Senaste nytt

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

  • Avis

    Votes: 40 22,5%
  • Budget

    Votes: 1 0,6%
  • Europcar

    Votes: 8 4,5%
  • Hertz

    Votes: 76 42,7%
  • Sixt

    Votes: 44 24,7%
  • Mabi

    Votes: 0 0,0%
  • OKQ8

    Votes: 2 1,1%
  • Rent a wreck

    Votes: 0 0,0%
  • Statiol

    Votes: 0 0,0%
  • Övrigt

    Votes: 7 3,9%

  • Total voters
    178
Var i Spanien nyss. Hade bokat bil via avis via någon rabattkod jag hittat någonstans. 7 dar skulle gå på 2000 sek enligt bokningsbekräftelsen. När jag kom dit vill de ha 900 eurosar.

Den bilen blev kvar i parkeringshuset.
 

Roger J

Medlem
Var i Spanien nyss. Hade bokat bil via avis via någon rabattkod jag hittat någonstans. 7 dar skulle gå på 2000 sek enligt bokningsbekräftelsen. När jag kom dit vill de ha 900 eurosar.

Den bilen blev kvar i parkeringshuset.

Vad var deras förklaring till att din bokningsbekräftelse inte stämde?
 
Nej, att via den rabatten jag använde saknade den en viss försäkring. Försäkring som förmodligen ingick om jag hade ett amerikanskt amex. Nu har jag svenskt eurobonus brandat. Jag försökte kontakta amex försäkringsktj men vi landade sent så jag fick inte chansen att kolla.

Någon som vet vad amex täcker då man hyr bil?
 

tourist

Medlem
märke).
Villkoren för extra förare skiljer sig så markant. I CA, hos Avis, ingår spouse automatiskt. Alla BAEC-medlemmar får en extra förare gratis när bilen bokas där.

Nja. I Kalifornien är extra förare gratis hos alla uthyrare (delstatslag)! Hos Avis, Budget och Enterprise i USA ingår alltid make/maka eller sambo gratis. Hos Hertz i USA ingår alltid make/maka eller sambo gratis för medlemmar i #1 Club Gold.

För bokningar via Holiday Autos, Autoescape etc brukar det finnas förmånliga tilläggspaket med extra förare och en tank bensin.

Jag föbetalar ALDRIG ;) mina hyror ifall jag bokar direkt med hyrbilsbolaget. Jag bokar tidigt för ett pris jag är nöjd med, och om priset sjunker eller jag senare hittar en bättre rabattkod så ändrar jag bokningen. Det händer i kanske 50% av fallen. (Jag förbetalar av princip inte hotellrum heller, jag vill ha känslan av frihet att kunna ändra planer även om jag oftast inte utnyttjar den friheten.) Holiday Autos och Autoescape tar betalt direkt, men betalar tillbaka pengarna vid avbokning.

Jag håller dock med om att en uppgradring till en större bil inte alltid är vad man vill ha...

Jag gillar Hertz och Avis, men Alamo och National låter dig välja bil själv på parkeringen, så det går bra att gå runt och titta på trippmätarna efter en ny bil! :)
 
Last edited:

tourist

Medlem
Nej, att via den rabatten jag använde saknade den en viss försäkring. Försäkring som förmodligen ingick om jag hade ett amerikanskt amex. Nu har jag svenskt eurobonus brandat. Jag försökte kontakta amex försäkringsktj men vi landade sent så jag fick inte chansen att kolla.

Någon som vet vad amex täcker då man hyr bil?

Svenskt Amex Platinum täcker CDW/LDW och allt annat, lägre Amex är lika "otäckande" som andra svenska kort.
 

David

Medlem
Jag är en väldigt omedveten bilhyrare. Reser nästan bara i Asien och där hyr jag aldrig bil. De gånger det blir av är hemma i Göteborg och då hyr jag nere på lokala Preem-tappen (som numera har Hertz men tidigare Budget) då jag även får parkera gratis hos dem på nätterna och slipper betala i automaten på gatan. Vi får väl se ifall framtiden ger mer bilhyror, isf finns det ju en väldigt massa kunskap här på BC.se.
 

Mr Carter

Medlem
Hos Hertz i USA ingår alltid make/maka eller sambo gratis för medlemmar i #1 Club Gold.

Vart hittar du den informationen? Jag har letat på Hertz hemsida men hittar ingenting om att det skulle ingå make/maka/sambo för #1 Hertz gold, varken på den Svenska eller Amerikanska sidan.
 

tourist

Medlem
Vart hittar du den informationen? Jag har letat på Hertz hemsida men hittar ingenting om att det skulle ingå make/maka/sambo för #1 Hertz gold, varken på den Svenska eller Amerikanska sidan.

Det var lite knöligt att hitta, Hertz har gjort om sin hemsida sedan jag verifierade detta senast för ett par år sedan, men titta här:

https://hertzhelp.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/822/kw/spouse

(Det lättaste sättet är nog att se till att du är på den amerikanska sidan genom att byta land manuellt i menyn i vänsterhörnet och sedan söka på "spouse" i rutan i högerhörnet.)

Edit: Nu har jag hittat en bättre länk. Välj manuellt USA som ovan, klicka sedan på Hertz Gold Plus Rewards -> Overview/Join och på Learn More under Hertz #1 Club (man behöver visst inte Gold)

Discounted Rates and Special Offers
  • Members may receive a special discount on rentals in the U.S., Canada and Europe.
  • Enjoy additional e-mail offers for discounts, upgrades and more.
  • No additional driver charge for spouse or domestic partner.
  • Receive a discount on the rental of infant and child seats.
 
Last edited:
Toppen