Senaste nytt

Vilken kamera använder du när du tar bilder ombord?

agehall

Medlem
Försök hitta ett paket med 18-200mm optik istället. Om du köper något av de där paketen kommer du i 99% av fallen att ha 18-55mm objektivet på och i 50% av fallen svära över att du ville ha längre brännvidd... 18-200mm är lite av en kompromiss, men de duger gott till vardagsbruk och är det klart bästa objektivet att ha med sig när man är ute och reser.

Rådet ovan gäller både Canon och Nikon. Men givetvis ska du ha en bra kamera, så Nikon är ju det självklara valet.. ;) (Que Björnström...)
 

ACervin

Medlem
Håller med om att 18-200 är en bra reseoptik. Ett litet tillägg om den högupplösta sensorn på Nikon 3200. Den är ju så pass bra så att om den skall utnyttjas fullt ut så krävs det andra optiker än det billigaste sortimentet. Har man inga tankar på att i framtiden köpa bättre gluggar så kan man kanske nöja sig med 3100. Det finns en test av Nikon 3200 i sista numret av Foto.
 

TjudöBoy

Medlem
Nåja, ja e ju ingen "proffs" fotograf men fick i närverna när min HTC tog bättre bilder än vår vanliga kamera nu när jag tog lite bilder på SEZ resan!:mad:
På flyget kan man väl använda HTC'n men när man vill ta lite bilder på håll så skulle man villa ha någe lite bättre.
 
Försök hitta ett paket med 18-200mm optik istället. Om du köper något av de där paketen kommer du i 99% av fallen att ha 18-55mm objektivet på och i 50% av fallen svära över att du ville ha längre brännvidd... 18-200mm är lite av en kompromiss, men de duger gott till vardagsbruk och är det klart bästa objektivet att ha med sig när man är ute och reser.

Rådet ovan gäller både Canon och Nikon. Men givetvis ska du ha en bra kamera, så Nikon är ju det självklara valet.. ;) (Que Björnström...)

kan tillägga att man ska vara noga med vilken optik man köper..jag har aldrig fattar varför man lägger ut säg 6-7k på nya grejer när man får knappt använda semi proffs fullformatare med riktigt bra gluggar för samma peng.

och i kategorin fota ombord har varken canon el nikon något att hämta..den platsen tas av Leica :)
 

TjudöBoy

Medlem
Här e nya skönheten, nu gäller det bara att lära sig ta vettiga/bra bilder oxå...

Nikon 1.jpg

Nikon 2.jpg
 

agehall

Medlem
Här e nya skönheten, nu gäller det bara att lära sig ta vettiga/bra bilder oxå...

Du har missförstått det här med foto. Det är en prylsport. Att kunna använda skräpet har ingenting med saken att göra, bara du har motsvarande ca 100k med objektiv i kameraväskan.

Btw, skaffa ett batterigrepp också. Det gör under vad gäller balansen imho och får huset att bli mycket bekvämare att hålla i, iaf om du har lite större händer.
 
Du har missförstått det här med foto. Det är en prylsport. Att kunna använda skräpet har ingenting med saken att göra, bara du har motsvarande ca 100k med objektiv i kameraväskan.

Btw, skaffa ett batterigrepp också. Det gör under vad gäller balansen imho och får huset att bli mycket bekvämare att hålla i, iaf om du har lite större händer.

ganska sant..Good work is never cheap and cheap work is never good..

Svårt att fota vissa saker utan riktigt bra hus och glugg, vardagsbruk och saker man i alla fall kommer lägga ner massor av energi att redigera i tex PS el Lr fine men sport,fåglar m.m då krävs det bra prylar..
 

agehall

Medlem
Sedan ska man ju inte underskatta nöjet av att shoppa nya fina prylar... Nu var det länge sedan jag köpte några kameraprylar (sista inköpet var en D300s när den var relativt ny på marknaden) så det börjar klia i köptarmen igen.

Får väl ta en funderar på om det är dags att gå upp till fullframe snart.
 

ESSA

Medlem
Bestämde mig till slut för att ta med mig min Canon 600D till New York.
Tog en promenad en jetlaggad morgon och detta var delvis utsikten från mitt rum i Jersey City.

IMG_3074.jpg

IMG_3083.jpg

IMG_3077.jpg

IMG_4389.jpg

Sista bilden är tagen med nya iPhone 5s, dock med misstaget att jag zoomat rejält när jag tog fotot.
Borde ta med "storkameran" oftare och lära mig hantera den bättre...
 
Toppen