Senaste nytt

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

Vilken hyrbilsfirma föredrar du?

  • Avis

    Votes: 40 22,5%
  • Budget

    Votes: 1 0,6%
  • Europcar

    Votes: 8 4,5%
  • Hertz

    Votes: 76 42,7%
  • Sixt

    Votes: 44 24,7%
  • Mabi

    Votes: 0 0,0%
  • OKQ8

    Votes: 2 1,1%
  • Rent a wreck

    Votes: 0 0,0%
  • Statiol

    Votes: 0 0,0%
  • Övrigt

    Votes: 7 3,9%

  • Total voters
    178

Homer

Medlem
Bara intresserad över hur andra nu gör. ;)

Finns annat som kan påverka priset, Avis räknar exempelvis (kan variera mellan olika länder) weekend
som 4 dagar mellan To och Ti 12:00, hyr du Fr 12:30 till Ti 12:30 blir det ofta rejält dyrare än Fr 12:00 till Ti 12:00.
Hyr man 5dgr kan det bli samma pris som för 1 vecka, det kan bli billigare att hyra 1 dag lämna tillbaka den
och plocka upp en ny för en weekend hyra. Är det hyror som kvalifierar för poäng bör man dock kreditera till
olika konton (t.ex ena till EB andra till BAEC) annars kan det räknas som en enda hyra.
 

Rustscheff

Medlem
Sen bör man ju tänka på att ett Amex platinumkort som betalar alla bokstavskombinationer till försäkringar som säljaren annars plockar på dig är värd sin vikt i guld-bokstavligen...
 
Tror jag har skrivit tidigare om varför jag föredrar Budget men kan skriva igen:
1. Man hyr per dygn. Oftast alla försäkringar inkluderade.
2. Väljer man förbetala kan priset sjunka 10-15% till.
3. Billigare än andra och oftast blir man uppgraderad. Under senaste året hälften av bilar jag hyrde var mindre än 3 månader gamla(kollade upp VIN), jag fick själv packa upp mattor/säten på ett par av dem.
4. Anläggningar jag brukar hyra ifrån står oftast utan bilar i bokad klass eller så är expediten för lat att fixa en bil från garaget så man får upgrade.
5. En extra förare inkluderad utan kostnad(make/partner, kollega).

Nackdelen är ju avsaknaden av en loyalitetsprogram men Avis Preferred eller Hertz #1 Gold har inte gett mig något ändå.

En annan favorit är ju HertzOnDemand men där jag kör Fiat500 och GMC Acadia.
 

erc

Medlem
Jag hyr inte bil överdrivet ofta men vill sälla mig till skaran med koll. Både från insidan (jobbat i en herrans massa år på Europcar och har fortsatt kontakt med varumärket)) och som medveten kund (hyrt i både USA och Europa ett flertal tillfällen).

Priserna.

Helt abnorma skillnader. Men - det var det ju även nu när jag skulle köpa sonens iPod touch... Oftast anser jag en FT-rabattkod hos någon av de stora drakarna ger bäst värde. HHonors rabattkod hos Budget är värt att kolla. EB-rabatten hos Hertz och Avis är ju självklara att undersöka. Att boka bilen inloggad som BAEC-medlem på Avis har visat sig ge riktigt, riktigt bra priser. Min sista USA-hyrbil bokades så till en rekordlågt pris.

Bilarna.

Ibland spelar det ingen som helst roll. En silvermetallic Golf gör alltid jobbet. Eller en lika silvermetallic Opel Corsa. Eller en BMW 3-serie. Ja, ni fattar. Men. Supporten! Hyr du en bil av Europcar, Hertz, Avis eller Budget (Sixt vågar jag inte uttala mig om) får du support av den station du är närmast. Hyr du av en lokal firma sitter du trist till när bilen strular 50 mil från uthyrarkontoret. Har vid ett flertal tillfällen hyrt lite skojigare bilar. I det segmentet skulle jag aldrig någonsin välja en udda firma.

I Europa har jag svårt att se konkreta skillnader mellan de stora bolagen. Det är genomgående sub 18-månaderbilar med vettig utrustning.

I USA kommer jag aldrig mer befatta mig med turistbolag som Alamo, National. Dollar etc. Där är skicket, och utförandet, på bilarna defintivt under det man hittar hos Hertz och Avis (och Budget - Avis-lågprisvarumärke).

Villkoren.

Jag förbetalar ALLTID min hyra. Och jag uppgraderar enormt sällan. Bokar det jag behöver/vill ha. Att få en Ford Explorer XLT för en lång roadtrip i USA trots ett en Toyota RAV-4 bokats är ingen vidare belöning. Soppaförbrukningen vid en tusenmilatripp är betydande. Villkoren för extra förare skiljer sig så markant. I CA, hos Avis, ingår spouse automatiskt. Alla BAEC-medlemmar får en extra förare gratis när bilen bokas där.

Förmedlarna

Aldrig, någonsin, mer Autoeurope eller e-bilhyra. Har för många tvivelaktiga erfarenheter från dessa. Har ännu inte blivit besviken av MrJet. Tvärt om. Hittar jag det bästa priset hos dem låter jag jag affären gå den vägen. Gillar att se vilken uthyrare det rör sig om.

Valet

Hyr gärna av Avis. Så lyder mitt val. Har aldrig blivit störtbesviken. Blivit feldebiterad men fått allt åtgärdat sakligt och trevligt. Hyr enormt gärna av Europcar i Karlstad - där jag känner innehavarna. Men - aldrig mer på resande fot. Hertz är mellanmjölken. Är det Hertz som ger bästa priset? Visst, helt okej. Budget i USA behöver vara markant billigare än Avis eller Hertz för att bli aktuellt igen.
 
Toppen