjönsten om jag ej sover på Arlanda. Nyttjar dem gärna även privat.
Fördelar: Bäst hotell, bra redemptions world wide och bra recognition.
Nackdelar: Priset, intjäningen är ej speciellt hög.

Best Western- Här bor jag i vissa städer i Danmark och även i Sverige där ej de stora kedjorna finns.
Sämst av hotellkedjorna när det kommer till rumsstandard men vissa guldkorn finnns.
Hör tar jag top nivå på spend/intjänade poäng.
Fördelar: Billigt som tusan ofta, bra intjäning som Diamond Select, restaurang voucher. Helt OK frukost i skandinavien
Extremt billiga redemptions på vissa platser och stora world wide.

Hilton:
Hilton Diamond på stays privat.
Det finns ej så mkt hotell i Norden längre vilket gör att jag undviker dem nu mer. Kommer troligen skifta dessa nätter och stays till Marriot/SPG och BW nästa år. Älskar hotellen på Island och gillar Hilton Slussen men det räcker ej för att hålla kvar mig.
Fördelar: Lounge och fri frukost som Diamond, bra hotellstandard, gillar kedjan. Lätt att tjäna poäng/ bra redemptions
Nackdelar: Få hotell i Norden annars inga direkta tycker jag.

Just my 5 Cents.
nordiska kedjorna undviker jag i allra största mån :)
 

jerixon

Medlem
Japp jag skrev en liten sammanfattning av de kedjorna jag kör på ovan. Där har du lite intryck.
Har i år 100+ nätter redan på hotell och över 80 stays så det är väll hyffsad sample size :)

Men inga I Sverige utanför Stockholm eller hur? Och inga I Danmark utanför Köpenhamn? 2 i Helsingfors, inget utanför. Och i Oslo bara ett moxy långt utanför stan.

Så jag vidhåller nog att det är usel täckning i norden tyvärr. Lite mindre usel nu, men fortfarande usel. Men visst, den är bättre än Hilton :)
 
Toppen