Senaste nytt

Vilken kabinväska använder du?

jerixon

Medlem
Absolut, men Rimowa måste vara bland det mest opraktiska man kan köpa. Snygga är de vissa modeller dock =)
LV nice absolut för vissa saker, men knappast i samma segment av väskor i mitt tycke.
Finns ju flera olika Tumi modeller utan extra fack och hard case. Jag har en soft och en hard case.
Även testat en Away business case senaste tiden, det är bra grejer även det.
Jag blir inte kompis med Tumis alla fack högt och lågt.
Sen är ju partiskhet inte alltid prio 1, en del värderar ju andra värden med typ Rimowa och LVs tidlösa still.
 
Absolut, men Rimowa måste vara bland det mest opraktiska man kan köpa. Snygga är de vissa modeller dock =)
LV nice absolut för vissa saker, men knappast i samma segment av väskor i mitt tycke.
Finns ju flera olika Tumi modeller utan extra fack och hard case. Jag har en soft och en hard case.
Även testat en Away business case senaste tiden, det är bra grejer även det.
Varför tycker de är opraktiska om man bortser från yttre fack?
Sen är väl båda dess 2 klassiska kvalitets väskor med både form och funktion?
https://en.louisvuitton.com/eng-nl/products/horizon-55-damier-graphite-canvas-014191/N23209
Och
Original Cabin Carry-On Aluminium Suitcase | Silver | RIMOWA
 

jerixon

Medlem
Många sakerm
De är tunga och blir buckliga och är ej expandable.
Rimowas service nu mer icke existerande dessutom. Ingen bra combo
Vid skador har jag lämnat, och gör fortfarande, dem på NK i Göteborg som skickar till Rimowa DE vilket fungerat bra.
Men i sak håller jag med dig om att det var kasst att LVMH promt bara skulle sälja dem i egna kanaler, det gör det klart krångligare.
Sen är ju vikten helt klart betydande.
 

jerixon

Medlem
Absolut.
Men vem vill vara utan resväska en längre tid?
Nej för mig är de negativa sidorna för stora, men de är fortfarande väldigt snygga =)

Vid skador har jag lämnat, och gör fortfarande, dem på NK i Göteborg som skickar till Rimowa DE vilket fungerat bra.
Men i sak håller jag med dig om att det var kasst att LVMH promt bara skulle sälja dem i egna kanaler, det gör det klart krångligare.
Sen är ju vikten helt klart betydande.
 

MrRob

Medlem
Varför tycker de är opraktiska om man bortser från yttre fack?
Sen är väl båda dess 2 klassiska kvalitets väskor med både form och funktion?
https://en.louisvuitton.com/eng-nl/products/horizon-55-damier-graphite-canvas-014191/N23209
Och
Original Cabin Carry-On Aluminium Suitcase | Silver | RIMOWA

Jag köpte en Rimowa Topas Stealth (carry-on) när den kom ut för ganska många år sedan. Insåg redan efter första resan att den inte kommer att förbli fin särskilt länge så jag sålde den och köpte senare en Salsa Deluxe i polykarbonat istället. Har aldrig ångrat beslutet att skippa aluminium.
Att köpa en i aluminium för att checka-in är dessvärre bara hål i huvudet oavsett märke - såvida man inte gillar den buckliga vintage-looken som man garanterat uppnår efter en handfull resor.

Går min Salsa Deluxe sönder kommer jag nog att titta åt Tumis håll. Man hör förvånansvärt mycket positivt -och lika förvånansvärt lite negativt- om dem.

Angående LV - alla har vi olika smak men skulle själv aldrig köpa en LV-produkt ur mode-aspekten. Märket är sedan >15 år alldeles för förknippat med fel målgrupp för att det skulle vara intressant för mig.
 
Jag köpte en Rimowa Topas Stealth (carry-on) när den kom ut för ganska många år sedan. Insåg redan efter första resan att den inte kommer att förbli fin särskilt länge så jag sålde den och köpte senare en Salsa Deluxe i polykarbonat istället. Har aldrig ångrat beslutet att skippa aluminium.
Att köpa en i aluminium för att checka-in är dessvärre bara hål i huvudet oavsett märke - såvida man inte gillar den buckliga vintage-looken som man garanterat uppnår efter en handfull resor.

Går min Salsa Deluxe sönder kommer jag nog att titta åt Tumis håll. Man hör förvånansvärt mycket positivt -och lika förvånansvärt lite negativt- om dem.

Angående LV - alla har vi olika smak men skulle själv aldrig köpa en LV-produkt ur mode-aspekten. Märket är sedan >15 år alldeles för förknippat med fel målgrupp för att det skulle vara intressant för mig.

Jag har inget emot några bucklor på väskan så länge som innehållet är helt.
Jag är både FB Ultimate och SAS Diamant och reser alltid med 2st incheckade väskor, det finns ingen väska som är ”fin” efter 2 månader efter det så jag föredrar alla dar i veckan lite bucklor framför att få se mitt innehåll komma ut på bandet istället.
LV kan man ju tycka vad man vill om i övrigt men att inte påstå att det är en stil ikon oavsett hur det misshandlas i vissa kretsar är inte en koppling jag gör.
 

Jonas C

Medlem
Har haft min RIMOWA i lite över ett år och kan instämma med tidigare talare att den är snygg, men drar på sig repor lätt och är enormt opraktisk. Avsaknaden av ytterfack har ingen större betydelse om man har med sig datorn i en separat datorväska. Blev ganska jobbigt på senaste resan när jag valde att lägga datorn i väskan och köra pass, plånbok och laddare i becknarväskan. Bökigt och meckigt att plocka ut datorn och sen ska man vara försiktig när man stänger igen väskan så att inget fastnar.
 

Gusthild

Medlem
Fick en Mont Blanc av min sambo i födelsedagspresent sist.
Har dock endast hunnit använt den en gång hittills.
Men får tillfälle att göra det om lite mer än en vecka samt i början av juli.
Så kan i nuläget inte säga som mycket om hur praktisk den är, även om jag hittills inte har något att klaga på.
Men snygg är den, och gillar att det är en diskret väska också.
 
Jag slog till på en DB kabinväska nyligen, väntar på leverans.
Har några av deras ryggsäckar och gillar dom skarpt.
Har suktat ett tag och valde att slå till med lite rabatt, så vi får se om det är bra.
Gillar att ha öppningen på framsidan, har en gammal samsonite med samma typ av öppning.

1672268536435.png
 
Toppen