Senaste nytt

Vilken kabinklass boka nu för 2015-> flyg med de nya reglerna?

agehall

Medlem
Konstigt - det är inte vad ExpertFlyer säger. Jag skulle nog ta och kontakta SAS och dubbelkolla ifall de fått in fel fare rules i sin site eller något sådant. Eller finns det någon annan här som kan hitta motsvarande regler via EF?
 

AABack2ARN

Medlem
Det står nedan också en regel om YQ Fees som jag inte fattar.

FOR TICKETS ISSUED ON/AFTER 02MAR10 UNUSED YQ FEES
ARE NON-REFUNDABLE.

På biljetter som var köpta fram till och med den 2 mars 2010 fick man tillbaka bränsletillägget även för en biljett som i övrigt inte var återbetalningsbar. Efter det datumet får man enbart tillbaka myndigheternas skatter och avgifter.
 

FFlash

Medlem
Mitt problem ovan måste ha nånting med explorer att göra. Jag skall kolla på nytt senare.

Problemet är ju inte i sig morgondagens flyg som jag beskrivit ovan utan det att man vet inte hur man kan "verifiera" reglerna efterhand då man har bara den biljett som SAS sökmotor skickar per email. Jag håller på nämligen som bäst att fighta om återbetalning av en Plus biljett, som jag inte kunde använda för en tid sedan, glömde att avboka den och har inte fått pengarna tillbaka. Jag minns att det stod typ "full refund even in case of no show" eller dylikt på reglerna då när jag bokade, men nu tjatar customer service att jag har inte avbokat biljetten och vill inte förstå mina förklaringar om biljettregler. Det är fel om man som kund inte kan komma åt de fullständiga regler som gällde vid bokningen, för att inte tala om en budget resenär som har inte det minsta aning om att sådana finns eller att man borde kolla dom innan man bokar, det står ju bara "Plus" eller "A,P,ÅÄÖ" på biljetten och sökmotorn säger att biljetten är flexibel.
 

AABack2ARN

Medlem
@FFlash: ExpertFlyer verkar i vissa fall kunna visa regler som gällde vid en given (biljetterings)tidpunkt

Så här står det på AFIRTY HEL-AMS med utresa i oktober 2014

CANCELLATIONS
BEFORE DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
WHEN COMBINING A REFUNDABLE FARE WITH A NON-
REFUNDABLE FARE
1. THE AMOUNT PAID ON THE REFUNDABLE FARE
COMPONENT WILL BE REFUNDED.
2. THE AMOUNT PAID ON THE NON-REFUNDABLE FARE
COMPONENT WILL NOT BE REFUNDED
3. REFUND OF UNUSED FEES AND TAXES PERMITTED.FUEL
SURCHARGE/YQ AND SECURITY SURCHARGE/YR IS
REFUNDABLE
AFTER DEPARTURE
CANCELLATIONS PERMITTED.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
PARTIALLY USED TICKETS-
REFUND THE DIFFERENCE - IF ANY - BETWEEN THE
FARE PAID AND THE FARE FOR THE JOURNEY TRAVELLED.

CHANGES
ANY TIME
CHANGES PERMITTED.
NOTE - TEXT BELOW NOT VALIDATED FOR AUTOPRICING.
CHANGES PERMITTED FOR REVALIDATION/REISSUE.
--------------------------------------------------
FARE MAY AT ANY TIME BE REBOOKED IN SAME BOOKING
CLASS OR UPGRADED TO A HIGHER SK BOOKING CLASS IN
SAME OR HIGHER SERVICE CLASS.
DOWNGRADING TO A LOWER BOOKING CLASS OR A LOWER
SERVICE CLASS NOT PERMITTED.
WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A HIGHER
FARE.THE DIFFERENCE SHOULD BE COLLECTED.
-----------------------------------------------
WHEN THE NEW ITINERARY RESULTS IN A LOWER FARE A
REFUND OF THE RESIDUAL AMOUNT SHOULD BE MADE.

Utan att vara expert på regelverket skulle jag säga att det indikerar på att du kan vara NOSHOW och få tillbaka pengarna i efterhand. Nu kan detta bero på sträcka och bokningsklass, men om A tillåter det borde övriga Plus-klasser erbjuda det.

Vilken sträcka, datum och bokningsklass hade du på din biljett?
 

FFlash

Medlem
Med lite agent rulette blev min case fixat. Är nog inte nöjd med customer service att dom inte vet nada de nada, men det är ju agehall's ena budord. Det var en A+P biljett no-show som inte återbetalades automatisk utan först då jag bad om refund. "cancellations permitted after departure" betyder alltså att du får pengarna tillbaka endast om du frågar. Jag var alltså helt enkelt för lat :D
 

AABack2ARN

Medlem
Finns det något flygbolag/någon biljetttyp som skulle rendera automatisk återbetalning om passageraren är noshow? Möjligtvis i de fall där flygbolaget inte tar betalt förrän man verkligen flyger, men de tillhör väl undantaget idag? Jag tror inte ens biljetter med bokningsklass C skulle rendera automatisk återbetalning.
 
  • Gilla
Reactions: Pho
Toppen