Senaste nytt

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

  • Avis

    Votes: 40 22,5%
  • Budget

    Votes: 1 0,6%
  • Europcar

    Votes: 8 4,5%
  • Hertz

    Votes: 76 42,7%
  • Sixt

    Votes: 44 24,7%
  • Mabi

    Votes: 0 0,0%
  • OKQ8

    Votes: 2 1,1%
  • Rent a wreck

    Votes: 0 0,0%
  • Statiol

    Votes: 0 0,0%
  • Övrigt

    Votes: 7 3,9%

  • Total voters
    178
Vad säger ni om detta upgrade av SIXT HEL Airport? Jag hade bokat en Smart Fourtwo men fick ut en Peugeot RCZ. Priset 90,38€.

20120820_222437[1].jpg
 

Nemo

Medlem
Tack vare den här tråden testade jag tidigare i månaden att hyra hos Sixt. Fick också bilen uppgraderad då EBG, inte illa. I övrigt har jag under 2012 hyrt bilar av Avis och Europcar samt Hertz utomlands med bara goda erfarenheter.

Helgen efter hyrde jag hos Hertz lokalt i en stor liten stad nära Arlanda, där jag hyrt under många år. Det lokala Hertzkontoret är alltid vänliga och tillmötesgående, men på senare år så har dock underhållet/servicen av bilarna blivit allt sämre. Och nu har det nått till vägs ände.

Jag bokade hos Hertz en Ford Focus kombi.
- Bokningen var inte färdigställt, vilket skall så vara med Hertz Gold. Tidsåtgång för att hyra bilen blev totalt 38 minuter.
- Blev "uppgraderad" till den mindre bilen Volvo V50.
- När jag skulle hämta bilen var den inte städad. Kvar låg även Försvarsmaktens körjournal från maj 2012 (tre månader tillbaka i tiden). Bakre reflex var krossad och det var en 15 cm stor spricka i vindrutan. Jag gick tillbaka till kontoret och fick byta till en annan V50. Dessa brister i underhåll kände faktiskt kontoret redan till.
- Den andra Volvo V50 var ostädad likaså. Det låg godis kvar på golvet och även häftstift under förarsätet, där baksätes-passageraren sticker in sina fötter. Jag kan meddela att barfota barnfötter inte uppskattar häftstift på golvet i bilen.
- Airbagen var avstängd på passagerarsidan. Detta är en potentiellt livsfarlig säkerhetsbrist. Detta upptäckte jag först andra dagen på hyresperioden.

Således är jag inte nöjd med Hertz. Det är brister i städning, lång tidsåtgång för att hämta bilen, dåligt underhållna bilar och livsfarliga säkerhetsbrister. På Hertz hemsida står det "En målmedveten positionering med säkerhet, kvalité och miljö". Tyvärr kan jag inte hålla med. Jag hade inte bokat en bil hos Rent-A-Wreck.

Jag skickade för en vecka sedan en reklamation till Hertz centralt. Men jag har ännu inte fått några svar. Inte ens detta bemödar de sig att göra. Så därför sänder jag ut en varning. Hertz är inte av den kvaliteten som man kan förvänta sig.
 
Last edited:

vicce

Medlem
Jag hyr oftast där det är billigast, är inte så "märkestrogen" när det gäller biluthyrningsfirmor, men Hertz och Europcar är de jag hyrt mest av.
 
Vad säger ni om detta upgrade av SIXT HEL Airport? Jag hade bokat en Smart Fourtwo men fick ut en Peugeot RCZ. Priset 90,38€.

Nu fick jag också kvittot för uthyrning. Notera vad är egentligen priset för hyran på fordonet utan alla extra kostnader, t.ex. det sanslösa premium location fee samt Finland är det enda landet som jag vet att du måste teckna extra försäkring utöver "Super Cover" för vindrutan och däcken.

2012-08-21 23-05-30.png
 
Toppen